autoDNA tanácsok

Félvezetők – hogyan befolyásolja hiányuk az autógyártást?

Küldte 30 november 2021

A COVID-19 világjárványt követő félvezetőpiaci problémák közvetlenül kihatnak a globális autógyártásra. Ez a válság súlyos csapást jelent az összes nagy gyártó számára.

Ez azt jelenti, hogy a világ legnagyobb gyáraiban hónapokat várnak az autók az egyes alkatrészek összeszerelésére. Mi több, vannak arra utaló jelek, hogy a helyzet még tovább fog tartani. Ezért, ha új jármű vásárlásán gondolkodik, készüljön fel arra, hogy tovább kell várnia.

Autógyártás a világjárvány előtt

Az iparág ellátási lánca a gyártók közötti együttműködésen alapul világszerte. A félvezetők esetében a gyárak elsősorban Kínában, de az Egyesült Államokban is találhatók. Innen kerülnek a mikrochipek a nemzetközi piacra. Ma már nehéz elképzelni bármilyen gyártást nélkülük – a mikrochipek gyakorlatilag minden elektronikus eszközben megtalálhatók, beleértve az autószámítógépeket is.

A termékek nem valódi vezetők, de nem szigetelik az elektromosságot. Tulajdonságaik az adalékanyagok használatából adódnak. Emiatt széles körben beépítik őket az autóipari berendezések különböző elemeibe. A félvezetőket például tranzisztorok gyártásához használják, amelyek elengedhetetlenek a mikrochipek előállításához. Nélkülük sem egy okostelefon, sem egy számítógép, sem sok más eszköz nem működne. A modern autók számos alkatrészének előállításához is elengedhetetlenek.

A félvezetőpiac távol-keleti koncentrációja kezdetben nyereséges volt az autógyártás számára. Ráadásul az autópiac általában a Just-In-Time szállítási rendszert követi. Ez azt jelenti, hogy az árukat meghatározott mennyiségben szállítják, hogy ne foglaljanak felesleges raktárterületet. Ezért nincs hely jelentős többleteknek. A Volkswagen, a Honda, a Ford, az Audi és számos más márka támaszkodik erre a mechanizmusra.

Milyen volt a helyzet a világjárvány idején?

Miért lassultak le a gyárak, annak ellenére, hogy az autók iránti kereslet nőtt? A kérdés megválaszolásához vissza kell mennünk 2020 telére és kora tavaszára. Ekkor tört ki először a világjárvány Kínában, majd jelentős korlátozásokat vezettek be, amelyek gyakran nagyon megzavarták a vállalkozásokat. Ennek következtében számos gyár nem tudott működni a korlátozások és a létszámhiány miatt, ami hozzájárult az első késésekhez és az azt követő áruhiányokhoz.

Amíg az autópiacon legalább szerény készletfelesleg volt, a gyártók továbbra is szállíthattak új járműveket. Ebben az ágazatban újra lehetett indítani a termelést, de ehhez csökkenteni kellett a hiányt, ezért a gyárak gyakran éjjel-nappal működtek. A vezető márkák lelassították összeszerelő üzemeik működését.

Ahogy Thierry Breton uniós biztos rámutatott, Európa a világ félvezetőgyártásának csupán 10%-át adta a világjárvány előtt is. Ezeket főként Ázsiában gyártják, amelyet a világjárvány első hónapjaiban súlyosan érintett. Az Európai Bizottság felszólította az európai vállalatokat, hogy legalább 20%-ra növeljék részesedésüket ezen a piacon, de ez a terv időbe telik és hatalmas kiadásokkal jár.

Jelenlegi helyzet – félvezetők, acél, ellátási hiányok

A válságot számos tényező miatt nem sikerült megoldani. A hiány még mindig figyelemre méltó, és semmi jele annak, hogy a félvezetőpiac hamarosan megszünteti a probléma okát. A késések már olyan hosszúak, hogy a termelés nem tud lépést tartani a kereslettel. Ez problémákat okoz a jármű-összeszerelésben. Hiszen számos alkatrész félvezetőkön alapul, bár sokan közülük csupán tartozékok.

A legapróbb vágy is arra késztetheti a sofőrt, hogy több hónapot várjon álmai járművére. Ráadásul egyre több márka dönt úgy, hogy radikális lépésre szánja el magát, és eltávolít bizonyos kiegészítő felszereltségeket a modelljeiből. Ennek eredményeképpen előfordulhat, hogy az autókat fejlett multimédiás eszközök nélkül, de olyan maszkolt nyílásokkal árulják, amelyekbe később be lehet őket illeszteni. Ez sem nem hangzik, sem nem tűnik biztatónak.

Jim Farley, a Ford vezérigazgatója elismerte, hogy a félvezetők válsága a legnagyobb megrázkódtatás az autózás számára. A Brazíliában gyártott Volkswagen Fox nem rendelkezik képernyős multimédiás rendszerrel, a lengyelországi gyárak pedig augusztus óta ideiglenesen bezártak. A Honda a raktárhiány miatt már 2021 januárjában néhány napra leállította a gyártást Swindenben. Az Audi elismeri, hogy most a legfontosabb az elmaradt autómegrendelések értékesítése.

Problémás helyzet a gyárakban. Mi lehet az oka?

A félvezetők alkotják a modern elektronika szívét. A jelenlegi helyzet, amely akut módon érinti a vásárlókat, tökéletesen megmutatta, hogy a távol-keleti ellátórendszer és a piac konszolidációja mennyire hibás. Ezek azonban olyan véletlenszerű körülmények, amelyeket lehetetlen előre jelezni. Sokan közülünk, beleértve a szakértőket is, 2020-ban nem tudtuk volna megjósolni, hogy a világjárvány meddig fog tartani, és milyen kézzelfogható hatása lesz a vállalkozásokra.

Az autóipar válságához több tényező is hozzájárult. Az első a korábban említett Just-In-Time szállítási rendszer és a nagy, felesleges készletek hiánya. A második tényező az olyan értékes anyagok, mint a félvezetők gyártásában való kis európai piaci részesedés. Tehát, az autógyárak problémás helyzete a Kínában kitört COVID-19 járvány közvetlen következménye.

A válság elkerülhetetlen volt a Japánban történt gyári tűzvész és a kemény tél után Texasban, ahol számos félvezetőgyár található. Ez is bizonyítja, hogy a távoli országokat mennyire összekötik az üzleti kapcsolatok, amelyeket előre nem látható akadályok és válságok bármikor megzavarhatnak. Sajnos Európában nem vagyunk képesek magunk pótolni a hiányt.

Ez azonban nem minden. A félvezetők más elektronikus alkatrészek gyártásához is elengedhetetlenek, beleértve a kriptovaluta-bányászok által használt videókártyákat is. A modern videókártyák lehetővé teszik az elektronikus pénz gyorsabb bányászatát és jelentős nyereséget. Így nem marad elég értékes anyag minden iparág számára.

Milyen a helyzet az különböző autógyártók esetében?

A félvezetők hiánya jelentős problémákat okoz az autók elérhetőségében. A Volkswagen esetében ez 3-4 hónapos várakozást jelent. Az Audi A1 esetében nyolc hónapot kell várni, a Hondához három hónapnál hamarabb nem lehet hozzájutni, a Ford Mondeót pedig hagyományos motorral egyáltalán nem lehet megvenni – csak hibrid modell jöhet szóba. Mindezt azért, mert egy átlagos autóban több mint 50 mikrochip van. A hivatalos adatok szerint az új autóra való átlagos várakozási idő már öt hónap, és sokaknál eléri a 12 hónapot. Ráadásul a kereslet és kínálat törvényei szerint az árak is emelkedni fognak.

Befolyásolják-e az ellátási hiányok a vállalatok nyereségét?

Még nem állnak rendelkezésre pontos adatok annak meghatározására, hogy a jelenlegi helyzet milyen problémákat okoz a vezető gyártók számára. Azonban több mint 100 milliárd USD veszteségre lehet számítani. Több millió autó nem fog lekerülni a gyártósorról. A következmények tehát a gyártókat és a kereskedőket egyaránt érintik.

A kereslet helyreállt, de még mindig hiány van autókból

Miután rövid ideig csökkent a kereslet az új autók iránt a gépjárműpiacon, mostanra jelentősen megnőtt. Az ellátási lánc hiányosságai miatt azonban még mindig hiány van a járművekből. A Kínából származó félvezetők az Egyesült Államokba, a Szilícium-völgybe kerülnek, ahol mikrochipekké dolgozzák fel őket. Ezért volt a texasi tűz olyan súlyos probléma. A Just-In-Time rendszer, amely üres raktárakat eredményez, nagyban befolyásolta az autóipar jelenlegi helyzetét. És sok jel utal arra, hogy a hiány tovább fog tartani, különösen azért, mert a gyártóknak először be kell pótolniuk a megrendeléseket. Ez pedig nem könnyű, ha egyetlen mikrochip legyártása több hétig tart.

Hogyan kezelik az autókereskedők a hiányt?

Nem meglepő, hogy a hiányzó félvezetők jelentős akadályt jelentenek az autóvásárlásban. Ez egyáltalán nem jelenti azt, hogy ne lehetne ésszerű időn belül új járművet vásárolni. Egyre inkább lehetőség van arra, hogy kiegészítő felszerelés nélkül is beszerezzünk egy autót. A Peugeot a 308-as modellt analóg műszerfallal gyártja, hogy a csúcsmodellek félvezetőit megspórolja. Az elkövetkező hónapokban várhatóan sok csonka felszereltségű autóval találkozhatunk.

Újdonságok az autoDNA-n

autoDNA Black Friday

Küldte 19 november 2021

Szeretné kihasználni az autoDNA Black Friday promóciós kampányát és kedvezményes kódot kapni a Járműtörténet-lekérdezések vásárlásához?

Kövesse blogunkat és Facebook profilunkat. Itt minden friss információt megtalál.

KEDVEZMÉNY KÓD: Blackdna2021

Hogyan kell használni a kódot?

1, Írja be a VIN-számot az autoDNA szolgáltatásába.

2, A weboldalon válassza ki az Önt érdeklő jelentéseket. Ne feledje, hogy a kedvezmény a kosarában lévő összes jármű lekérdezésre vonatkozik.

3, Adja meg az e-mail címét és jelszavát, és fogadja el a kedvezményes kódokra vonatkozó feltételeket. 

4, A fizetési mód kiválasztása során kattintson a „Van kedvezményes kódja” gombra és töltse ki a mezőt a kódjával, ezután nyomja meg a “Ellenőrzés” gombot,így a kosarában lévő jármű lekérdezések ára csökken.

Köszönjük Bizalmát!

 

autoDNA tanácsok

Haszált hibridet szeretne?

Küldte 19 október 2021

Használt hibrid? Ellenőrizze, hogy az elektromos egységgel rendelkező autók a legnépszerűbbek a járművezetők körében. Összeállítottuk a tíz legnépszerűbb modell listáját, különböző árakon. Nézze meg, hogy mire kell figyelnie az autóvásárláskor és hogyan kerülheti el egy rossz választást.

Használt hibrid a piacon – hogyan válasszuk ki a legjobbat?
Elektromos autót szeretne vásárolni? Mielőtt döntést hoz, gondolja át, hogy milyen paraméterek a legfontosabbak Önnek és hogy mire szeretné használni a járművet. Először is érdemes elgondolkodni azon, hogy érdekeli-e egy tisztán elektromos üzemmódban működő autó, vagy egy rövid távolságra tökéletesen használható, plug-in hibrid vagy egy lágy hibrid. Kezdjük tehát a hibrid hajtás típusának kiválasztásával. Az ilyen típusú autók sokféle változatban kaphatók.

Választhat többek között egy mikrohibridet, amelyben az elektromos motort nem a jármű vezetésére használják, hanem csak indítóként szolgál. Az utópiacon a járművezetők népszerű választása az úgynevezett enyhe hibridek, azaz a lágy hibridek. Esetükben az elektromos motor nem képes önállóan vezetni az autót, de hatékonyan támogatja a belső égésű motort. Érdekes lehetőség lehet egy hibrid is, amely belső égésű motorral van felszerelve, és amelyek sorozatban működő alkatrészekkel vannak összekötve. Úgy működik, hogy áramot hoz létre, amely elektromos motor segítségével hajtja a kerekeket.

A meghajtás típusán kívül a használt hibrid kiválasztásakor érdemes figyelni más kérdésekre is, például:

gazdag felszerelés,
energiavisszanyerő rendszer
akkumulátor-kapacitás,
üzemanyag fogyasztás.
Mindez vezetési kényelmet, valamint a hibrid autó üzemeltetésével kapcsolatos költségeket jelent.

Érdemes megfontolni azt is, hogy előnyösebb lesz-e használt autó vásárlása az első tulajdonostól, Magyarországról vagy esetleg külfüldről számazó autót keressünk. Mindegyik megoldásnak megvannak az előnyei és hátrányai, ezért érdemes alaposan megfontolni őket.

 

Top 10 olcsó használt hibrid
A használtautó piacon használt hibrid autókat kínálnak különböző árakon. Összeállítottuk a legnépszerűbb hibridek listáját két árkategóriában – hogy megkönnyítsük a választást. Köztük elektromos és motoros dízel- vagy benzinmotoros autókat talál. Ismerje meg a magyar autóvezetők  körében legnépszerűbb hibrid autókat.

 

Hibridek 3,5 MFt. alatt

Toyota Prius
Bemutatunk egy 2009-2015 közötti modellt, amelyet körülbelül 2 000 000 Ft-ért lehet megvásárolni.https://www.hasznaltauto.hu/ Vannak olcsóbbak is, de ezek általában nagyon nagy futásteljesítményű import autók. Fő előnye a nagyon alacsony meghibásodási arány, valamint a viszonylag alacsony javítási költségek. Az autó átlagos üzemanyag -fogyasztása körülbelül 4,8 l / 100 km. A megjelenés tekintetében a Toyota Prius illeszkedik a legtöbb sofőr ízléséhez – a klasszikus forma nem vált ki csodálatot vagy vitát.

 

Toyota Auris
Ez egy hibrid, kissé kompaktabb formával, mint a fent tárgyalt modell. Jól fog működni városban és hosszú utakon is, mert a felhasználók elsősorban a Toyota modell nagy vezetési kényelmét hangsúlyozzák. Az autó körülbelül 5 l / 100 km-t fogyaszt  és a 136 LE teljesítmény lehetővé teszi a dinamikus vezetést. Egy 2013 -as Aurisért körülbelül 3,5MFt.forintot kell fizetnie amely az ajánlott hibrid autók közé sorolja.

 

Honda CR-Z
Ez egy olyan autó, amely tökéletesen megfelel a sportos megjelenésű kompakt modelleket kereső járművezetők elvárásainak. Az autót négyhengeres benzinmotorral látták el, befecskendezéssel. Ezenkívül a vezető hibrid rendszerrel rendelkezik, amely összesen 114 LE teljesítményt nyújt. Egy kis méretű autó esetében az ilyen teljesítmény nem lehet túl alacsony, különösen azért, mert egy ilyen Hondát 2,6 MFt.körül lehet venni. Másrészt sok sofőr hangsúlyozza, hogy az autó dinamikusabbnak tűnik, mint amilyen valójában.

 

Honda Jazz
A listán szereplő másik hibrid a Honda Jazz, amelyet 2008-2014-ben gyártottak. Ez az autó, amelyet körülbelül 2,4 MFt.tól lehet megvásárolni. Különösen rövid távolságok esetén ajánlott, ideális a városhoz, főleg kompakt méreteinek köszönhetően. Ha érdekel egy B szegmens hibrid, mindenképpen érdemes érdeklődni ez iránt.

 

Honda Insight
A használt hibrid 2009-2014 között körülbelül már 2MFt. alatt is kapható. Ez nem sok, ha figyelembe vesszük a menetstabilitást, a kiváló minőségű fékrendszert és a stílusos dizájnt. Ennek az autónak a hátránya az alacsony menetdinamika – mindössze 88 Le….. Azonban nagyon tetszeni fog, ha autót keres csendes városnézéshez.

 

Toyota Yaris
Rendkívül népszerű autó hibrid hajtással dúsított benzinmotoros változatban. A 100 LE teljesítmény kompakt méreteivel ideális autóvá teszi a dinamikus városi vezetéshez. Ez a típus körülbelül 3 MFt.-tó kezdődik a piacon..

 

3,5MFt. feletti hibridek:

Lexus CT
Ebben az esetben a vezető 136 LE teljesítményű hibamentes hibridet kap. Az üzemanyag -fogyasztás 2,2 l / 100 km. Ennek az autónak az előnye a kiváló osztályú akkumulátorok, valamint a nagyon stílusos megjelenés, amely az ilyen márkájú autókra jellemző.  3,5 M Ft -ért már szép darabot lehet találni.

 

Lexus RX
Ez egy autó azok számára, akik elektromos árammal feltölthető SUV -t keresnek. Ez a hibrid autó a hibákra nem hajlamos modellként van feltüntetve, és a csúcsminőségű hibrid hajtás akár 299 LE teljesítményt nyújt. Egy 2009 -es modell  2009 4 MFt. körüli áron kapható.

Peugeot 508
Erőteljes hibrid autó, méreteit figyelembe véve. A sofőr akár 200 LE -t is igénybe vehet, beleértve a dízelmotoros modelleket is. Akár 3,5MFt. alatt is találhatunk 8-10 éves autót, a fiatalabbak persze drágábbak. Funkcionális és nagyon kényelmes családi autó, meglehetősen dinamikusan mozog. Ennek a modellnek az előnye az üzemanyag -takarékosság is.

 

Suzuki SX4-Cross
Ez a 129 lóerős kisbusz jó választás lesz azoknak, akik sokoldalú autót keresnek a városban és nehezebb terepen való közlekedéshez. Gazdagon felszerelt, nagyon kényelmes és dinamikus egyszerre. 2020 -tól származó modellek körülbelül 6 MFt.-ért  vásárolhatók. Tehát ha “fiatal” hibridet szeretne vásárolni, akkor jó választás lesz.

 

Kérjük, vásárlás előtt ellenőrizze a jármű előzményeit
Függetlenül attól, hogy melyik hibrid modellt választja, mindig érdemes minél többet megtudni arról a példányról, amely felkeltette az érdeklődését. A hibrid hajtásoknak kevés kudarca van, de a hibridek témája még mindig vitatkozik. Egyesek az akkumulátor élettartamának elvesztésének problémájára mutatnak rá, mások „használt késleltetett gyújtású bombaként” emlegetik a használt plug-in autókat. Ezért a jövőbeni problémák elkerülése érdekében érdemes használni az adott járműre vonatkozó járműtörténeti jelentést, mely a www.autoDNA.hu oldalon szerezhető be.

Egy ilyen nyilatkozat tartalmazhatja a jármű történetére vonatkozó összes legfontosabb információt, például:

műszaki adatok,
lehetséges károk,
gyári hibák (pl. hibás fékbetétek),
tulajdonosok száma,
kilométer -leolvasások.
Az ilyen információk megszerzésével sokkal nagyobb magabiztosságra tesz szert, hogy semmilyen meglepetés ne érje az újonnan szerzett autója használatakor..

Érdemes használt hibridet venni?
Ha azon gondolkodik, hogy érdemes -e használt hibridet vásárolni, akkor a válasz igen. Érdemes azonban ésszerűnek lenni, amikor a kívánt modellt keresi. Először is meg kell határoznia az igényeit, és meg kell fontolnia, hogy különösen mire lesz szüksége egy ilyen autónak. A magyar piacon különböző paraméterekkel rendelkező modellek állnak rendelkezésre és gyakorlatilag mindenki találhat megfelelő autót magának.

Egy másik pont, hogy megtudja az Önnek megfelelő jármű történetét. Nem minden hiba látható első ránézésre, és nem mindig tudja vagy akarja az előző tulajdonos jelezni Önnek. Egy megbízható járműtörténeti jelentés biztosítja, hogy ne vásároljon “zsákbamacskát”. A jelentést itt érheti el: www.autodna.hu

 

autoDNA tanácsok

A hazárdjáték vége?

Küldte 17 március 2021

Hasznát autó vásárlás – Úgy tűnik nincs több hazárdjáték

Az AutoDNA átfogó jelentést készített az autópiac átláthatóságáról, amely az adás-vételi ajánlatokon kívül a piac résztvevőinek viselkedését is elemzi. Olyan jellegzetességeket is érint, mint az információs asszimetria és a „citromautók”. Határvonal húzódik a használt járművek professzionális értékesítése és a szürkepiac között. Ez utóbbiban a vásárlók nem bízhatnak meg. Míg első pillantásra úgy tűnik, hogy az elemzés kifejezetten az autókereskedelemi piacról szól, az ebben vizsgált jelenségek univerzálisak. A leírtak egy globális problémára mutatnak rá, amellyel a társadalom még mindig nincs teljesen tisztában.

A lengyel AutoDNA partnercégünk a lengyel lakosság reprezentatív mintáján folytatta vizsgálatát az SW Research társaság támogatásával. A munka során figyelembe vette a piac társadalmi vonatkozásait és visszajelzéseket gyűjtött a számos fontos szereplőtől.

A vásárlók 70% -a szándékos manipulációt tapasztalt az eladó járművel kapcsolataiban. A jobbik esetben az érdeklődő az autóval kapcsolatos információk kis részét tudhatta csak meg, rosszabb esetben pedig szándékosan hazudtak neki. A vásárlók 12% -a hibás vagy hamis VIN-számmal (alvázszámmal) találkozott. Ami még inkább aggasztó, hogy az interneten járművet keresők 18% -ának még az alvázszámot is nehéz volt megszereznie az eladótól, aki egyértelműen megpróbálta elrejteni előttük a jármű előéletét.– mondja Mariusz Sawuła, az autoDNA vezérigazgatója.

Meddig leszünk kénytelenek szembenézni ilyen problémákkal? Kiderült, hogy a megoldás egy egyszerű 17 jegyű kulcs: a világ minden járműjéhez rendelt alvázszám, a VIN szám. A VIN minden jármű esetében egyedülálló; olyan, mint az emberi DNS. Ha egy adásvételi megállapodást egy jelentés támogat, amelyben a VIN dekódolva van, akkor az átláthatónak tekinthető.

Az SW Research által a felmérés részeként összegyűjtött eredmények azt mutatják, hogy lakosság még mindig nincs tudatában a VIN-számokkal és azok fontosságával. Azok a vásárlók, akik nincsenek tisztában a jogaikkal, nem tudnak ilyen információkat követelni. Ezért döntöttünk úgy, hogy elkészítünk egy jelentést, amely részletesen fúkuszál a problémára.

Úgy gondoljuk, hogy munkánk mind a vevőknek, mind pedig az eladóknak hatékony és átlátható módon képes segítséget nyújtani. Ez az autoDNA márka küldetése. Várakozásaink szerint tevékenységünk segít megmutatni, mennyire megbízhatóak a szolgáltatásaink felhasználói.

Új és használt járművek kereskedőit és eladóit szolgáljuk ki, akik az autoDNA jelentések használatával bizonyíthatják ajánlatukat, és ez által növelik az ellenőrzött előzményekkel rendelkező járművek maradványértékét.

Magyarországon a Jármű Szolgáltatási Platform díjmentes szolgáltatja az adott jármű életútjának lényeges adatait. 2019. január 1-jét követő dátummal bekövetkezett káreseményekre vonatkozó információk lekérdezésére is van lehetőség.

Más országokhoz hasonlóan Lengyelországban minden járművet vásárolni szándékozó állampolgár ingyenesen hozzáférhet a központi járműnyilvántartás jelentéséhez a címen. A weboldal Lengyelországban nyilvántartásba vett járművekre vonatkozó adatokat tartalmaz.

A helyi adatokon kívül megbízható információra van szüksége más országok – például Németország, Franciaország, Belgium, Hollandia és Svédország, valamint az Egyesült Államok és Kanada – járműveiről is? Ha átfogóbb adatbázist, sérülések és javítások előzményeit, a rendelkezésre álló járműfotókat és a kilométer-számláló állásokat keres, ajánljuk figyelmébe az AutoDNA járműtörténeti jelentéseket.

A tanulmány ingyenesen elérhető angol nyelven:

autoDNA tanácsok

Facsard ki az autód, mint egy citromot, majd add el?!

Küldte 25 február 2021

Az Egyesült Államokban gyakran “citrom autónak” (lemon car-nak) nevezik a problémás előéletű autókat. Balesetek, vízkár, tulajdonjogi problémák, stb. Tehát olyan dolgokon estek át ezek az autók, amelyek valószínűleg jelentősen csökkentik azok piaci értékét.

Honnan ered a kifejezés és mennyire vannak jelen ezen autók a használt járművek piacán?

A kétes múltú autóra bár ilyen magyar kifejezés nincs, (talán selejt, vagy tragacs) de mindenki hallott már bomba üzletnek látszó autókról, amelyekrő utólag derült ki, hogy előélete finoman szólva sem problémamentes, valamint az eladó is mindent megtett annak érdekében, hogy a lehető legkevesebb információ álljon az autóról rendelkezésre. Igazából, kár, hogy a “citromautóra” nincs jobb magyar kifejezés, mert ezzel fel lehet kelteni a vásárlók éberségét.

Szilva (barack) és citrom

A hibás autókat citromnak hívják az Amerikában futott híres, 1950-es Volkswagen hirdetési kampány óta, amelynek célja a VW bogárhátú autójának népszerűvé tétele volt a helyi piacon.
Első pillantásra ennek a helyi mércével kicsi autónak esélye sem volt sikerre: pont az ellenkezője volt annak, amit a helyi gyártók kínáltak. Az 50-es évek a hatalmas V8-as motorok ideje volt amelyeket szintén hatalmas méretű karosszériákba helyeztek. Elmondhatjuk, hogy a II. világháború utáni 10-15 év az Egyesült Államok gazadaságára nézve az aranykorszak, amikor az USA világelső volt minden területen, beleértve a lendületesen fejlődő autóiparát is.

Lassan jött el a változás ideje. 1957-ben a Szovjetunió útjára indította a Szputnyik 1-et, a világ első műholdját, ezzel megváltoztatva az űrbeli erőviszonyokat. E közben pedig még élénken élt az amerikai lakosságban a vilgháború és áldozatainak emléke is. A kereskedőknél az ügyfelek döbbenten bámulták az első Bogarakat. Velük az összefüggésben használták először a „citrom” kifejezést egy jármű leírására.

A Volkswagennek nem volt túl nagy marketing költségvetése, de remek marketing ötleteik voltak, hogy maximálisan felhasználják a rendelkezésre álló, amerikai mértékkel mérve szűkös hirdetési kereteiket. Kiváló reklámkampányának köszönhetően a Bogár gyorsan népszerűvé vált az Egyesült Államokban. És ez csupán a kezdet volt. A 60-as évekre az az autó vált a hippik és fiatalok első számú választásává. És nem csak ők voltak a vásárlók. Az autójuk divatos, népszerű tárggyá vált.

A kifejezést a VW egyik hirdetésében használták először. Az oldalon a legtöbb helyet az autó fényképe és egy egyszerű felirat foglalta el: “Citrom”. A felirat alatt a kifejezést részletesen és meggyőzően elmagyarázták.

A szöveg azt írta, hogy ezt a járművet nem szállították át Németországból az USA-ba, (Akkoriban a Volkswagen még nem gyártott az Egyesült Államokban és Mexikóban sem.), ugyanis hibát véltek fedezni benne. A hiba kijavításáig ez az autó nem hagyhatja el a gyártósort. A mottó „A citromokat leszaggattuk; Ön megkapja a szilvát.”. Megtaláljuk a legkisebb hibát is, hogy Ön lehető legjobb termékhez jusson hozzá.

Fontos figyelembe venni, hogy abben az időszakban amikor a hirdetés megjelent, az amerikai piacon nem nagyon voltak még az import autók. Azt és annyit lehetett vásárolni, amelyet az ország ipara legyártott. Pl. japán autók csak kb. 20 évvel később érkeztek meg az USA-ba. Így nem is alakult ki olyan versenyhelyzet, amely extra erőfeszítésre kényszerítette volna a gyártókat. Ennek következtében egyes autóknál bizony előfordulhattak gyártási hibák.

Idővel a „citrom” kifejezést a használt autók piaca is átvette. A VW hirdetésben a citrom olyan jármű volt, melyben rejtett hibák voltak, de kívülről szépnek tűnt. A szilva volt a jó minőségű jármű, amely megérte az árát. Erre később visszatérünk.

Használtautók piaca: a citrom autóknak kedvez, kevesebb esély van a szilva számára

Miért olyan egy jármű, mint a citrom? Mert remekül mutat, illatozik, ám kóstolás után savanyú szájízzel távozunk.

A citromként kifacsart használt jármű fogalmát George Arthur Akerlof amerikai közgazdász elemezte részletesebben, aki később elnyerte a 2001. évi Nobel-közgazdasági tudományi díjat. Akerlof 1970-es tanulmányábanA citromok piaca: minőségi bizonytalanság és a piaci mechanizmus” című cikkében bemutatta annak következményeit, hogy a vásárlók nem tudják megállapítani, hogy a csábító ajánlat valódi minőséget takar-e. Leírta azt a mechanizmust, amelyben a vevő ismerethiánya együtt jár az eladó teljes tudatosságával. Akerlof ezt “információs aszimmetriának” nevezte. A vásárló ismeri a kockázatot: kívül szép, belül haszontalan. Ismeri a kockázatot, de nem biztos, hogy különbséget tud tenni két ajánlat között ez által az eladó információs előnyben van a vásárlóhoz képest.

Ennek következtében a vásárló nem hajlandó olyan autót vásárolni, amely megfelel a tényleges állapotának. Ez nyomást gyakorol az árak általános csökkentésére. Ez pedig elűzi a jó minőségű járművek (a VW Beetle hirdetésben szereplő „szilva”) eladókat a piacról.

Így a piacon a citrom dominál. Ha van valakine szilva (vagy barack, ahogy Akerlof hívja a jó autókat) állapotú autója, akkor nem akarja eladni. Megtartja és használja. Esetleg eladhatja a hivatalos autóeladási csatornákon kívül is; családja vagy barátai nagyobb valószínűséggel fizetnek elfogadható árat az autóért, hiszen mindketten tudják, hogy megéri. Egy ilyen helyzetben – állította Akerlof – a piac nem működik hatékonyan.

A vevő és az eladó számára egyaránt előnyös tranzakciók száma elhanyagolható. A piacot a citrom uralja, és az egyre növekvő kockázat negatív hatással van a járművek általános áraira, függetlenül attól, hogy az szilva vagy citrom. Annak ellenére, hogy Akerlof 51 évvel ezelőtt figyelte meg a jelenséget, a használt autók kereskedelme a mai napig a leírtak szerint működik.

Mit jelent ez a gyakorlatban? A legrosszabb eset, amikor az egykori naív vevő tovább értékesíti a hibás járművet (amelynek hibájáról mit sem tud), vagy esetleg akarata ellenére a nyakán marad az autó, mert senki más nem szeretné megvásárolni. Amikor ajánlatot tesznek, és felsorolja az autó összes jellemzőjét (vagy azt, amiről ő tud); a potenciális következő vevő ellenőrzi, kideríti, hogy ez egy átverés, így az autó eladatlan marad.

Hogyan lehet semlegesíteni a vevő és az eladó közötti információs aszimmetriát? Az Akerlof néhány megoldást javasolt,mint például garanciát. Ha az eladó hajlandó bármilyen garanciát vállalni, ez azt jelenti, hogy a jármű nem citrom. 1971 óta, amikor az Akerlof híres lapja megjelent, megjelent egy új megoldás, amely már segíti a használt járművek piacának érettebbé tételét. Amit a 70-es években tudományos-fantasztikusnak tekintenének, ma már gyakran használják.

Ez a megoldás olyan adatbázisokhoz való hozzáférés, mint például az NMVTIS, a Carfax vagy az Autocheck, amelyek nagyon népszerűek az Egyesült Államokban. A jelentéseikben felsorolt ​​információk nagymértékben növelik a járműtörténet átláthatóságát; azok, akik járműveket importálnak az Egyesült Államokból tudják, mennyit megtudhathatnak egy történeti jelentésből.

De mit tehetünk, ha autót vásárolunk az európai piacról? A járműtörténet részleteit számos speciális szolgáltatás gyűjti össze mint pl. az autoDNA.

Mit gondolnak a leendő vásárlók egy használt autó vásárlásáról? Készek-e többet fizetni egy olyan autóért, amelynek története jól igazolható?

Folytatásként néhány nap múlva közzétesszük majd a „Nincs több lottó, vagy hogyan vásároljon használt autót” blog bejegyzést.