autoDNA tanácsok

Félvezetők – hogyan befolyásolja hiányuk az autógyártást?

Küldte 30 november 2021

A COVID-19 világjárványt követő félvezetőpiaci problémák közvetlenül kihatnak a globális autógyártásra. Ez a válság súlyos csapást jelent az összes nagy gyártó számára.

Ez azt jelenti, hogy a világ legnagyobb gyáraiban hónapokat várnak az autók az egyes alkatrészek összeszerelésére. Mi több, vannak arra utaló jelek, hogy a helyzet még tovább fog tartani. Ezért, ha új jármű vásárlásán gondolkodik, készüljön fel arra, hogy tovább kell várnia.

Autógyártás a világjárvány előtt

Az iparág ellátási lánca a gyártók közötti együttműködésen alapul világszerte. A félvezetők esetében a gyárak elsősorban Kínában, de az Egyesült Államokban is találhatók. Innen kerülnek a mikrochipek a nemzetközi piacra. Ma már nehéz elképzelni bármilyen gyártást nélkülük – a mikrochipek gyakorlatilag minden elektronikus eszközben megtalálhatók, beleértve az autószámítógépeket is.

A termékek nem valódi vezetők, de nem szigetelik az elektromosságot. Tulajdonságaik az adalékanyagok használatából adódnak. Emiatt széles körben beépítik őket az autóipari berendezések különböző elemeibe. A félvezetőket például tranzisztorok gyártásához használják, amelyek elengedhetetlenek a mikrochipek előállításához. Nélkülük sem egy okostelefon, sem egy számítógép, sem sok más eszköz nem működne. A modern autók számos alkatrészének előállításához is elengedhetetlenek.

A félvezetőpiac távol-keleti koncentrációja kezdetben nyereséges volt az autógyártás számára. Ráadásul az autópiac általában a Just-In-Time szállítási rendszert követi. Ez azt jelenti, hogy az árukat meghatározott mennyiségben szállítják, hogy ne foglaljanak felesleges raktárterületet. Ezért nincs hely jelentős többleteknek. A Volkswagen, a Honda, a Ford, az Audi és számos más márka támaszkodik erre a mechanizmusra.

Milyen volt a helyzet a világjárvány idején?

Miért lassultak le a gyárak, annak ellenére, hogy az autók iránti kereslet nőtt? A kérdés megválaszolásához vissza kell mennünk 2020 telére és kora tavaszára. Ekkor tört ki először a világjárvány Kínában, majd jelentős korlátozásokat vezettek be, amelyek gyakran nagyon megzavarták a vállalkozásokat. Ennek következtében számos gyár nem tudott működni a korlátozások és a létszámhiány miatt, ami hozzájárult az első késésekhez és az azt követő áruhiányokhoz.

Amíg az autópiacon legalább szerény készletfelesleg volt, a gyártók továbbra is szállíthattak új járműveket. Ebben az ágazatban újra lehetett indítani a termelést, de ehhez csökkenteni kellett a hiányt, ezért a gyárak gyakran éjjel-nappal működtek. A vezető márkák lelassították összeszerelő üzemeik működését.

Ahogy Thierry Breton uniós biztos rámutatott, Európa a világ félvezetőgyártásának csupán 10%-át adta a világjárvány előtt is. Ezeket főként Ázsiában gyártják, amelyet a világjárvány első hónapjaiban súlyosan érintett. Az Európai Bizottság felszólította az európai vállalatokat, hogy legalább 20%-ra növeljék részesedésüket ezen a piacon, de ez a terv időbe telik és hatalmas kiadásokkal jár.

Jelenlegi helyzet – félvezetők, acél, ellátási hiányok

A válságot számos tényező miatt nem sikerült megoldani. A hiány még mindig figyelemre méltó, és semmi jele annak, hogy a félvezetőpiac hamarosan megszünteti a probléma okát. A késések már olyan hosszúak, hogy a termelés nem tud lépést tartani a kereslettel. Ez problémákat okoz a jármű-összeszerelésben. Hiszen számos alkatrész félvezetőkön alapul, bár sokan közülük csupán tartozékok.

A legapróbb vágy is arra késztetheti a sofőrt, hogy több hónapot várjon álmai járművére. Ráadásul egyre több márka dönt úgy, hogy radikális lépésre szánja el magát, és eltávolít bizonyos kiegészítő felszereltségeket a modelljeiből. Ennek eredményeképpen előfordulhat, hogy az autókat fejlett multimédiás eszközök nélkül, de olyan maszkolt nyílásokkal árulják, amelyekbe később be lehet őket illeszteni. Ez sem nem hangzik, sem nem tűnik biztatónak.

Jim Farley, a Ford vezérigazgatója elismerte, hogy a félvezetők válsága a legnagyobb megrázkódtatás az autózás számára. A Brazíliában gyártott Volkswagen Fox nem rendelkezik képernyős multimédiás rendszerrel, a lengyelországi gyárak pedig augusztus óta ideiglenesen bezártak. A Honda a raktárhiány miatt már 2021 januárjában néhány napra leállította a gyártást Swindenben. Az Audi elismeri, hogy most a legfontosabb az elmaradt autómegrendelések értékesítése.

Problémás helyzet a gyárakban. Mi lehet az oka?

A félvezetők alkotják a modern elektronika szívét. A jelenlegi helyzet, amely akut módon érinti a vásárlókat, tökéletesen megmutatta, hogy a távol-keleti ellátórendszer és a piac konszolidációja mennyire hibás. Ezek azonban olyan véletlenszerű körülmények, amelyeket lehetetlen előre jelezni. Sokan közülünk, beleértve a szakértőket is, 2020-ban nem tudtuk volna megjósolni, hogy a világjárvány meddig fog tartani, és milyen kézzelfogható hatása lesz a vállalkozásokra.

Az autóipar válságához több tényező is hozzájárult. Az első a korábban említett Just-In-Time szállítási rendszer és a nagy, felesleges készletek hiánya. A második tényező az olyan értékes anyagok, mint a félvezetők gyártásában való kis európai piaci részesedés. Tehát, az autógyárak problémás helyzete a Kínában kitört COVID-19 járvány közvetlen következménye.

A válság elkerülhetetlen volt a Japánban történt gyári tűzvész és a kemény tél után Texasban, ahol számos félvezetőgyár található. Ez is bizonyítja, hogy a távoli országokat mennyire összekötik az üzleti kapcsolatok, amelyeket előre nem látható akadályok és válságok bármikor megzavarhatnak. Sajnos Európában nem vagyunk képesek magunk pótolni a hiányt.

Ez azonban nem minden. A félvezetők más elektronikus alkatrészek gyártásához is elengedhetetlenek, beleértve a kriptovaluta-bányászok által használt videókártyákat is. A modern videókártyák lehetővé teszik az elektronikus pénz gyorsabb bányászatát és jelentős nyereséget. Így nem marad elég értékes anyag minden iparág számára.

Milyen a helyzet az különböző autógyártók esetében?

A félvezetők hiánya jelentős problémákat okoz az autók elérhetőségében. A Volkswagen esetében ez 3-4 hónapos várakozást jelent. Az Audi A1 esetében nyolc hónapot kell várni, a Hondához három hónapnál hamarabb nem lehet hozzájutni, a Ford Mondeót pedig hagyományos motorral egyáltalán nem lehet megvenni – csak hibrid modell jöhet szóba. Mindezt azért, mert egy átlagos autóban több mint 50 mikrochip van. A hivatalos adatok szerint az új autóra való átlagos várakozási idő már öt hónap, és sokaknál eléri a 12 hónapot. Ráadásul a kereslet és kínálat törvényei szerint az árak is emelkedni fognak.

Befolyásolják-e az ellátási hiányok a vállalatok nyereségét?

Még nem állnak rendelkezésre pontos adatok annak meghatározására, hogy a jelenlegi helyzet milyen problémákat okoz a vezető gyártók számára. Azonban több mint 100 milliárd USD veszteségre lehet számítani. Több millió autó nem fog lekerülni a gyártósorról. A következmények tehát a gyártókat és a kereskedőket egyaránt érintik.

A kereslet helyreállt, de még mindig hiány van autókból

Miután rövid ideig csökkent a kereslet az új autók iránt a gépjárműpiacon, mostanra jelentősen megnőtt. Az ellátási lánc hiányosságai miatt azonban még mindig hiány van a járművekből. A Kínából származó félvezetők az Egyesült Államokba, a Szilícium-völgybe kerülnek, ahol mikrochipekké dolgozzák fel őket. Ezért volt a texasi tűz olyan súlyos probléma. A Just-In-Time rendszer, amely üres raktárakat eredményez, nagyban befolyásolta az autóipar jelenlegi helyzetét. És sok jel utal arra, hogy a hiány tovább fog tartani, különösen azért, mert a gyártóknak először be kell pótolniuk a megrendeléseket. Ez pedig nem könnyű, ha egyetlen mikrochip legyártása több hétig tart.

Hogyan kezelik az autókereskedők a hiányt?

Nem meglepő, hogy a hiányzó félvezetők jelentős akadályt jelentenek az autóvásárlásban. Ez egyáltalán nem jelenti azt, hogy ne lehetne ésszerű időn belül új járművet vásárolni. Egyre inkább lehetőség van arra, hogy kiegészítő felszerelés nélkül is beszerezzünk egy autót. A Peugeot a 308-as modellt analóg műszerfallal gyártja, hogy a csúcsmodellek félvezetőit megspórolja. Az elkövetkező hónapokban várhatóan sok csonka felszereltségű autóval találkozhatunk.

Megjegyzések összege: 0

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük