
Hogyan nézzünk meg autót? Ne csak a dukkó vastagságát vizsgálja!
Miközben nézegetjük az autóhirdetéseket, mindig ott motoszkál a fejünkben a kérdés: Vajon ez sérült lehetett-e korábban?” Az biztos, hogy ott figyel a hirdetések között több olyan jármű, melyet a lakatosak már sokat dolgoztak… Vegyük a realitásokat: ha az autó olcsó és kevés km.-es még az évjárat is kedvező a többi viszonyított típushoz, akkor nagyon valószínű, hogy az autó balesetes volt, vagy bármilyen más egyéb rejtett baja van.
Íme néhány hasznos tanács, mellyel elejét vehetjük a drága bosszankodásainknak:
- Valaki más is nézze meg az autót, lehet az barát, tesó akár a hozzáértő szerelő. Emlékezzünk a szólásra: Több szem többet lát. Egyszerű de nagy igazság. Két ember alaposabban meg tudja vizsgálni az eladó autót, akár 2x annyit tud kérdezni és 2x jobban tud figyelni az eladóra. Még az is hasznos lehet, hogy a meghívott „társ” nem érzelmi alapon dönt az autóról, hanem valószínűleg az ésszerűség mellett érvel. Ez nagyon fontos, mert megvédheti a vásárlót egy rossz vételtől.
- Vigyük az autót egy világos helyre! Nézzük a festéket általánosan, idomról-idomra haladjunk szépen sorban. Ellenőrizzük a karcokat, horpadásokat. Magától értetődik, hogy egy sérülés mentes autón – nincsenek karcok és horpadások az felületen. A mindennapi használatból azért származhatnak apró sérülések, ezekre mindig rá kell kérdezni. Nézzük meg az idomok találkozását, a színeknek egyezniük kell. Az idomot ellenőrizhetjük a polírpaszta nyomokat. Nézzük meg a találkozó idomok egyenletes hézagfutását. Ez különösen a lökhárító és a sárvédők futásánál lehet meggyőző.
Figyeljük meg az ablaküvegek gumi profiljait, a kerékíveket, a középső oszlopot: Ha festik a kocsit, akkor a leragasztások/kitakarások nyomai néha megfigyelhetőek.
- Használjuk rétegvastagság mérőt. Jobb egy műszerre 10-15 eFt.-ot költeni, mint 5x ennyit bukni az autó későbbi eladásakor elvesztett alkunk… Ha van műszerünk, akkor mérjük meg a tetőn a rétegvastagságot. A tető ritkán sérül, ez megadja az autó eredeti festésének vastagságát. Ha a vastagság eltér és nagyobb, akkor az elemet javították. A mérést mi végezzük, mert az eladó ott fogja méri a festéket, ahol nincs javítva a lakkozás.
- A gyári festésben nincs hiba. Esetleges szemcsehibák az átfestés egyértelmű jelei. Kőfelverődéses pattogás a km eredménye. Ha sok van belőle, akkor az autóval gyorsan rossz.
- Ha teljes biztonsággal meg akarja tudni, hogy a jármű sérülésmentes, akkor az autót el kell vinni egy karosszéria lakatos műhelybe. A szakember más szemmel néz a járműre, ismeri a trükköket. Még az is lehet, hogy az autót tökéletesen javították ki.
- Ellenőrizze le az üvegek gyártási dátumait. Ha valamelyik eltér, 2 évvel eltér a többitől, akkor azt biztosan cserélték. Az üveg gyártóját is ellenőrizheti, az összesnek 1 beszállítótól kell származnia. Ha az első szélvédőt már cserélték, kérdezzen rá hogy ki csinálta a cserét.
Egy rosszul ragasztott éppen csak beázó üveg nagy bajt okozhat. Ellenőrizze le az első fényszórókat és a hátsó lámpatesteket. Azonos gyártótól kell származniuk az elemeknek. Ha az egyik oldal eltér a másiktól, akkor azt már cserélték.
- Figyeljük meg a zárakat és a gyújtáskapcsolót. Keressük a behatolás jeleit. Van-e feszegetés megbontás esetleg cserére jutó jel.
- Nézzük meg a légzsákok állapotát. ellenőrizzük, hogy a műszerfal kontroll lámpája elalszik-e? Van pimasz alak, aki a kontroll lámpát egyszerűen kiszedi a műszerfalból, hogy ne lehessen látni a hibát. Ez nemcsak hogy veszélyes, hanem komoly balesetre is utal.
- Ellenőrizzük a biztonsági övek gyártási dátumait. Balesetkor a mentők vagy tűzoltók gyakran elvágják az övezet. Az eltérő időpont is komoly baleserte utaló bizonyíték.
Az autoDNA weboldalán elérhető alvázszám-ellenőrzés segíthet egy ismeretlen múltú autó megvásárlásával járó további költségektől való védekezésben. A szolgáltatás egész évben, éjjel-nappal elérhető – mindössze internet-hozzáférésre és az ellenőrizni kívánt jármű alvázszámára van szükséged.
