Ötletek
Ősz

Készüljünk az őszre!

Küldte 13 október 2017
Általában eszünkbe sem jut, hogy előkészítsük az őszi hónapokra az autónkat. Meglepő lehet, de az ősz is tartogatgathat kihívásokat.

Arra fel vagyunk készülve, hogy a tél hideg lesz, a sofőrök óvatosabban vezetnek mivel hó és fagy várható. Néhány autós ilyenkor inkább lemond a vezetésről is, vagy a nagy havazás miatt, vagy azért, mert az autó be sem indul. Ennek eredményeként a téli reggeleken előfordulhat, hogy kisebb a forgalom, mint a nyári iskolaszünet idején.
Ősszel azonban az autósok többsége elindul, akkor is, ha esik az eső. Az utcák forgalmasak, több a csapadék, kevesebb a napsütéses órák száma, így hamarabb sötétedik. Így a vezetési körülmények nehezebbek lesznek mint nyáron voltak. Néhány egyszerű lépés végrehajtásával felkészültebben várhatjuk az őszt:

Szélvédő és ablaktörlő

Ősszel nagyon fontos, hogy az autót és különösen a szélvédőt tiszta állapotban tartsuk. Nem csak vezetése közben érheti a csapadék és a sár az autó elejét, de parkolás közben is. Ráadásul a előfordulhat, hogy el kell távolítani az autóról a ráhullott faleveleket is. Nem csak esztétikai okokból, de a vizes leveleket a szél nem fogja eltávolítani a szélvédőről, az ablaktörlő pedig elkeni őket, így a kilátást is akadályozhatják. A szélvédő megtisztítása a sártól és a levelektől nem csak a kilátást garantálja, de egyúttal az ablaktörlő lapátok élettartamét is növeli. Rendszeresen vizsgáljuk meg az ablaktörlő lapátokat is, hogy a gumi felületük tiszta és sértetlenek-e. A sérült ablaktörlő lapátokat mihamarabb le kell cserélni, mert karcolhatják a szélvédőt.

Gumik

Az ősz több csapadékot és csúszósabb útfelületet jelent. Ez megnöveli a féktávot. A gumiabroncsoknak jó állapotban kell lenniük, ha biztonságosan szeretnénk vezetni. Bár a szabályok megengedőbbek, de javasoljuk, hogy a nyári gumiabroncsok minimális futófelületi mélysége 2.5-3 mm legyen A téli gumiabroncsoknál legalább 4,5 mm-nek kellene a profilmélységnek lennie. Ha a gumiabroncsok már elérték a ezt az értéket, cserélni kell őket. Akkor is szükséges a csere, ha az abroncsok elöregednek. Általánosságban elmondható, hogy nem biztonságos az 5-6 évesnél idősebb téli gumiabroncsok használata, a nyári gumiabroncsok tovább is tarthatnak. Az egyes gumiabroncsok oldalán megtalálható a gyártási dátum, amely 6 számjegyből áll (2 jelzi a hét sorszámát, 4 pedig az évet). Például a 152015 azt jelenti, hogy a gumiabroncsot a 2015. évi 15. héten gyártották.
Mielőtt az időjárás hidegre fordul, a nyári abroncsokat le kell cserélni a hidegebb körülmények között optimálisabban viselkedő téli abroncsokra. Amikor a hőmérséklet kb. 7 Celsius fok környékén marad, a gumiabroncsokat már biztosan cserélni kell. Ne feledje: nem érdemes az utolsó pillanatig várni a cserével, így elkerülhető a hosszú várakozás. Foglaljon időpontot a gumisnál előre!

Ajtózárak

Az őszi csapadék bekerülhet a zárakba, amelyek az esetleges éjszakai lehűléseknél belefagyhat. Ez a többszöri folyamat tönkreteheti a zárat is. Víztaszító készítményekkel (szilikonos folyadékok, WD40, stb.)

Világítás

Az ősszre való felkészüléshez talán a leggyorsabbak a lámpák, hiszen fontosak a biztonságos vezetéshez. Mindig jó ötlet a világítás rendszeres ellenőrzése. Legalább havonta egyszer, de inkább hetente érdemes megtenni. Akár utastársát is megkérheti, hogy segítsen ellenőrizni a világítótestek működését, beleértve az irányjelzőt és a ködlámpát is.

Az elektromos elemek vizsgálata

A gépkocsi megnövekedett villamosenergia-fogyasztási idénye ősszel kezdődik. Fűteni kell a belső teret, és hamarosan használni kell a páramentesítő funkciókat: meg kell melegíteni a tükröket és a hátsó szélvédőt is. Az ősz elején a legjobb, ha ellenőrizzük, hogy minden elektromos alkatrész jól működik-e. Teszteljük a belső fűtést, a légkondícionálót, az ülésfűtést, a belső világítást és ellenőrizzük, hogy az ablakok és a tükrök megfelelően mozognak-e. Próba közben érdemes járatni a motort, hogy az akkumulátort ne terhelje meg a sok fogyasztó.

Az akkumulátor ellenőrzése

Még most jobb ellenőrizni az akkumulátort, mint hideg téli reggel sietősen akkumulátort cserélni vagy töltögetni. Az akku jól van-e rögzítve a helyén? Az akkumulátor sarui lerakódás ész szennyeződés mentesek? Meg van szorítva a saru? Ellenőrizzük a feszültséget! A feltöltött akkumulátor 12,8 és 12,6V között tekinthető működőképesnek. 12,4-12,2 vagy ezek alatt az akkumulátor lemerült vagy rossz. Az autó nyugalmi áramfelvételét is célszerű ellenőrizni. Vannak olyan autók, amelyek a leállítás után kb. 2 perccel kerülnek csak alap állapotba, célszerű várni egy kicsit az ellenőrzéssel. A felvett áram nem lehet több, mint 50 mA. Figyelem! Amennyiben az akkumulátorsarut eltávolítja, előfordulhat, hogy néhány elektronikai kiegészítő elfelejti az eddigi beállításokat. Kéznél van a rádió kódja?

A hűtőfolyadék ellenőrzése

A hűtőkfolyadékot a legkönnyebb figyelmen kívül hagyni amikor ősszel felkészíti autóját. Különösen a késő őszi hőmérsékletek lehetnek nagyon alacsonyak, ezért jó ötlet ellenőrizni, hogy a hűtőközeg megőrizte a fagyálló tulajdonságait. A motor károsodása sokba kerülhet!

A fék

A fékek ellenőrzése abszolút szükséges az őszi felkészítés során. Sötét reggel és délután, csúszós utak és ködszitálás gyakran kényszerítik a sofőrt hirtelen fékezre. Győződjön meg róla, hogy a fék jól működik, a fékhatás pedig megfelelő!

Emberi tényező

Az őszi felkészülés során a legfontosabb az emberi tényező. Ez gyakrolja a legnagyobb hatást a közlekedési biztonságra. Az Ön felelőssége a felsorolt elemeket ellenőrzése. Ez által megbizonyosodhat, hogy az utasok és a közlekedés többi résztvevője nincs veszélyeztetve a műszakilag nem megfelelő autótól. Az őszi vezetés több figyelmet kiván. Sebességünket az útviszonyoknak megfelelően csökkentsük. Ha szükséges, induljunk néhány perccel korábban, hogy ne kelljen feleslegesen sietni az úton.

Megjegyzések összege: 0

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük