Mi az alvázszám?
A VIN a Vehicle Identification Number (alvázszám) gyakran használt rövidítés.
Minden járműnél egyedi, ahogyan a DNS is egyedi minden embernél. Az alvázszám lehetővé teszi a jármű kategorizálását a piacon lévő összes egységre vonatkozó univerzális séma szerint.
Ezek alapán az autoDNA segíthet feltárni autója, motorkerékpárja vagy akár pótkocsija járműtörténetét.
A gyártók a Nemzetközi Szabványügyi Szervezet (ISO) szabványos normáinak megfelelően alvázszámmal jelölik meg Járműveiket és ezeket (általában) a karosszéria meghatározott pontjain helyezik el. Ez azonban nem mindig volt így.
Az alvázszám története
Az alvázszámot először 1954-ben vezették be az USA-ban. A bevezetését követő első években, 1981-ig nem volt egységes szabvány a alvázszámokra (karosszériaszámokra) és a járműgyártók az információk kódolásának különböző formáit használták. Úgy ítélték meg, hogy ez nem működik jól, tekintettel a járművek növekvő számára, ezért úgy döntöttek, hogy szabályozzák és az alvázszám-jelölést a globális ISO-szabványokhoz igazítják.
Az ISO-szabvány bevezetése után az amerikai piacra szánt járműveket gyártó gyártók nagyon gyorsan alkalmazkodtak ehhez a szabványhoz. Az ISO ajánlásokat vezetett be az alvázszám-szabvány alkalmazására és felépítésére és a karosszériaszámot Európában is használták. A benne foglalt információhalmazokat azonban fokozatosan vezették be.
A Volkswagen például 1995-1997 között kezdte el kódolni a nagyobb információtömböket, a vezérlőjegyet pedig 2009-2015 között a konszern kiválasztott modelljei esetében. Az alvázszám ellenőrző számjegyet is használják, bár nem minden márka-modellnél. Az európai járművekben megtalálható például az Audi A1-esben.
Az alábbiakban felsoroljuk a márkákat és modelleket, valamint azok alvázszámát, amelyek vezérlőjegye kódolva van:
2022. július 6-tól az Európai Unió Bizottságának végrehajtási rendelete van érvényben, amely előírja, hogy az észak-amerikai járművek esetében az ellenőrző számjegynek mindig a VIN 9. pozíciójában kell lennie.
Az alvázszám szabványosítása
Az általánosan használt globális jármű azonosítási szabványt 1981-ben vezették be, és az ISO 3779 (az alvázszám tartalma és szerkezete), ISO 4030 (az alvázszám helye és jelölése), ISO 3780 (a VIN első szakaszának globális egységesítése, amely a WMI) általánosan ismert és szabványosított.
Minden alvázszámra igaz:
17 karaktert tartalmaz
Ez azonban csak az 1981 után gyártott járművekre igaz.
nem állhat a következő betűkből: I (i), O (o) és Q (q).
A szabvány szerint egy pontozott 0-t kell használni az O betűtől való megkülönböztetésére.
szabványosított séma szerint rendezett információkból kell állnia
Milyen információkat tartalmaz az alvázszám?
Az alvázszám számos kódolt információt tartalmaz. E szám alapján az autoDNA képes a jármű alapos azonosítására és a jármű előéletének ellenőrzésére. Az alvázszám ellenőrzése alapvetően a gyártói kód, a jármű műszaki adatainak és sorozatszámának ellenőrzését, valamint a szám ellenőrzését jelenti. Minden alvázszám három alapvető részre oszlik.
Szekcók
Az ISO 3779 szabványnak megfelelően a szabványos alvázszámok 3 szakaszból állnak:
WMI
WMI - az első három karakter. Ez a szakasz határozza meg a földrajzi régiót, a származási országot és a jármű gyártóját. Ennek a szakasznak a formáját az ISO-norma szabályozza.
VDS
VDS - az alvázszám 4-9. karaktere. Ez a szakasz a jármű műszaki leírására vonatkozó kódolt adatokat tartalmazza (járműleíró). A 9. karakter az ellenőrző számjegy, amelyet az alvázszám helyességének érvényesítésére használnak.
VIS
VIS - az alvázszám 10-17. karaktere. Ez a szakasz alapvetően a jármű sorozatszáma (jármű azonosító). Ez a szakasz tartalmazhat információkat a meghajtás típusáról, a motor típusáról, a felszereltségi változatról, sőt még arról a gyárról is, ahol az adott példányt összeszerelték.
Az ISO 3779 szabvány meghatározza az 1981 után gyártott járművek alvázszámának 17 karakteres hosszát. Az ezen időpont előtt gyártott járművek 5-13 karakterből álló alvázszámmal vagy sorozatszámmal rendelkezhetnek. Ezenkívül az olyan járművek, mint az izomautók, a klasszikus autók és az amerikai autók gyakran rendelkeznek a 17 karakteres szabványtól eltérő alvázszámmal.
Most, hogy már tudod, hogy mi az alvázszám, vedd fel velünk a kapcsolatot járműve azonosítása érdekében. Az autoDNA segítségével olyan információkhoz juthat a jármű előéletéről, amelyek más adatbázisokban esetleg nem állnak rendelkezésre.
Az alvázszám minden egyes karakterének jelentése van és ezt nem véletlenül használják így.
Ellenőrizze a jármű előéletétEgy alvázszám értelmezése:
Nézzük meg a 17 karakterből álló VIN-szám alkotóelemeit:
1
gyártó helye
2-3
márka és piackód
4-8
modell, kivitel, motor, felszereltség
9
ellenőrvő karakter
10
gyártási év
11
a gyártó lokációja
12-17
sorozatszám
Hol találom az alvázszámot?
Magyarországon az alvázszámot alapértelmezés szerint a jármű törzskönyvében az "E" mezőben helyezik el. Ez más országok, például Németország, Hollandia, Belgium, Olaszország, Franciaország és Dánia járműnyilvántartásában eltérő lehet.
Ennek mindig meg kell egyeznie a jogszabályban előírt, a jármű különböző pontjain található adattáblán dombornyomott alvázszámmal. A jármű törzskönyvében ez a mező soha nem lehet üres, mivel az alvázszám megadása szükséges a jármű nyilvántartásba vételéhez.

Fontos - ellenőrizze, hogy a járműnyilvántartásban szereplő alvázszám megegyezik-e a járművének hatóságilag előírt adattábláján dombornyomott alvázszámmal.
Személygépkocsikban:
Az alvázszám a vázba bele van ütve, annak elválaszhatatlan részét képezi.Manapság számos autómodellnél a karosszériaszámot a szélvédő alsó részén, a vezető oldalán is elhelyezik. Ez egy nagyon hasznos hely, amely minden autó e fontos elemének gyors elérését teszi lehetővé.
Itt csak a legnépszerűbb helyeket soroltuk fel, ahol a jogszabályban előírt táblák megtalálhatók. A különböző gyártók autóiban más helyeken is megtalálhatók, például a csomagtartó padlólemezén vagy az egyik hátsó oszlopon. Abban a helyzetben, amikor nem találja az alvázszámot, kérje a márka képviselőjének segítségét.

A forgalmi engedélyben szereplő jármű azonosító számnak meg kell egyeznie a jármű egyes elemeire dombornyomott azonosító számmal. Járművásárlás előtt jó, ha ezt ellenőrizzük, hogy elkerüljük az csalást, vagy fölösleges ügyintézést.
GYIK
Mi az alvázszám?
A VIN-szám (Vehicle Identification Number, alvázszám) egy egyedi járműszám, melyet a járművek azonosítására használnak.
Milyen információkat tartalmaz az alvázszám?
Az alvázszám tartalmazza az adott jármű azonosításához szükséges összes információt, különösen a gyártóra, a gyártási évre és a járműre vonatkozó információkat, illetve hely, a felszereltség és a karosszéria típusát.
Hogyan ellenőrizhetek egy autót az alvázszám alapján?
A járművet az alvázszám alapján a kormányzati szervek által kínált szolgáltatásokon keresztül ellenőrizheti vagy egy több milliárd feljegyzést tartalmazó adatbázis, az autoDNA szolgáltatás segítségével.
Lehetséges az alvázszám ingyenes ellenőrzése?
Vannak olyan kormányzati közigazgatási adatbázisok, amelyekben ellenőrizheti az alvázszámot, általában ingyenesen. Ezek hatóköre azonban helyi lehet, ami azt jelenti, hogy nem feltétlenül tartalmazzák a határokon átnyúló (nemzetközi) adatokat. Ezért mi javasoljuk, hogy az alvázszámot minden egyes alkalommal a nemzetközi autoDNA adatbázisban ellenőrizzük.
Mi a “citromautó”?
A "lemon car" egy általánosan használt kifejezés, amely egy olyan autóra utal, amely rejtett problémákkal küzd, mentési múlt vagy egyéb olyan jellemzőkkel, amelyekkel az eladó visszaélhet annak érdekében, hogy növelje a jármű értékét.