Minden jármű, amit az utakon látunk saját, egyedi alvázszámmal (VIN) rendelkezik. Sokan ezt egyszerűen csak vázszámnak nevezik. Nincs két olyan jármű a világon, amelyeknek egyforma lenne ezen megjelölése. Ezért is nevezhetjük az alvázszámot az autók DNS (angolul DNA) jelölésének. Ez olyan megkülönböztetés, mint az emberek ujjlenyomata. Ezért az autók alvázszáma megegyezik autoDNA val.
Az alvázszámot nemcsak autók, hanem motorkerékpárok, robogók, teherautók, kamionok és utánfutók azonosítására is alkalmazzák.
Milyen adatok vannak az alvázszámba „rejtve”?
az első 3 karakter a WMI; ez a gyártó és a gyártó ország azonosító jele. Például a „J” kezdetű járművek Japánban készültek, míg az 1-essek kezdődőes az Egyesült Államokban.
a 10 - 17 karakterek betűk és számok (az utolsó 4 mindig szám) megadják a motor, hajtáslánc, a modellév és a teljes felszereltségi listán túl a jármű gyártási számát is. Fontos info, hogy a modellév szinte minden gyártónál az alvázszám 10. karaktere.
Hol találjuk meg az alvázszámot?
A forgami engedélyben
A forgalmi engedély „E” pontjában adják meg a jármű alvázszámát. Ez egy kötelezően kitöldendő mező a passzusban. Ennek egyeznie kell a jármű valós alvázszámával.

A szélvédő bal alsó „ablakában”
Ez mindig a vezető oldalon, az alsó részen található. Nem kell az eladó segítségét kérni, hogy mutassa meg a valós sorozatszámot az autó valamely ismeretlen részén.

A karosszéria elemeibe ütve
Az autó kölönböző részeit jelölik meg: tűzfal(Suzuki, BMW, Volvo), rugótotony(FIAT), utasülés padlólemez (Skoda, Seat). A oszlop (Audi).

A 12-jegyű alvázszám
Néhány esetben az alvázszám csak 12 karaktert tartalmaz. Azért rövidebb ilyenkor az azonosítási szám, mert az előző tulajdonos valahogyan megsértette azt és olvashatatlanná vált a teljes sorozatszám.
Ilyenkor a helyi oszrszág aktuális rendelete alapján –a megfelelő igazolások bemutatása után- a közlekedési hatóság egyedi, az eredetinél rövidebb jelölést alkalmaz a járművön. Nám árt tudni, hogy veterán autókon talákozhatunk ettől eltérő jelöléssel is. Az 1954 és 1981 között gyártot autókon még nem léteztek ezek az egységesítési törekvések.