A nyikorgó fékek problémája – mit érdemes egy laikus tulajdonosnak tudni?

Küldte 5 október 2019

A fékekről röviden

Csendben működnek, esetleg folyamatosan csikorognak? Problémát okozhatunk az ápolásukkal? Megpróbáljuk a rejtvényt megoldani.

A fékek több elemből álló szerkezetek. Ezek közül a legfontosabbak a következők:

fékbetét: a fékpedál lenyomásával az átviteli rendszer (jellemzően hidraulikus, de létezik több más megoldás is) továbbítja a fékezési utasításnak megfelelő erősségű nyomást a fék munkahengerre, amely a fékbetétet hozzászorítja a megfelelő intenzitással a féktárcsához (fékdobhoz). A szorítás hatására súrlódás keletkezik, amely lassítja a járművet. A súrlódás felemészti a jármű mozgási energiáját és közben hő termelődik. A fékbetét és a féktárcsa kis mértékben, de folyamatosan kopik. A fékbetétek élettartama rövidebb, mint a féktárcsáké.

féktárcsák: együtt forognak a kerékkel ezen fémből készült tárcsák, melyek vagy mind a négy keréken vagy pedig az első kerekeken vannak felszerelve. Ez utóbbi esetben hátul dobfék működik, melynek felépítése más, de működése hasonlatos a tárcsával ellátott fékekhez. A féktárcsához vagy a fékdob felületéhez préselődik hozzá a fékbetét. Egy átlagos középkategóriás autón átlagos használati körülmények között egy féktárcsa élettartama hozzávetőlegesen 150 000 km. Gumicsere esetén kérdezzünk rá a betét és a tárcsa kopottságára.

pedál: a jármű vezetője szándékai szerinti mértékben a fékpedál lenyomásával vezérli a fékezés erősségét és időtartamát.

főfékhenger: a pedál lenyomásával a főfékhenger nyomást hoz létre a fékvezetékben található hidraulika folyadékban (fékolaj).

fékmunkahenger: nyomás hatására a fékbetétet a tárcsához szorítja.

fékcső / fékvezeték: a fékfolyadékot továbbítja a fékmunkahengerhez. Állapotának ellenőrzését, szükség esetén javítását bízzuk szakemberre.

fékolaj: érdemes meggyőződni róla, hogy a fékolaj megfelelő állapotú-e és megfelelő hőtűrő képességgel rendelkezik. A jármű kezelési utasításának megfelelően rendszeres időközönként szakszervizben cserélni kell. Néhány országban már ellenőrzik a fékfolyadék állapotát a műszaki vizsga során is.

Mikor nyikorognak a fékek?

A fékezés kellemetlen hangja különösen akkor hallható, ha:

  • Valamilyen kemény tárgy (jellemzően kavics) szorult a fékbetét és a tárcsa közé
  • Az egyes fékalkatrészek egyenetlenül működnek
  • A betét egyenletlen erővel nyomja a tárcsát
  • A betétek súrlódási ereje nem egyenletes
  • A fékbetétről lekopott a súrlódó felület (Néhány esetben kopásjelzőt is építenek a betétre, amely erős karcolás jellegű hanggal figyelmeztet a sürgős cserére. Ha elhallgat, a figyelmeztetés, az nem jó jel, mert akkor már a kopásjelző is elfogyott!)
  • A betétet rosszul választották ki az autó típusához
  • A betétek és/vagy a tárcsák helytelenül vannak felszerelve
  • Korrózió lép fel a dobfékekben
  • Laza betétek rögzítése
  • Az új betétek nem működnek jól a régi erősen elkopott kopott tárcsákkal
  • A féknyereg laza
  • Vannak olyan hornyok a féktárcsákon, amelyek egyenetlen nyomást gyakorolnak a fékbetétre
  • Felhalmozódott kemény üledék (cementit) jelenik meg a túlmelegedett betéteken
  • A fékbetétek vagy a tárcsák piszkosak

Apró hanyagság, amely nagyobb veszteségeket okozhat

Az autó állapota nagyon hasonló az emberi egészséghez. Még az enyhe gondatlanság is messzemenő következményekkel járhat. Kiváló példa erre a fékek által kibocsátott hangok figyelmen kívül hagyása.

Amikor ez a hang nagyon kellemetlen csiszolássá válik, ez csak egy dolgot jelent: a féktárcsa is használhatatlanná vált. Ahelyett, hogy csak a betéteket cserélnék, új tárcsákat kell vásárolni. Ha nem tette volna tönkre a teljesen elkopott betét, valószínű hosszabb maradt volna az élettartama.

Bízzuk inkább a szakemberre

Bár az interneten sok praktikus tanácsot és konkrét útmutatást lehet találni a témában, de véleményünk szerint bölcsebb és főként biztonságosabb ezt a feladatot egy gyakorlott szerelőre bízni, aki gyorsabban és összehasonlíthatatlanul jobban fogja megoldani, mint egy laikus, aki először próbálkozik otthoni fékjavítással.

Összegzés / figyelmeztetés

A fékek minden autó kulcsfontosságú elemei. Az autóban utazó személyek biztonsága közvetlenül függ a fékberendezés hatékonyságától. A helytelenül működő fékek nem csak a féktávolság jelentős növekedésével járnak, akár komoly balesetet is okozhatnak.

A jó hír az, hogy a fékrendszerhez kapcsolódó meghibásodás kijavítása nem fogja a tulajdonost anyagi csődbe juttatni, ha időben és rendszeresen elvégezteti annak alapvető karbantartását.

nyikorgó fékek
Photo by Maxime Agnelli on Unsplash
Summary
A nyikorgó fékek problémája
Article Name
A nyikorgó fékek problémája
Description
Mire utal a nyikorgó fékek problémája. A jelenséghez vezető okok és a probléma elhárítása. Fontos tudnivalók a probléma elhárításához és a megelőző karbantartások elvégzéséhez.
Megjegyzések összege: 0

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük