
A nyikorgó fékek problémája – mit érdemes egy laikus tulajdonosnak tudni?
A fékekről röviden
Csendben működnek, esetleg folyamatosan csikorognak? Problémát okozhatunk az ápolásukkal? Megpróbáljuk a rejtvényt megoldani.
A fékek több elemből álló szerkezetek. Ezek közül a legfontosabbak a következők:
fékbetét: a fékpedál lenyomásával az átviteli rendszer (jellemzően hidraulikus, de létezik több más megoldás is) továbbítja a fékezési utasításnak megfelelő erősségű nyomást a fék munkahengerre, amely a fékbetétet hozzászorítja a megfelelő intenzitással a féktárcsához (fékdobhoz). A szorítás hatására súrlódás keletkezik, amely lassítja a járművet. A súrlódás felemészti a jármű mozgási energiáját és közben hő termelődik. A fékbetét és a féktárcsa kis mértékben, de folyamatosan kopik. A fékbetétek élettartama rövidebb, mint a féktárcsáké.
féktárcsák: együtt forognak a kerékkel ezen fémből készült tárcsák, melyek vagy mind a négy keréken vagy pedig az első kerekeken vannak felszerelve. Ez utóbbi esetben hátul dobfék működik, melynek felépítése más, de működése hasonlatos a tárcsával ellátott fékekhez. A féktárcsához vagy a fékdob felületéhez préselődik hozzá a fékbetét. Egy átlagos középkategóriás autón átlagos használati körülmények között egy féktárcsa élettartama hozzávetőlegesen 150 000 km. Gumicsere esetén kérdezzünk rá a betét és a tárcsa kopottságára.
pedál: a jármű vezetője szándékai szerinti mértékben a fékpedál lenyomásával vezérli a fékezés erősségét és időtartamát.
főfékhenger: a pedál lenyomásával a főfékhenger nyomást hoz létre a fékvezetékben található hidraulika folyadékban (fékolaj).
fékmunkahenger: nyomás hatására a fékbetétet a tárcsához szorítja.
fékcső / fékvezeték: a fékfolyadékot továbbítja a fékmunkahengerhez. Állapotának ellenőrzését, szükség esetén javítását bízzuk szakemberre.
fékolaj: érdemes meggyőződni róla, hogy a fékolaj megfelelő állapotú-e és megfelelő hőtűrő képességgel rendelkezik. A jármű kezelési utasításának megfelelően rendszeres időközönként szakszervizben cserélni kell. Néhány országban már ellenőrzik a fékfolyadék állapotát a műszaki vizsga során is.
Mikor nyikorognak a fékek?
A fékezés kellemetlen hangja különösen akkor hallható, ha:
- Valamilyen kemény tárgy (jellemzően kavics) szorult a fékbetét és a tárcsa közé
- Az egyes fékalkatrészek egyenetlenül működnek
- A betét egyenletlen erővel nyomja a tárcsát
- A betétek súrlódási ereje nem egyenletes
- A fékbetétről lekopott a súrlódó felület (Néhány esetben kopásjelzőt is építenek a betétre, amely erős karcolás jellegű hanggal figyelmeztet a sürgős cserére. Ha elhallgat, a figyelmeztetés, az nem jó jel, mert akkor már a kopásjelző is elfogyott!)
- A betétet rosszul választották ki az autó típusához
- A betétek és/vagy a tárcsák helytelenül vannak felszerelve
- Korrózió lép fel a dobfékekben
- Laza betétek rögzítése
- Az új betétek nem működnek jól a régi erősen elkopott kopott tárcsákkal
- A féknyereg laza
- Vannak olyan hornyok a féktárcsákon, amelyek egyenetlen nyomást gyakorolnak a fékbetétre
- Felhalmozódott kemény üledék (cementit) jelenik meg a túlmelegedett betéteken
- A fékbetétek vagy a tárcsák piszkosak
Apró hanyagság, amely nagyobb veszteségeket okozhat
Az autó állapota nagyon hasonló az emberi egészséghez. Még az enyhe gondatlanság is messzemenő következményekkel járhat. Kiváló példa erre a fékek által kibocsátott hangok figyelmen kívül hagyása.
Amikor ez a hang nagyon kellemetlen csiszolássá válik, ez csak egy dolgot jelent: a féktárcsa is használhatatlanná vált. Ahelyett, hogy csak a betéteket cserélnék, új tárcsákat kell vásárolni. Ha nem tette volna tönkre a teljesen elkopott betét, valószínű hosszabb maradt volna az élettartama.
Bízzuk inkább a szakemberre
Bár az interneten sok praktikus tanácsot és konkrét útmutatást lehet találni a témában, de véleményünk szerint bölcsebb és főként biztonságosabb ezt a feladatot egy gyakorlott szerelőre bízni, aki gyorsabban és összehasonlíthatatlanul jobban fogja megoldani, mint egy laikus, aki először próbálkozik otthoni fékjavítással.
A fékek minden autó kulcsfontosságú elemei. Az autóban utazó személyek biztonsága közvetlenül függ a fékberendezés hatékonyságától. A helytelenül működő fékek nem csak a féktávolság jelentős növekedésével járnak, akár komoly balesetet is okozhatnak.
A jó hír az, hogy a fékrendszerhez kapcsolódó meghibásodás kijavítása nem fogja a tulajdonost anyagi csődbe juttatni, ha időben és rendszeresen elvégezteti annak alapvető karbantartását.

Az autoDNA weboldalán elérhető alvázszám-ellenőrzés segíthet egy ismeretlen múltú autó megvásárlásával járó további költségektől való védekezésben. A szolgáltatás egész évben, éjjel-nappal elérhető – mindössze internet-hozzáférésre és az ellenőrizni kívánt jármű alvázszámára van szükséged.
