Ön autótulajdonos?

Hogyan adjam el az autómat ebben a krízishelyzetben?

Küldte 8 április 2020
Sokan úgy érzik, hogy a világ működése megállt és jelenleg szinte semmit sem lehet tenni. Az eddig megszokott életünk egy csapásra megváltozott. Az látszik a legcélszerűbbnek, hogy ebben a helyzetben is próbáljunk meg gyakorlatiasnak és racionálisnak maradni. Nem kis kihívás, át kell lépni a nehézségeken. Meg kel tudni ragadni minden lehetőséget, hogy pénzügyi szempontból funkcionálisak maradhassunk.

A világjárvány idején is lehet az autó értékesítésén gondolkodni

Annak ellenére, hogy úgy tűnik, hogy mostanában minden a kézmosásról, maszkokról és otthoni munkáról szól, előbb-utóbb ez is elmúlik és visszatérhetünk azokhoz a dolgokhoz, amelyeket jelenleg kénytelenek vagyunk a háttérbe szorítani.

Például: érdemes lenne eladni azt az autót, amire nincs már szükségünk. Vagy éppen vásárolni egy másikat, amely már kiszemeltünk egy ideje, csak valahogy soha nem volt időnk foglalkozni az dologgal.

A piac továbbra is működik, bár kicsit másként

Mostanában talán több kedvező lehetőség is megjelenik a piacon, ha vásárláson törjük a fejünket. Valamint az is jellemző, hogy azok, akik már régóta tervezgetik a vásárlást, most megnövekedett szabadidejükben meg is tudják tenni.

Amennyiben most kínálunk autót eladásra, jellemző hogy ebben az időszakban csökkenhet a potenciális ügyfelek száma. Előfordulhat, hogy ebben a gazdasági helyzetben a vevők nagyobb kedvezményeket fognak kérni az eladóktól. Ennek nem csak a járvány az oka, hanem az a nehezebb gazdasági időszak, amelyről tudjuk, hogy a járvány lecsengése után következik majd.

Így reálisnak kell lennie az eladónak, és meg kell érteni, hogy a gazdaság fellendülése eltart egy ideig. Addigra viszont a potenciális vásárlók már nem állnak sorban az eladó autója mellett.

Logikusan átgondolva

Valóban szükség van-e az autó eladására most?

Ha igen, akkor kissé csökkenteni kell az árral kapcsolatos elvárásokat. Egy tisztességes kompromisszum, amely megközelíti az elvárt szintet sokkal jobb lehet, minthogy a következő időszakban mások nem jelentkezek az autóért.

Nem sürgős az eladás, inkább továbbra is ezt használom

Lehet, hogy a mostani helyzetben ez a jobb döntés. Hátulütője annyi lehet, hogy az autó értéke az idő múlásával csökkenni fog.

Amikor a helyzet visszazökken a normál kerékvágásba az autó az akkori piaci értékének megfelelő árát fogja érni. Hogy az az ár, amelyet akkor kaphatunk több lesz-e vagy kevesebb, mint amit most kialkudhatunk, sajnos nem lehet előre tudni.

Középút

Az autót előbb-utóbb el kell adni, de nem sürgős. Ebben az esetben a fenti két bekezdésbeli helyzetet kell figyelemmel kísérni, hogy beazonosíthassuk a megfelelő pillanatot. Van-e erős verseny azon a területen, ahol az autó árszintje elhelyezkedik? Amennyiben nincs akkora nyomás és az árak is olyan szinten vannak érdemes átgondolni, hogy most vágjunk bele az értékesítésbe, vagy várakozzunk még néhány hetet.

Hogyan vágjunk bele az autó eladásába, ha itt az idő?

Szerelkezzünk fel a megfelelő dokumentációval felkészüljönk a vevőkkel és a használtautó kereskedőkkel való találkozásra.

Ismerkedjünk meg a piaccal, nézzünk alaposan utána, hogy milyen hasonló autókat értékesítettek az elmúlt időszakban. Milyen árakon kínálták ezeket, illetve leendő vevők által választható más modellek ára mennyiben tér el a mi autónk reális árától. Ez nem kerül semmibe, csak néhány óra elfoglaltság az interneten.

Amennyiben Önnek külföldről származó autója van, érdemes egy AutoDNA riportot beszerezni hozzá. Ha haza autóról van szó, a szerviztörténete kedvező benyomást kelthet a leendő vevőben.

Az autó előkészítése

Talán akad egy-két apróság, amelyeknek megjavításával javíthatunk az autó általános állapotán, így is kevesebb okot adva arra, hogy egy-egy potenciális vevő visszalépjen a vásárlástól ezekre a hibákra hivatkozva.

Ami átgondolandó: nagyon drága alkatrészek cseréje

Ezek nem fognak megtérülni, mert az autó árát nem növelik nagy mértékben, másrészt a vevő úgy sem fogja elhinni, hogy ezek ki lettek cseréltetve.

Ugyanez vonatkozik a karosszéria sérüléseire. A javítások azt a benyomást kelthetik, hogy az eladó rejteget valamilyen nagyobb baleseti káreseményt.

Érdemes ellátogatni egy professzionális autó tisztító szolgáltatóhoz. Elképzelhető, hogy az autó annyira jól fog kinézni, hogy már nem is kívánja eladni. 🙂 Érdemes ezzel kezdeni az autó előkészítését.

Szintén hasznos dolog olyan érveket összegyűjteni, hogy más hasonló korú és állapotú autókhoz képest miért érdemes a vevőnek ezt a konkrét példányt választani. Pl. a vezetett szervizkönyv, számlákkal dokumentált karbantartások is jól jöhetnek, csakúgy, mint az AutoDNA riport.

Vegyük figyelembe, hogy az autó felkészítése és esetleges (nem ingyenes helyeken) való hirdetése költségekkel jár. Ezt nem minden esetben lehet az árban érvényesíteni.

Eladáskor

A járművet egyszerre több helyen is érdemes hirdetni, de fontos, hogy az összes helyen egyazon árat és leírást adjunk meg, ezzel sok jövőbeli félreértéstől megkímélhetjük magunkat és a vevőt is.

Mindenképp érdemes telefonszámot vagy elektronikus levél címet megadni, ahol a vevői kérdésekre válaszolni lehet. Jól jöhet egy időszak meghatározása is, hogy ne váratlan időpontokban jelentkezzenek az érdeklődők.

Határozza meg úgy az eladási árat, hogy az egy kisebb alku esetén is megfeleljen az eredeti elképzelésnek.

Alkudozni akkor érdemes, ha már ismertette az autó előnyeit, illetve megmutatta a vonatkozó dokumentumokat is.

A legfontosabb, hogy biztosan kell tudni, hogy mit szeretnénk elérni. Az eredeti ártól való túl nagy eltérés esetén csak az időt pazaroljuk.
News

Black Friday 2019

Küldte 28 november 2019

Érvényesítse a 50 %-os kedvezményes kódot autoDNA járműtörténeti lekérdezésekhez.

A promóció 2019. november 29-től2019. December 3-ig tart.

Az árengedmény kódot weboldalunkon 2019.11.29.-án megadjuk.

Hogyan használhatom a kódot?

1. Adja meg a lekérdezni kívánt autó alvázszámát az autoDNA.hu oldalon.

2. A webhelyen válassza ki az Ön által érdekelt jelentést (eket). Ne feledje, a -50% -os kedvezmény a kosárba betett összes jelentésekre számolódik.

3. Adja meg e-mail címét és jelszavát és fogadja el a kedvezménykódok feltételeit.

4. A fizetési mód kiválasztásakor kattintson a “Kedvezmény kódja” gombra és töltse ki a mezőt kedvezményes kóddal. A járműelőzményekről szóló jelentések kifizetése 50% -kal csökken.

A nyikorgó fékek problémája – mit érdemes egy laikus tulajdonosnak tudni?

Küldte 5 október 2019

A fékekről röviden

Csendben működnek, esetleg folyamatosan csikorognak? Problémát okozhatunk az ápolásukkal? Megpróbáljuk a rejtvényt megoldani.

A fékek több elemből álló szerkezetek. Ezek közül a legfontosabbak a következők:

fékbetét: a fékpedál lenyomásával az átviteli rendszer (jellemzően hidraulikus, de létezik több más megoldás is) továbbítja a fékezési utasításnak megfelelő erősségű nyomást a fék munkahengerre, amely a fékbetétet hozzászorítja a megfelelő intenzitással a féktárcsához (fékdobhoz). A szorítás hatására súrlódás keletkezik, amely lassítja a járművet. A súrlódás felemészti a jármű mozgási energiáját és közben hő termelődik. A fékbetét és a féktárcsa kis mértékben, de folyamatosan kopik. A fékbetétek élettartama rövidebb, mint a féktárcsáké.

féktárcsák: együtt forognak a kerékkel ezen fémből készült tárcsák, melyek vagy mind a négy keréken vagy pedig az első kerekeken vannak felszerelve. Ez utóbbi esetben hátul dobfék működik, melynek felépítése más, de működése hasonlatos a tárcsával ellátott fékekhez. A féktárcsához vagy a fékdob felületéhez préselődik hozzá a fékbetét. Egy átlagos középkategóriás autón átlagos használati körülmények között egy féktárcsa élettartama hozzávetőlegesen 150 000 km. Gumicsere esetén kérdezzünk rá a betét és a tárcsa kopottságára.

pedál: a jármű vezetője szándékai szerinti mértékben a fékpedál lenyomásával vezérli a fékezés erősségét és időtartamát.

főfékhenger: a pedál lenyomásával a főfékhenger nyomást hoz létre a fékvezetékben található hidraulika folyadékban (fékolaj).

fékmunkahenger: nyomás hatására a fékbetétet a tárcsához szorítja.

fékcső / fékvezeték: a fékfolyadékot továbbítja a fékmunkahengerhez. Állapotának ellenőrzését, szükség esetén javítását bízzuk szakemberre.

fékolaj: érdemes meggyőződni róla, hogy a fékolaj megfelelő állapotú-e és megfelelő hőtűrő képességgel rendelkezik. A jármű kezelési utasításának megfelelően rendszeres időközönként szakszervizben cserélni kell. Néhány országban már ellenőrzik a fékfolyadék állapotát a műszaki vizsga során is.

Mikor nyikorognak a fékek?

A fékezés kellemetlen hangja különösen akkor hallható, ha:

  • Valamilyen kemény tárgy (jellemzően kavics) szorult a fékbetét és a tárcsa közé
  • Az egyes fékalkatrészek egyenetlenül működnek
  • A betét egyenletlen erővel nyomja a tárcsát
  • A betétek súrlódási ereje nem egyenletes
  • A fékbetétről lekopott a súrlódó felület (Néhány esetben kopásjelzőt is építenek a betétre, amely erős karcolás jellegű hanggal figyelmeztet a sürgős cserére. Ha elhallgat, a figyelmeztetés, az nem jó jel, mert akkor már a kopásjelző is elfogyott!)
  • A betétet rosszul választották ki az autó típusához
  • A betétek és/vagy a tárcsák helytelenül vannak felszerelve
  • Korrózió lép fel a dobfékekben
  • Laza betétek rögzítése
  • Az új betétek nem működnek jól a régi erősen elkopott kopott tárcsákkal
  • A féknyereg laza
  • Vannak olyan hornyok a féktárcsákon, amelyek egyenetlen nyomást gyakorolnak a fékbetétre
  • Felhalmozódott kemény üledék (cementit) jelenik meg a túlmelegedett betéteken
  • A fékbetétek vagy a tárcsák piszkosak

Apró hanyagság, amely nagyobb veszteségeket okozhat

Az autó állapota nagyon hasonló az emberi egészséghez. Még az enyhe gondatlanság is messzemenő következményekkel járhat. Kiváló példa erre a fékek által kibocsátott hangok figyelmen kívül hagyása.

Amikor ez a hang nagyon kellemetlen csiszolássá válik, ez csak egy dolgot jelent: a féktárcsa is használhatatlanná vált. Ahelyett, hogy csak a betéteket cserélnék, új tárcsákat kell vásárolni. Ha nem tette volna tönkre a teljesen elkopott betét, valószínű hosszabb maradt volna az élettartama.

Bízzuk inkább a szakemberre

Bár az interneten sok praktikus tanácsot és konkrét útmutatást lehet találni a témában, de véleményünk szerint bölcsebb és főként biztonságosabb ezt a feladatot egy gyakorlott szerelőre bízni, aki gyorsabban és összehasonlíthatatlanul jobban fogja megoldani, mint egy laikus, aki először próbálkozik otthoni fékjavítással.

Összegzés / figyelmeztetés

A fékek minden autó kulcsfontosságú elemei. Az autóban utazó személyek biztonsága közvetlenül függ a fékberendezés hatékonyságától. A helytelenül működő fékek nem csak a féktávolság jelentős növekedésével járnak, akár komoly balesetet is okozhatnak.

A jó hír az, hogy a fékrendszerhez kapcsolódó meghibásodás kijavítása nem fogja a tulajdonost anyagi csődbe juttatni, ha időben és rendszeresen elvégezteti annak alapvető karbantartását.

nyikorgó fékek
Photo by Maxime Agnelli on Unsplash
Újdonságok

AutoDNA járműtörténet most már észtországi járművekhez is!

Küldte 17 január 2018
Büszkén mutatjuk be Önnek az új autoDNA járműtörténeti jelentést az észt járművek számára.
Mostantól rendszerünkben elérhetővé váltak az észtországi származású gépjárművek adatai.
Az észt autók előéletének eseményei az észt közlekedési hatóság részletes adatai alapján készülnek.

A riportban megtalálhatja, hogy az járművet pl. taxinak vagy mentőként használták-e.
Ellenőrizni tudja a műszaki vizsgák időrendi listáját és az ellenőrzések eredményeit is. Magkapja az autó jelzálog státuszát, illetve ezen bejegyzések információit is.
További részletek: ITT

Ön autótulajdonos?

Tél – Nyár – Mikor váltsunk gumiabroncsot?

Küldte 18 október 2017
Tél és nyár, az örök körforgás. A gumicserék is hasonlóan zajlanak. Tekintsük át, hogy mikor kell nyáriról téli gumikra váltani. Az AutoDNA tanácsai.

Valóban tél idején kell téli gumikra váltani?

A népi hiedelem szerint téli gumiabroncsokra akkor kell váltani, amikor lehull első hó. Ez nem igaz! Amikor az első hó esik, már régen a téli abroncsokon kellene járni. Miért is? Mivel a téli gumiabroncsok nem csak azért vannak, hogy segítsenek az úton maradni, amikor azt hó borítja. Az ok, amiért szükség van rájuk, az, hogy a nyári gumiabroncsok menet és biztonsági tulajdonságai jelentősen csökkennek, amikor a hőmérséklet 7 °C alá esik.

A nyári gumiabroncsot úgy tervezték, hogy jól szolgáljon, ha az abroncs hőmérséklete meleg; ezen üzemi hőmérséklet tartományban a legoptimálisabbak a tulajdonságai és itt képes csökkenteni az üzemanyag-fogyasztást és a utazás közben keletkező kerékzajt. Amikor a hőmérséklet csökken, a gumiabroncs felkeményedik, elveszíti funkcionalitásainak egy részét. Ennek eredményeként az autó könnyen elveszítheti tapadását nedves felületeken. Ezért váltsunk idejébe téli gumiabroncsokra; puhább anyagból készültek, amelyek fognak megkeményedni. Bonyolultabb futófelületei vannak, ahol a víz és a hó még alacsony hőmérsékleten is képes távozni. Ennek köszönhetően kissé emelkedik a vezetés közben tapasztalt zaj és növekszik az üzemanyag-fogyasztás is. Valamit valamiért.

Mikor a legalkalmasabb téli abroncsokra váltani?

Ha a hőmérséklet 7 °C körüli abban az időszakban, amikor ön a leggyakrabban vezet. Ha ön reggel 5-kor indul útnak valószínűleg hamarabb kell váltania, mint a szomszédnak, aki 9-re jár dolgozni.
Miért 7 °C? Ilyenkor már jelentkeznek a hajnali fagyok és növekszik a megcsúszásos balesetek száma. A merevebbé vált nyári gumik jobban csúsznak ilyen körülmények között. Tévhit, hogy csak a havas vagy jeges úton csúszhat meg az autó. Elég a hidegebb nedves aszfalt (főleg, ha nedves lehullott falevelek is borítják) a megcsúszáshoz.
Több szakértő azt állítja, hogy már 11 °C környékén legkésőbb már elérkezett a gumicsere ideje.

Mire érdemes figyelni a téli gumicsere során?

Például a keréknyomásra, ahol a téli és a nyári gumik előírt nyomása eltérhet. Négy évszakos gumikat használjak-e télen? Nyilván kitalálta már a kedves olvasó, hogy a négyévszakosnál jobb tulajdonságokkal rendelkezik a kifejezetten téli körülnényekre fejlesztett gumi. Ugyanakkor elmondható, hogy a nyári gumiknál ezeknek előnyösebb a tapadásuk a hidegben. A magunk részéről arra voksolunk, hogy tartsunk nyári és téli gumi garnitúrát, lehetőleg felnire szerelve. Ám a csere alkalmával centíroztassuk újra azokat, mielőtt az autóra kerülnek.