Cars

Mit jelentek a műszerfal visszajelő lámpái?

Küldte 17 augusztus 2020

Bár minden sofőr azt reméli, hogy járműve soha nem fog elromolni, az élet bizonyítja, hogy bármi megtörténhet…
A műszerfal figyelmeztető fényeinek ismerete hasznos lehet, ha egy kevésbé ismert jelzés jelenik meg a kijelzőn. Íme egy pillantás a leggyakoribb szimbólumokra és azok jelentéseire, hogy az autózás még biztonságosabbá válhasson.

autó műszerfal
  1. Az első ködlámpák be vannak kapcsolva. A jelző általában zöld és balra néz.
  2. Ez a szimbólum azt jelzi, hogy a szervokormány meghibásodott. Ezt a figyelmeztetést soha nem szabad figyelmen kívül hagyni.
  3. A hátsó ködlámpa v ködlámpák be vannak kapcsolva. Ezeket a hátsó lámpák rossz látási viszonyok segítik az autó láthatóságát. Leggyakrabban a visszajelző poktogram sárga színű.
  4. Az ablakmosó folyadék alacsony szintjét jelző szimbólum.
  5. Figyelmeztetés a fékbetétek kopására. Cseréltesse ki a fékbetéteket!
  6. Sebességtartó automata (tempomat) aktív. Az autók egyik legkényelmesebb extrája.
  7. Az irányjelzők üzemelnek. A bekapcsolt iránytól függően a jobb vagy a bal lámpa villogása jelzi. Elakadásjelző esetén mindkettő villoghat.
  8. Eső- és fényérzékelő visszajelzője. Ha világít, akkor az ablaktörlő és a fényszórók nem működnek automatikusan!
  9. Automata váltó téli üzemmódjának visszajelzője. Tájékoztatja a vezetőt, hogy az autó téli üzemmódban van. Ez azt jelenti, hogy az autó magasabb sebességfokozatban indul, hogy elkerülje a kerekek kipörgését.
  10. Általános információs üzenet jelző. Ha ilyen szimbólum jelenik meg, olvassa el a szöveges üzenetet, és tegye meg a megfelelő intézkedéseket.
  11. Izzítás (dízel járműveknél). A gyújtás bekapcsolásakor világít. Amikor a jelzőlámpa kialszik, a motor beindítható. Ha a lámpa egyáltalán nem világít, vagy folyamatosan világít, akkor probléma van az izzítási rendszerrel.
  12. Jegesedés jelző, amely tájékoztatja a járművezetőt, hogy az úton lehetséges a jég megjelenése, és fokozott óvatosság szükséges.
  13. Gyútáskulcs / indítókártya probléma. Ha probléma van a kulccsal, akkor az ikon jelzi
  14. Kulcs nem található. A fedélzeti számítógép értesíti a járművezetőt, hogy a kulcs nem észlelhető. Lehetséges, hogy a kulcs otthon van a polcon? Esetleg gyenge az elem?
  15. A kulcsban elemet ki kell cserélni vagy akkus kulcs esetén feltölteni.
  16. Követési távolságra figyelmeztet. Tartson távolságot! Lehetséges ütközés egy járművel, akadályokkal, autó előtti tárgyakkal.
  17. A tengelykapcsoló pedált (kuplung) be kell nyomni. Emlékeztető, hogy nyomjuk meg a tengelykapcsolót az autó indításához.
  18. A fékpedált le kell nyomni. Emlékeztető, hogy a fékpedál megnyomása szükséges az autó beindításához.
  19. A kormánykerék reteszelt, kormányzár aktív. Szüksége van a kulcsokra a feloldásához.
  20. Távolsági fény (reflektor) be van kapcsolva.
  21. Alacsony guminyomás. Pumpálja fel az gumiabroncsokat! Ha a rendszerhiba nem törlődik automatikusan, akkor keresse meg a műszerfalon a törlő funkciót és tartsa nyomva néhány másodpercig.
  22. A külső világítás világít. Kis oldalsó lámpák az autó oldalán.
  23. A külső világítás nem működik. Az egyik kis oldallámpa nem működik.
  24. A féklámpák nem működnek. Cserélje ki az izzót (izzókat). A féklámpa nélküli vezetés növeli a baleset kockázatát.
  25. Dízel járművek esetén regenerálni kell a részecskeszűrőt vagy annak cseréje szükséges.
  26. Utánfutó vontatási probléma. Lehet, hogy nincs megfelelően csatlakoztatva v. rögzítve.
  27. A légrugó figyelmeztetése. Ellenőrizze a légrugókat és a kompresszort.
  28. Sávváltás irányjelző bekapcsolása nélkül.
  29. A katalizátor túlhevült.
  30. Csatolja be a biztonsági öveket. A szimbólum arra emlékeztet, hogy a vezetőnek és az utasoknak biztonsági övet kell viselniük. Amikor kész, a fény kialszik. Akkor is világíthat, ha nehéz tárgyakat helyeznek az ülésre.
  31. A rögzítőfék (kézifék v. elektromos kézifék) aktiválva van. Vezetés előtt ellenőrizze, hogy Kiengedte / kikapcsolta-e.
  32. Ha ez a szimbólum jelenik meg a kijelzőn, akkor fel kell tölteni az autó akkumulátorát (vagy cseréje szükséges).
  33. Parkoló asszisztens. Ha a lámpa villog, akkor a lökhárítón lévő szenzorok szennyezettek azokat meg kell tisztítani vagy esetleg valamelyik hibás.
  34. A lámpa jelzi az autó periodikus karbantartásának szükségességét. A szakszervízben elvégzik a kötelező műveleteket. Ilyenkor általában az olajat és a szűrőt is kell cserélni.
  35. Probléma az adaptív tompított / távolsági világítási rendszerrel. Lehet, hogy a szenzorok szennyezettek.
  36. A fényszóró automatikus szintbeállítása nem működik.
  37. Önnek egy sportautója van: Ez jelzi a motoros mozgatású hátsó spoiler problémáját.
  38. Önnek kabriója van: Elektromos tető mozgatási probléma.
  39. Légzsákrendszerrel kapcsolatos probléma. Soha ne hagyja figyelmen kívül ezt a lámpát. A légzsák életeket ment egy esetleges ütközés esetén! Egyes esetekben a lámpa problémákat jelezhet a biztonsági övekkel kapcsolatban is.
  40. Problémák a fékrendszerrel. Ez ismét az egyik olyan probléma, amelyet semmiképp sem szabad figyelmen kívül hagyni.
  41. A fedélzeti számítógép észlelte a víz jelenlétét az üzemanyagszűrőben.
  42. Az egyik légzsák kézi kikapcsolása.
  43. Motor hiba. A számítógép hibát észlelt, amelyet mihamarabb ki kell olvastatni egy OBD műszer csatlakoztatásával.
  44. Az első ködlámpák be vannak kapcsolva.
  45. Eltömődött légszűrő. Csere szükséges.
  46. Az ECO vezetési mód aktív.
  47. Lejtmenet vezérlő rendszer aktiválva.
  48. A motor túlmelegedett. Ezt a lámpát semmilyen körülmények között nem szabad figyelmen kívül hagyni és az autóval meg kell állítani. A megemelt motorhőmérsékletek tartós és nagyon súlyos motorkárosodást okozhatnak. A problémák oka lehet sokféle – hűtőfolyadék szivárgása, hibás hűtő, rossz termosztát v vízszivattyú stb.
  49. Blokkolásgátló fékrendszer (ABS) nem működik, és problémák merültek fel. Keressen fel szakembert!
  50. Ez a műszerfal szimbólum azt jelzi, hogy probléma az üzemanyagszűrővel. Eltömődhet a szennyeződésektől és cserét igényelhet.
  51. Az ajtó nyitva. Ha be van csukva, akkor valószínűleg elektromos probléma az oka.
  52. A motorháztető nyitva. Ha le van csukva, akkor probléma lehet az elektronikával.
  53. A szimbólum azt jelzi, hogy az autóban kevés az üzemanyag.
  54. Problémák az automatikus sebességváltóval. Általában három oka van – a folyadék hőmérséklete nem megfelelő; a folyadék szintje túl alacsony vagy kicsi a nyomás.
  55. Az automatikus sebességkorlátozó aktiválva.
  56. Problémák az autó lengéscsillapításával. Keressen fel egy szakembert.
  57. Motor kenési problémára figyelmeztető műszerfal lámpa. Nagyon fontos hibajel amit nem szabad figyelmen kívül hagyni! Ez több dologra utalhat – alacsony olajszint, alacsony olajnyomás, olajszivattyú károsodása stb.
  58. A szélvédő fűtése / jégmentesítése / párátlanítása be van kapcsolva.
  59. Az autó csomagtartója nyitva van. Csukott állapotnál elektromos problémára utal.
  60. Az elektronikus stabilitásvezérlés (ESC v. ESP) ki van kapcsolva. Ha a jármű indulása után a lámpa folyamatosan világít és nem a járművezető kapcsolta ki a funkció, hibára utal.
  61. A szélvédő eső érzékelőjével kapcsolatos probléma. Manuálisan az ablaktörlőt lehet működtetni.
  62. A “legendás” Check Engine ikon. Számos problémát jelezhet, kezdve a kisebb szenzorhibáktól a súlyos gondokig. Semmiképp ne hagyja figyelmen kívül, mihamarabb vigye el az autót hibakód olvasásra!
  63. A hátsó ablak fűtése be van kapcsolva.
  64. Automata ablaktörlő meghibásodása. Lehet, hogy az érzékelő jól működik, de az ablaktörlő nem.

A műszerfal visszajelző fényei bizonyos funkciók működéséről tájékoztatják a vezetőt vagy különböző meghibásodásokat jeleznek. A jármű rendszereinek állapotának ellenőrzéséhez a gyújtás bekapcsolásakor a jelzőfények rövid ideig felvillannak.
Ha minden rendben van, akkor néhány másodperc múlva kialszanak a motor indítása után. Indítás után a műszerfal hibajelzései kialudtak? Ha ez nem történik meg, akkor kövesse az utasításokat, és ha szükséges, javítssa a járművet.

Négykerék hajtású vagy off-road járművek, speciális felépítménnyel vagy funkciókkal rendelkező járművek valamint az elektromos autók további specifikus visszajelzőket is használhatnak.

A gyártótól, a modelltől és évjárattól függően a műszerfal kijelzőinek száma és kialakítása változhat. De a szimbólumok jelentése megegyezik!

Ön autótulajdonos?

Hogyan adjam el az autómat ebben a krízishelyzetben?

Küldte 8 április 2020
Sokan úgy érzik, hogy a világ működése megállt és jelenleg szinte semmit sem lehet tenni. Az eddig megszokott életünk egy csapásra megváltozott. Az látszik a legcélszerűbbnek, hogy ebben a helyzetben is próbáljunk meg gyakorlatiasnak és racionálisnak maradni. Nem kis kihívás, át kell lépni a nehézségeken. Meg kel tudni ragadni minden lehetőséget, hogy pénzügyi szempontból funkcionálisak maradhassunk.

A világjárvány idején is lehet az autó értékesítésén gondolkodni

Annak ellenére, hogy úgy tűnik, hogy mostanában minden a kézmosásról, maszkokról és otthoni munkáról szól, előbb-utóbb ez is elmúlik és visszatérhetünk azokhoz a dolgokhoz, amelyeket jelenleg kénytelenek vagyunk a háttérbe szorítani.

Például: érdemes lenne eladni azt az autót, amire nincs már szükségünk. Vagy éppen vásárolni egy másikat, amely már kiszemeltünk egy ideje, csak valahogy soha nem volt időnk foglalkozni az dologgal.

A piac továbbra is működik, bár kicsit másként

Mostanában talán több kedvező lehetőség is megjelenik a piacon, ha vásárláson törjük a fejünket. Valamint az is jellemző, hogy azok, akik már régóta tervezgetik a vásárlást, most megnövekedett szabadidejükben meg is tudják tenni.

Amennyiben most kínálunk autót eladásra, jellemző hogy ebben az időszakban csökkenhet a potenciális ügyfelek száma. Előfordulhat, hogy ebben a gazdasági helyzetben a vevők nagyobb kedvezményeket fognak kérni az eladóktól. Ennek nem csak a járvány az oka, hanem az a nehezebb gazdasági időszak, amelyről tudjuk, hogy a járvány lecsengése után következik majd.

Így reálisnak kell lennie az eladónak, és meg kell érteni, hogy a gazdaság fellendülése eltart egy ideig. Addigra viszont a potenciális vásárlók már nem állnak sorban az eladó autója mellett.

Logikusan átgondolva

Valóban szükség van-e az autó eladására most?

Ha igen, akkor kissé csökkenteni kell az árral kapcsolatos elvárásokat. Egy tisztességes kompromisszum, amely megközelíti az elvárt szintet sokkal jobb lehet, minthogy a következő időszakban mások nem jelentkezek az autóért.

Nem sürgős az eladás, inkább továbbra is ezt használom

Lehet, hogy a mostani helyzetben ez a jobb döntés. Hátulütője annyi lehet, hogy az autó értéke az idő múlásával csökkenni fog.

Amikor a helyzet visszazökken a normál kerékvágásba az autó az akkori piaci értékének megfelelő árát fogja érni. Hogy az az ár, amelyet akkor kaphatunk több lesz-e vagy kevesebb, mint amit most kialkudhatunk, sajnos nem lehet előre tudni.

Középút

Az autót előbb-utóbb el kell adni, de nem sürgős. Ebben az esetben a fenti két bekezdésbeli helyzetet kell figyelemmel kísérni, hogy beazonosíthassuk a megfelelő pillanatot. Van-e erős verseny azon a területen, ahol az autó árszintje elhelyezkedik? Amennyiben nincs akkora nyomás és az árak is olyan szinten vannak érdemes átgondolni, hogy most vágjunk bele az értékesítésbe, vagy várakozzunk még néhány hetet.

Hogyan vágjunk bele az autó eladásába, ha itt az idő?

Szerelkezzünk fel a megfelelő dokumentációval felkészüljönk a vevőkkel és a használtautó kereskedőkkel való találkozásra.

Ismerkedjünk meg a piaccal, nézzünk alaposan utána, hogy milyen hasonló autókat értékesítettek az elmúlt időszakban. Milyen árakon kínálták ezeket, illetve leendő vevők által választható más modellek ára mennyiben tér el a mi autónk reális árától. Ez nem kerül semmibe, csak néhány óra elfoglaltság az interneten.

Amennyiben Önnek külföldről származó autója van, érdemes egy AutoDNA riportot beszerezni hozzá. Ha haza autóról van szó, a szerviztörténete kedvező benyomást kelthet a leendő vevőben.

Az autó előkészítése

Talán akad egy-két apróság, amelyeknek megjavításával javíthatunk az autó általános állapotán, így is kevesebb okot adva arra, hogy egy-egy potenciális vevő visszalépjen a vásárlástól ezekre a hibákra hivatkozva.

Ami átgondolandó: nagyon drága alkatrészek cseréje

Ezek nem fognak megtérülni, mert az autó árát nem növelik nagy mértékben, másrészt a vevő úgy sem fogja elhinni, hogy ezek ki lettek cseréltetve.

Ugyanez vonatkozik a karosszéria sérüléseire. A javítások azt a benyomást kelthetik, hogy az eladó rejteget valamilyen nagyobb baleseti káreseményt.

Érdemes ellátogatni egy professzionális autó tisztító szolgáltatóhoz. Elképzelhető, hogy az autó annyira jól fog kinézni, hogy már nem is kívánja eladni. 🙂 Érdemes ezzel kezdeni az autó előkészítését.

Szintén hasznos dolog olyan érveket összegyűjteni, hogy más hasonló korú és állapotú autókhoz képest miért érdemes a vevőnek ezt a konkrét példányt választani. Pl. a vezetett szervizkönyv, számlákkal dokumentált karbantartások is jól jöhetnek, csakúgy, mint az AutoDNA riport.

Vegyük figyelembe, hogy az autó felkészítése és esetleges (nem ingyenes helyeken) való hirdetése költségekkel jár. Ezt nem minden esetben lehet az árban érvényesíteni.

Eladáskor

A járművet egyszerre több helyen is érdemes hirdetni, de fontos, hogy az összes helyen egyazon árat és leírást adjunk meg, ezzel sok jövőbeli félreértéstől megkímélhetjük magunkat és a vevőt is.

Mindenképp érdemes telefonszámot vagy elektronikus levél címet megadni, ahol a vevői kérdésekre válaszolni lehet. Jól jöhet egy időszak meghatározása is, hogy ne váratlan időpontokban jelentkezzenek az érdeklődők.

Határozza meg úgy az eladási árat, hogy az egy kisebb alku esetén is megfeleljen az eredeti elképzelésnek.

Alkudozni akkor érdemes, ha már ismertette az autó előnyeit, illetve megmutatta a vonatkozó dokumentumokat is.

A legfontosabb, hogy biztosan kell tudni, hogy mit szeretnénk elérni. Az eredeti ártól való túl nagy eltérés esetén csak az időt pazaroljuk.
News

Black Friday 2019

Küldte 28 november 2019

Érvényesítse a 50 %-os kedvezményes kódot autoDNA járműtörténeti lekérdezésekhez.

A promóció 2019. november 29-től2019. December 3-ig tart.

Az árengedmény kódot weboldalunkon 2019.11.29.-án megadjuk.

Hogyan használhatom a kódot?

1. Adja meg a lekérdezni kívánt autó alvázszámát az autoDNA.hu oldalon.

2. A webhelyen válassza ki az Ön által érdekelt jelentést (eket). Ne feledje, a -50% -os kedvezmény a kosárba betett összes jelentésekre számolódik.

3. Adja meg e-mail címét és jelszavát és fogadja el a kedvezménykódok feltételeit.

4. A fizetési mód kiválasztásakor kattintson a “Kedvezmény kódja” gombra és töltse ki a mezőt kedvezményes kóddal. A járműelőzményekről szóló jelentések kifizetése 50% -kal csökken.

A nyikorgó fékek problémája – mit érdemes egy laikus tulajdonosnak tudni?

Küldte 5 október 2019

A fékekről röviden

Csendben működnek, esetleg folyamatosan csikorognak? Problémát okozhatunk az ápolásukkal? Megpróbáljuk a rejtvényt megoldani.

A fékek több elemből álló szerkezetek. Ezek közül a legfontosabbak a következők:

fékbetét: a fékpedál lenyomásával az átviteli rendszer (jellemzően hidraulikus, de létezik több más megoldás is) továbbítja a fékezési utasításnak megfelelő erősségű nyomást a fék munkahengerre, amely a fékbetétet hozzászorítja a megfelelő intenzitással a féktárcsához (fékdobhoz). A szorítás hatására súrlódás keletkezik, amely lassítja a járművet. A súrlódás felemészti a jármű mozgási energiáját és közben hő termelődik. A fékbetét és a féktárcsa kis mértékben, de folyamatosan kopik. A fékbetétek élettartama rövidebb, mint a féktárcsáké.

féktárcsák: együtt forognak a kerékkel ezen fémből készült tárcsák, melyek vagy mind a négy keréken vagy pedig az első kerekeken vannak felszerelve. Ez utóbbi esetben hátul dobfék működik, melynek felépítése más, de működése hasonlatos a tárcsával ellátott fékekhez. A féktárcsához vagy a fékdob felületéhez préselődik hozzá a fékbetét. Egy átlagos középkategóriás autón átlagos használati körülmények között egy féktárcsa élettartama hozzávetőlegesen 150 000 km. Gumicsere esetén kérdezzünk rá a betét és a tárcsa kopottságára.

pedál: a jármű vezetője szándékai szerinti mértékben a fékpedál lenyomásával vezérli a fékezés erősségét és időtartamát.

főfékhenger: a pedál lenyomásával a főfékhenger nyomást hoz létre a fékvezetékben található hidraulika folyadékban (fékolaj).

fékmunkahenger: nyomás hatására a fékbetétet a tárcsához szorítja.

fékcső / fékvezeték: a fékfolyadékot továbbítja a fékmunkahengerhez. Állapotának ellenőrzését, szükség esetén javítását bízzuk szakemberre.

fékolaj: érdemes meggyőződni róla, hogy a fékolaj megfelelő állapotú-e és megfelelő hőtűrő képességgel rendelkezik. A jármű kezelési utasításának megfelelően rendszeres időközönként szakszervizben cserélni kell. Néhány országban már ellenőrzik a fékfolyadék állapotát a műszaki vizsga során is.

Mikor nyikorognak a fékek?

A fékezés kellemetlen hangja különösen akkor hallható, ha:

  • Valamilyen kemény tárgy (jellemzően kavics) szorult a fékbetét és a tárcsa közé
  • Az egyes fékalkatrészek egyenetlenül működnek
  • A betét egyenletlen erővel nyomja a tárcsát
  • A betétek súrlódási ereje nem egyenletes
  • A fékbetétről lekopott a súrlódó felület (Néhány esetben kopásjelzőt is építenek a betétre, amely erős karcolás jellegű hanggal figyelmeztet a sürgős cserére. Ha elhallgat, a figyelmeztetés, az nem jó jel, mert akkor már a kopásjelző is elfogyott!)
  • A betétet rosszul választották ki az autó típusához
  • A betétek és/vagy a tárcsák helytelenül vannak felszerelve
  • Korrózió lép fel a dobfékekben
  • Laza betétek rögzítése
  • Az új betétek nem működnek jól a régi erősen elkopott kopott tárcsákkal
  • A féknyereg laza
  • Vannak olyan hornyok a féktárcsákon, amelyek egyenetlen nyomást gyakorolnak a fékbetétre
  • Felhalmozódott kemény üledék (cementit) jelenik meg a túlmelegedett betéteken
  • A fékbetétek vagy a tárcsák piszkosak

Apró hanyagság, amely nagyobb veszteségeket okozhat

Az autó állapota nagyon hasonló az emberi egészséghez. Még az enyhe gondatlanság is messzemenő következményekkel járhat. Kiváló példa erre a fékek által kibocsátott hangok figyelmen kívül hagyása.

Amikor ez a hang nagyon kellemetlen csiszolássá válik, ez csak egy dolgot jelent: a féktárcsa is használhatatlanná vált. Ahelyett, hogy csak a betéteket cserélnék, új tárcsákat kell vásárolni. Ha nem tette volna tönkre a teljesen elkopott betét, valószínű hosszabb maradt volna az élettartama.

Bízzuk inkább a szakemberre

Bár az interneten sok praktikus tanácsot és konkrét útmutatást lehet találni a témában, de véleményünk szerint bölcsebb és főként biztonságosabb ezt a feladatot egy gyakorlott szerelőre bízni, aki gyorsabban és összehasonlíthatatlanul jobban fogja megoldani, mint egy laikus, aki először próbálkozik otthoni fékjavítással.

Összegzés / figyelmeztetés

A fékek minden autó kulcsfontosságú elemei. Az autóban utazó személyek biztonsága közvetlenül függ a fékberendezés hatékonyságától. A helytelenül működő fékek nem csak a féktávolság jelentős növekedésével járnak, akár komoly balesetet is okozhatnak.

A jó hír az, hogy a fékrendszerhez kapcsolódó meghibásodás kijavítása nem fogja a tulajdonost anyagi csődbe juttatni, ha időben és rendszeresen elvégezteti annak alapvető karbantartását.

nyikorgó fékek
Photo by Maxime Agnelli on Unsplash
Újdonságok

AutoDNA járműtörténet most már észtországi járművekhez is!

Küldte 17 január 2018
Büszkén mutatjuk be Önnek az új autoDNA járműtörténeti jelentést az észt járművek számára.
Mostantól rendszerünkben elérhetővé váltak az észtországi származású gépjárművek adatai.
Az észt autók előéletének eseményei az észt közlekedési hatóság részletes adatai alapján készülnek.

A riportban megtalálhatja, hogy az járművet pl. taxinak vagy mentőként használták-e.
Ellenőrizni tudja a műszaki vizsgák időrendi listáját és az ellenőrzések eredményeit is. Magkapja az autó jelzálog státuszát, illetve ezen bejegyzések információit is.
További részletek: ITT