Autót vásárol?

Elektromos autó – Megéri?

Küldte 23 June 2017

Elektromos autó – Megéri?

Elektromos autó - Megéri?

Nagy lesz a feszültség?

Elektromos autóból csak Norvégiában 9500 példány talált gazdára 2014 első félévében. Franciaországban 6400. Eközben Lengyelországban 35 db, amelyek száma év végéig megközelítette a százat. A következő két évben a lengyel piacon is lassú növekedés volt megfigyelhető. Hasonlóan lassan alakultak a magyar eladások is, itthon az E-Mobilitás Konferencián elhangzott számok alapján 2017-ben 836 tisztán elektromos hajtású autó közlekedik. (A KSH adatai szerint 2016 év végén a Magyarországon nyilvántartott személygépkocsi állomány 3 313 206 db volt.) Vajon miért nem annyira kelendő nálunk az elektromos autó, mint más országokban? Kérdés, hogy helyes-e a jelenlegi idegenkedés a “villanyautóktól”, vagy megérnek-e egy próbát Magyarországon is?

 

Az elektromos autó jellemzői

Jelenleg már több típus is elérhető az elektromos autókból, igaz, hogy a legtöbb gyártó takarékos városi közlekedésre alkalmas, kis teljesítményű elektromos modelleket kínál főként. Ezen elektromos autók hatótávolsága ritkán lépi túl a 150 km-t. Persze itt is akad kivétel, a Tesla Model S-het a gyártó biztató 480 km-es hatótávot igér, igaz ez a jármű nem a kisautó kategóriába esik. (P100D:507km, 100D: 540km)

Amikor eljutunk a maximális hatótávolságra, elektromos jármű feltöltést igényel. A teljes feltöltés egyes modelleknél akár fél napot is igénybe vehet, de jellemzően jó néhány óra várakozást igényel. A gyorstöltő állomások használatával az autó töltése lényegesen gyorsabbá válhat. Ilyen töltő állomásokból a villanyautosok.hu szerint már 205-öt telepítettek Magyarországon.

 

Miért nem népszerű nálunk?

A hazai és a Nyugat-Európában forgalomba helyezett járművek számában drasztikus a különbség. Nyilván jó okunk van erre, itt van elsőként az ár kérdése. Az elektromos autók ára magasabb, mint hagyományos társaiké.

A kis méretű kategória kínálatából néhány ár: Nissan Leaf kb. 10 millió Ft-tól, BMW i3 kb. 12 millió Ft-tól, Smart ForTwo Electric DR kb. 8,5 millió Ft-tól kapható.

Fájó pont az is, hogy nincs elég gyorstöltő állomás, így több uticél esetén is csak a magunkkal vitt lassabb 220V-os töltővel “tankolhatunk”. A töltő telepítésének logikája pedig feltehetőleg ilyesmi: miért invesztáljunk új töltők telepítésébe, amikor csak párszáz villanyautó van az országban?
(A töltőállomások megtalálásához hasznos segítség lehet a világszerte működő OpenChargeMap.)

Külön történet a Tesla: A Model S esetén a jármű élettartama alatt a saját márkás SuperCharger állomáson garantálja az ingyen töltést. A saját márkás töltőjük gyorsabban feltölti a járművet. Kár, hogy SuperCharger-ből egyetlen sincs Magyarországon. Talán jó hír, hogy a hálózatukat folyamatosan bővítik.

 

Villanyautó: akkor most megéri nekem, vagy sem?

Elektromos autót akár vezető vállalatok is használhatnának, szinonímájaként a modern környezettudatos üzleti megközelítésüknek.

Az világos, hogy az villanyautó nem csupán az környezettudatos közlekedésre alkalmas. Használatával a fogyasztás által megtakarított összeg könnyen kompenzálhatja a viszonylag magasabb árat. Még az LPG (gázos) autók fogyasztásához képest is állíthatjuk, hogy jelenleg nincs olcsóbban üzemeltethető jármű. Jelenleg Magyarországon ingyen is tölthetjük a gyorstöltő állomásokon elektromos autóinkat. Így egyértelmű, hogy nincs olcsóbb üzemanyag, az ingyenesnél… Ebből a szempontból határozottan megér egy próbát!

Bár elsőre nem feltétlenül gondolunk rá, de egy elektromos járműnek kisebb a karbantartási költsége, így az üzemanyag költségének megspórolásán kívül a szervízköltségek sem lesznek magasak. Erről egy korábbi bejegyzésünkben már beszámoltunk.

A sok esetben ingyenes parkolási lehetőség, a gépjármű adó mentesség és az átírási illeték mentesség is hozzájárul a költségek megtakarításához. Cégautóként is jó ötlet a kedvező az adózás miatt. Külföldről behozott járműként pedig regisztrációs adó mentes. (Elképzelhető, hogy a jövőben ezen állítások változhatnak.)

Aztán itt van az a szempont is, amelyet rendkívül sokan kedvelnek és más járművek nem tudják nyújtani: a szinte hangtalan működés. A csend kedvelői számára a legjobb megoldás. Kényelmesen hallgatható zene vagy éppen normál hangerővel is beszélgethetünk útitársainkkal. Elhaladási zaj szempontjából is halkabb, mint hagyományos üzemű társai, így jármű hangja nem zavarja a pihenni vágyó szomszédot sem.

Kinek ajánlható még? Több gyermekes családoknak jelenleg még nem, nincs még elég nagy belterű elektromos aztó a piacon és a Tesla csomagtartó ülései sem jelentenek igazi megoldást. Viszont kiváló választás második autóként, bevásárolni, vagy napi munkába járásra.

És persze nem elhanyagolható, hogy pozitív imidzsépítő hatású. 🙂

Kiknek nem ajánlatos: Azok számára nem ajánlott az elektromos autó, akik gyakran tesznek meg hosszabb távú utakat és nincs elegendő idejük kivárni a gyakran hosszas feltöltési folyamatot.

 

Mit kell figyelembe venni, ha elektromos autót szeretnénk?

Mivel eleve kevés elektromos autó van az országban, jóval kisebb a használtautó kínálat is. Elmondható, hogy elsősorban külföldi eredetű autókat kínálnak használtan.
Használt és új autó esetén is érvényes lehet a következő gondolat. Vannak előnyei a hazai használatnak is, ám sajnos láthatjuk, hogy még túl modern megoldás a létező infrastruktúra számára, így egy elektromos autó használata sok esetben kényelmetlen lehet.Ugyancsak hátráltatja az elektromos járművek elterjedését jó néhány tévhit terjedt el az autósok között. Ennek eloszlatásához nagyon jó anyagot állítottak össze a remek villanyautósok.hu weboldal szerkesztői.Mi, – a nehézségek ellenére, – lelkesen támogatjuk az elektromos járművek elterjedését, hiszünk benne, hogy ez a jövő közlekedési módja.
Autót vásárol?

Újat autót vagy használtat? Hat szempont mindkét döntéshez

Küldte 22 June 2017

Újat vagy használtat?

Ha a költségvetésünk megengedi a választást egy használt autó és egy új autó között, bizonyára nehéz lesz a döntés. Jobban felszerelt használt, vagy egyszerűbb, de új? Az következő két lista segít a választásban hat előny alapján. Íme a szempontok :

Az új autó hat előnye az alábbi szempontok alapján

1. Gyártói garancia és a kötelező szervíz

A gyártók garanciát vállalnak az új autókra. Megnyugtató a tudat, hogy meghibásodás esetén a hibás alkatrészt a gyártó ingyen cseréli. Ezen felül kevés az esélye annak, hogy egy új jármű annyi meghibásodást produkáljon, mint egy idősebb használt. A garancia megköveteli, hogy a jármű rendszeres felülvizsgálatokon vegyen részt (kötelező szervíz), amelyet csak a gyártó által feljogosított és megfelelő márka ismerettel rendelkező szervíz partnerek végezhetnek. Amint az autón elvégzik a vizsgálatot, biztos lehet benne a tulajdonos, hogy a jármű továbbra is hibátlan.

2. Közlekedés nagyobb biztonságban

A járművekkel kapcsolatos biztonsági követelmények egyre jobban szigorúbbá válnak. Így az autógyárak is egyre több és több biztonsági fejlesztést pakolnak az autóikba, beleértve az egyre biztonságosabb karosszériát is, amelyhez mind modernebb anyagokat használnak fel. Ezen folyamatos fejlesztések eredményeként a mai biztonsági rendszerek garantáják, hogy egy újonnan vásárolt autó utasa biztonságosabban közlekedhet, mintha egy idősebb autóban ülne.
Ugyanakkor a gyártási időpont nem az egyetlen tényező, ami a jármű biztonságát befolyásolja. Sok függ attól is, hogy az adott autót milyen biztonsági felszereltséggel vásároljuk, hiszen ezek sok esetben opcionális extraként jelennek meg az árlistán. Amennyiben a fő szempont, ne az ilyen jellegű felszereltségen spóroljunk.

3. Jobban megfelel az igényeknek

Új autó vásárlása lehetővé teszi, hogy a jármű külső megjelenését és felszereltségét a gyártó által kínált opciók alapján testre szabjuk. (Természetesen ez befolyásolja az árat.) A gyártók weboldalán vagy mobil alkalmazásával a legtöbb esetben megtekinthető a jármű felszereltségi katalógusa, és akár online testreszabási lehetőséggel ellátott autókonfigurátor is segít a döntésben:
  • motor
  • a jármű színe(i)
  • felnik
  • biztonsági felszereltség és vezetősegédlet (pl. tempomat, tolatókamera, kiegészítő légzsákok, sávelhagyásra figyelmeztető jelzés, stb.)
  • lopás elleni védekezés (pl. riasztók)
  • kényelmi opciók (légkondi, fűthető ulések, kiegészítő kormánykapcsolók, vagy akár egy kerékpár száálító csomagtartó
  • multimédia és navigáció (gps, hangszórók száma, prémium hifi)
Valamint ezeken kívül sok más egyéb, amelyekkel az autó a vásárló kivánalmainak megfelelő felszereltségűvé és megjelenésűvé alakítható. Ezzel szemben a használt autó olyan felszereltségű, amellyel vásárolták. Ezek utólagos bővítése nehézkes vagy nem minden esetben megoldható.

4. A legújabb technológia

Egy új autó műszerfala leginkább egy űrhajóhoz hasonlítható, a kijelzők, a kifinomult kezelőszervek és a fejlett vezető támogatói rendszerek használata sok esetben rendkívül szórakoztató élmény. A vezetési asszisztensek használatán túl a kütyüket kedvelő tulajdonosok büszkén mutatják ismerőseiknek a csúcstechnológiás autójukat.

5. Kevesebb fenntartási költség

Már említettük, hogy az új autó javíttatási költsége lényegesen alacsonyabb (vagy éppen semmennyi) egy használt autóhoz képest, részben a garancia, részben pedig a jóval kevesebb meghibásodás miatt. Ha mindezt figyelmen kívül hagyjuk, akkor is nagy valószínűséggel az új jármű használata gazdaságosabb, mint a használt autóé. A folyamatos fejlesztéseknek köszönhetően a modernebb dízel és benzin motorok kevesebb üzemanyaggal is beérik, mint régebbi társaik, ugyanakkor eleget tesznek a szigorodó környezetvédelmi normáknak is.
A már gyárilag is gáz üzemre képes kialakítású autók fogyasztása még kedvezőbb. Használt autónál ezt utólagos beszereléssel lehet megoldani. Ezen kívül szóba jöhet még az egyre elterjedtebb hibrid és elektromos hajtás, amely a régebbi autók esetén korlátozza a választási lehetőséget.

6. Presztízs és elegancia

Néhány autótulajdonos egyszerűen nem engedheti meg magának, hogy használt autót vásároljon, mivel nagy figyelmet kell szentelnie a vállalkozásának vizuális oldalára is. Így az autónak újnak kell lennie, nincs más választás. A járművek tervezésekor fontos szempont a műszaki tartalom megújulása mellett az is, hogy az autó megjelenése mindenképp szebbnek és korszerűbbnek látszódjon, mint az elődje.
Ráadásul ismert tény, hogy sokan csupán azért döntenek egy-egy típus mellett, mert tetszik nekik annak megjelenése.

Újat vagy használtat? Döntési szempontok

A használt autó hat előnye az alábbi szempontok alapján

1. Kedvező ár

Egy új autó az első évben akár értékének 40%-át is elveszítheti, ez által a piacon 2-3 éves autókat lehet találni már az eredeti ár 50-60%-áért. Egy ilyen autó könnyen lehet majdnem olyan jó állapotban, mint újkorában volt igen kedvező áron.

2. Többet kevesebbért?

Ha a vásárló megengedheti magának, hogy egy kisebb új autót vásároljon, elgondolkodtató, hogy válasszon-e helyette egy nagyobb és jobb felszerelésű használtat. Sok esetben a döntés egy jobb nevű, rangosabb vagy csak tágabb autó vásárlásához vezet, annak ellenére, hogy az nem teljesen új.

3. Több lehetőség a korlátozott költségek ellenére

Egy új autó ára nyilvánvalóan magasabb, mint egy használt autóé. Nem minden potencionális sofőr szeretne ilyen sokat költeni, vagy jelentős hitelt felvenni. Sokak számára pedig a használt autó nem opció, hanem az egyedüli választás. A használt piacon rengeteg olcsó, de ennek ellenére tökéletesen használható autó közül lehet választani. Kedvező áruk miatt ezeket akár gyakrabban is cserélheti a tulajdonos, ha éppen más jellegű autóra vágyik.

4. Valós körülmények között tesztelve

Az autó tervezőinek ötletei nem feltétlenül válnak be a gyakorlatpan. Néhány megoldás igen jól működhet Dél-Spanyolországban, de csődöt mond a hideg hazai télben. Az autógyártás története tele van látványos technikai balfogásokkal és hírhedt modellekkel. Szakmai magazinok és internetes fórumok rájöttek, hogy van egy olyam autó, amelynek lámpái külön-külön tökéletesen működnek, egyszerre bekapcsolva viszont a világítás inkább szerencse kérdése. És ez csak egy példa. Egy új autóról ilyen adatokat még nem kerülnek fel az internetre, el kell hinni a gyártónak, hogy a terméke hibátlan. Használt autó esetén az internetről tájékozódhatunk a gyakran előforduló és jellegzetes meghibásodásokról, amelyet a felhasználók vagy a szakemberek tettek közzé.

5. Olcsóbb CASCO

A használt autók CASCO biztosítási költsége általában alacsonyabb, mint új társaiké.
A sérült autó eredeti állapotára való visszaállításának költsége különböző. Egy régebbi jármű nincs felszerelve egy vagyont érő technikai arzenállal, melynek javítása nagyon költséges. A biztosító kockázata ezért egy újabb autónál magasabb, ez által a biztosítás ára is magasabb lesz. Természetesen dönthet úgy a vásárló, hogy nem is köt ilyen jellegű biztosítást az autójára és megelégszik a kötelező biztosítás nyújtotta szolgáltatásokkal.

6. Kedvezőbb javíttatási költségek

Egy új autó esetén nem annyira valószínű, hogy meghibásodás történik. Olyan meghibásodás pedig, amely nem garanciális, meglehetősen ritkán fordul elő. Amennyiben mégis, akkor annak javítása nagyon sokba kerülhet. Nem csak a javítás költséges, de a legmodernebb technológia javításához erre kiképzett szakember is szükséges, tehát nem mindenhol tudnak az autóval foglalkozni. A használt autók elterjedtsége folytán azok javításához több szakember ért, és jellegzetes hibáik is ismertek. Tehát annak ellenére, hogy a esetleg gyakrabban kell javíttatni, a költségek ezen szempontok alapján elviselhetőbbek lesznek.

Függetlenül attól, hogy végül a milyen döntés születik, érdemes megvizsgálni a fenti szempontok mindegyikét a vásárlás előtt.