Ön autótulajdonos?

Tél – Nyár – Mikor váltsunk gumiabroncsot?

Küldte 18 October 2017
Tél és nyár, az örök körforgás. A gumicserék is hasonlóan zajlanak. Tekintsük át, hogy mikor kell nyáriról téli gumikra váltani.

Valóban tél idején kell téli gumikra váltani?

A népi hiedelem szerint téli gumiabroncsokra akkor kell váltani, amikor lehull első hó. Ez nem igaz! Amikor az első hó esik, már régen a téli abroncsokon kellene járni. Miért is? Mivel a téli gumiabroncsok nem csak azért vannak, hogy segítsenek az úton maradni, amikor azt hó borítja. Az ok, amiért szükség van rájuk, az, hogy a nyári gumiabroncsok menet és biztonsági tulajdonságai jelentősen csökkennek, amikor a hőmérséklet 7 °C alá esik.

A nyári gumiabroncsot úgy tervezték, hogy jól szolgáljon, ha az abroncs hőmérséklete meleg; ezen üzemi hőmérséklet tartományban a legoptimálisabbak a tulajdonságai és itt képes csökkenteni az üzemanyag-fogyasztást és a utazás közben keletkező kerékzajt. Amikor a hőmérséklet csökken, a gumiabroncs felkeményedik, elveszíti funkcionalitásainak egy részét. Ennek eredményeként az autó könnyen elveszítheti tapadását nedves felületeken. Ezért váltsunk idejébe téli gumiabroncsokra; puhább anyagból készültek, amelyek fognak megkeményedni. Bonyolultabb futófelületei vannak, ahol a víz és a hó még alacsony hőmérsékleten is képes távozni. Ennek köszönhetően kissé emelkedik a vezetés közben tapasztalt zaj és növekszik az üzemanyag-fogyasztás is. Valamit valamiért.

Mikor a legalkalmasabb téli abroncsokra váltani?

Ha a hőmérséklet 7 °C körüli abban az időszakban, amikor ön a leggyakrabban vezet. Ha ön reggel 5-kor indul útnak valószínűleg hamarabb kell váltania, mint a szomszédnak, aki 9-re jár dolgozni.
Miért 7 °C? Ilyenkor már jelentkeznek a hajnali fagyok és növekszik a megcsúszásos balesetek száma. A merevebbé vált nyári gumik jobban csúsznak ilyen körülmények között. Tévhit, hogy csak a havas vagy jeges úton csúszhat meg az autó. Elég a hidegebb nedves aszfalt (főleg, ha nedves lehullott falevelek is borítják) a megcsúszáshoz.
Több szakértő azt állítja, hogy már 11 °C környékén cseréltessük le a gumikat.

Mire érdemes figyelni a téli gumicsere során?

Például a keréknyomásra, ahol a téli és a nyári gumik előírt nyomása eltérhet. Négy évszakos gumikat használjak-e télen? Nyilván kitalálta már a kedves olvasó, hogy a négyévszakosnál jobb tulajdonságokkal rendelkezik a kifejezetten téli körülnényekre fejlesztett gumi. Ugyanakkor elmondható, hogy a nyári gumiknál ezeknek előnyösebb a tapadásuk a hidegben. A magunk részéről arra voksolunk, hogy tartsunk nyári és téli gumi garnitúrát, lehetőleg felnire szerelve. Ám a csere alkalmával centíroztassuk újra azokat, mielőtt az autóra kerülnek.

Ötletek

Biztonságos vezetés a sötétben

Küldte

Sötétben vezetés

A sötétben való biztonságos vezetés nehezebb, ám, ha a vezető előre felkészül és kész néhány szabály betartására, nem okozhat különösebb erőfeszítést.

Biztonságos vezetés a sötétben: egyáltalán lehetséges?
Néhány autóvezető szeret éjszaka közlekedni. Azt állítják, sokkal biztonságosabb, ha sötét van. Miért van ez így? Először is kevesebb autó közlekedik az utakon. Azok a sofőrök, akikkel éjszaka találkozni fognak, szintén tapasztaltabbak lesznek, így kevésbé hajlamosak arra, hogy kiszámíthatatlan manőverekbe kezdjenek. (Ellentétben azokkal a kevésbé tapasztalt vezetőkkel, akiknek napközben gyakorta találkozni lehet.) Ennek eredményeképpen kevésbé valószínű, hogy veszélyes közlekedési helyzetekbe kerülhetünk.
Ugyanannyi sofőr van, aki azt állítja, hogy a sötétben nem biztonságos a vezetés. Sokkal kevesebbet látni. A lakott területeken kívül, ahol nincsenek utcai lámpák, a szemünk általában csak annyit lát, amennyire az autó fényei el tudnak érni. Sokkal nehezebb, hogy elkerülni egy gyalogost vagy egy állatot, ha hirtelen megjelenik az úton. Ráadásul éjszaka több az esélye, hogy ittas, vagy drogos ember támolyoghat az úton. A reakcióidő is hosszabb, mint a nap folyamán: éjjel egyszerűen fáradabb az ember. Előfordulhat, hogy a fáradt vezető ténylegesen elalszik az úton, ilyenkor a baleset szinte garantált.
Mindegy, hogy melyik csoportba tartozunk, ha a körülmények arra kényszerítenek, hogy éjszaka vezessünk, el kell indulni. Nehéz elérni egy távolabbi országot, ha csak a nap folyamán autózunk. Különösen bonyolult a dolog, ha gyerekek utaznak a hátsó ülésen. Túlságosan sok szünetet kell tartani ahhoz, hogy egy nap alatt eljuthassunk az uticélhoz. De sötétben való vezetésre kényszerülhet az ember olyan egyszerű esetekben is, ha haza indul egy buliból vagy moziból. Bármi is legyen a vezető véleménye véleményed a sötétben való vezetésről, valószínű, hogy időről-időre meg kell tennie ezt. Emiatt mindannyian tudjuk, hogyan kell este biztonságosan vezetni. Szokás szerint ebben az esetbi is a felkészülés a legfontosabb.

Előkészületek a vezető számára

Ha rendszeresen közlekedik sötétben, akkor meg kell vizsgálnia a látását, különösen akkor, ha úgy érzi, hogy rosszabbodik, vagy észrevesz más tüneteket, amelyek miatt aggasztóak lehetnek. Lehet, hogy vezetés közben szemüveget kell viselnie? Ha igen, fontolóra kell venni a befektetést tükröződésgátló bevonattal rendelkező darabra. Ha látási problémái akadnak szürkületben vagy éjjel, talán célszerű felhagyni az éjszakai vezetéssel. Ez esetben mindenképp vizsgáltassa meg látását, hiszen, ha rosszabbodik, akár a jogosítványát is elveszítheti.
Amennyiben nincs problémája a látásaval, akkor is hasznos lehet a sárga vezetés segítő szemüveg, bár megoszlanak a vélemények hasznosságáról. Természetesen sok gyártó kínál modernebb megoldásokat is.
A sötétben való biztonságos vezetés nem csak a látástól függ. Ha tudja, hogy sötétben kell vezetnie, célszerű aludni délután. Ha ez nem lehetséges, akkor legalább az előző este próbáljon meg többet pihenni. Egy kis vásárlással is fel lehet készülni az útra: koffeinos édesség, dobozos kávé. Ha egyedül fog utazni, bekészíthet néhány kellemes zenét, szórakoztató hangoskönyveket vagy podcastokat, amiket út közben hallgathat. Ha van társaság, kérje meg az utasokat, hogy beszéljenek önhöz, vagy olvassanak fel valamit. Egy újság hír vagy online cikk is megteszi, amelyet utazás közben megvitathatnak.

Az autó előkészítése

Csakúgy, mint sofőrnek, az autónak is szüksége van néhány előkészületre. Vannak olyan dolgok, amiket már korábban meg kell tenni, és vannak olyanok, amelyeket közvetlenül az autóba való bejutás előtt.
Ami az korábbi dolgokat illeti, győződjön meg róla, hogy az autója megfelelő világítással rendelkezik. Ha nem tudja, milyen típusú izzókra van szüksége, de legtöbbször a benzínkúton és az autós szaküzletekben is tudnak segíteni. Ellenőrizheti az izzókra vonatkozó adatokat az autójának használati útmutatójából, vagy ha nincs kéznél, akkor valószínűleg megtalálja az információkat Interneten is.
Győződjön meg róla, hogy a lámpák tiszták a belső oldalon is és a megfelelő szögben világítanak. Azt is ellenőrizni kell, hogy az ablaktörlő lapátok jó állapotban vannak-e. Ha a szennyeződést a szélvédőre keni, ahelyett, hogy tisztítaná azt, akkor nem tud biztonságban vezetni. (különösen a sötétben).
Indulás előtt ellenőrizze, hogy tiszták-e a lámpák és irányjelzők, szükség szerint tisztítsa meg őket, hogy messzebbre világítsanak. Ha kapcsolható automatikusan sötétedő tükröket használ, állítsa be azokat éjszakai állásba. Ha manuálisan állítható a belső tükör, kattintsa a másik állásba. Ez meg fogja akadályozni, hogy a többi autó fénye elvakítsa önt. A műszerfal világításának erősségét kissé csökkentse le (amennyiben erre van mód). Ha nem automata szintszabályzós a fényszóró, kattintsa olyan állásba, amely nem vakítja a szemközt közlekedőket. Minél nehezebb az autó hátulja (utasok, csomagok) annál lejjebb kell állítani a lámpát.

Biztonságos vezetés a sötétben: hogyan kell vezetni

Az előkészületek ugyan fontosak, de nem segítenek, ha a sofőr nem fordít kellő figyelmet a jármű vezetésére. Akkor lehet biztonságosan vezetni, ha ki is tudjuk használni a felkészülés előnyeit. Először is, bármennyire is pihentek vagyunk a monontónia és az ingerszegény környezet hatással van ránk. Ha észleljük magunkon az álmosság első jeleit, ne hagyjuk figyelmen kívül. Vegyünk magunkhoz egy kis koffeint, energiaitalt, hallgassunk valamit a rádióban. Amennyiben van rá lehetőség, tartsunk egy kis szünetet. Ilyenkor lehetőség van kicsit átmozgatni tagjainkat, hogy felfrissüljünk. Ne halogassa a megállást sokáig, ha úgy érzi, hogy elálmosodott.
Amennyiben biztonságos körülmények között meg tudott állni egy parkolóban, és szüksége van egy kis pihenőre, tegye meg.
Vezetés közben próbálja meg elkerülni, hogy belenézzen a többi autó fényeibe. Ügyeljen arra, hogy ne vakítsa el Ön sem a többi vezetőt a távolsági fények szükségtelen használatával. Ha a tud a másik biztonságban vezetni, akkor ön sem lesz biztonságban.

A hideg idő beálltával a fény és útviszonyok is megváltozhatnak. Korábban közöltünk néhány tippet az őszi és téli felkészülésről és adtunk néhány tippet a fagy ellen. Ajánljuk ezeket is!

Ötletek

Tél – Házi praktikák autósoknak

Küldte 17 October 2017

Tél. A hideg évszak hamarosan megkezdődik

Ez a legjobb alkalom, hogy átnézzük, hogy hogyan kezelhetjük a leggyakoribb gondokat, amelyekkel az autónak szembe kell néznie télen. Tudjuk, hogy számos fantasztikus termék áll rendelkezésre, hogy segítsen, de elkészítettük ezt a gyors útmutatót, hogy ne kelljen megvásárolni őket.

A legtöbb autós nem szereti a telet. Az egész autót hó borítja, az ablakokra fagynak az ablaktörlők, a zárak befagynak, az akkumulátor lemerülhet és még a parkolóhelyet is körülményes elhagyni a hókupacoktól. Ismerős dolgok azok számára, akik szabad ég alatt parkolnak le éjszakára. A szupermarketek tele vannak olyan termékekkel, amelyek megkönnyítik Ön és az autó számára a téli “túlélést”. A probléma az, hogy sokba kerülnek, és akkor fogynak el, amikor szükségük lenne rájuk. Mielőtt pénzt költenénk a csodatermékre, inkább tanuljuk meg, hogyan orvosolhatunk házilagosan néhány problémát.

Jeges, havas üvegek

A téli vezetés együtt jár azzal, hogy eltávolítsuk a havat vagy jeget az ablakokról. Ez általában több időt vesz igénybe, mint amennyire számítunk, így aztán rohanással kezdhetjük a napunkat.
Hogyan lehetne megakadályozni az ablakok befagyását. Egyszerűen vásárolhatunk ablakra helyezhető védőhuzatot, és ne felejtsük el azokat a nap végén az autóra helyezni. A profi felszerelést egyszerűen helyettesíthetjük egy használt ágynemű huzattal. (Amíg nem szakadnak el végleg.) Csak száraz szélvédőre szabad felhelyezni, csakúgy, mint a gyáriakat, hogy ne fagyjanak az ablakhoz. Ugyan nem védik az ablakot teljes mértékben a jégfoltoktól, de a havat és a nagyobb jegesedést távol tartják.
Ha számíthatunk arra hogy az éjszaka jegesedhet, az is jó megoldás, ha 1:3 arányú víz-ecet keverékkel lefújjuk az ablakot.
Amennyiben ezt elfelejtettük és jeges az ablak, semmiképp ne használjunk az eltávolításához forró vizet, mert az üveg megrepedhet. A jeget semmiképp ne próbáljuk meg fémtárgyakkal eltávolítani, mert megkarcolhatják az üveget.
Használhatjuk a víz-ecet keveréket a könnyebb eltávolításhoz. Ha nincs hókaparó kéznél, egy áruházi kedvezménykártya is megteszi. A bankkártyát inkább kíméljük meg az ilyen használattól.

Befagyott zárak

A zárvédő műanyag dugaszok legnagyobb hátránya, hogy varázslatos körülmények között eltűnnek, amikor szükségünk lenne rá. A jégoldoldó spray pedig a bezárt ajtó mögött pihen a kesztyűtartóban.
Hogyan olvaszthatjuk ki a befagyott zárakat. Egy egyszerű műanyag szívószálba fújva a kilélegzett meleg levegő segítségével. Ha a szívószálat nem találja eléggé higénikusnak, vagy dohányzik, további lehetősegek is adódnak. Több olyan anti-bakteriális kéztisztító gél is van, amely megolvaszthatja a jeget a zár körül és a zárban. Végső esetben öngyújtóval is óvatosan megmelegíthetjük a zárat.

Ablak belsején lefagyott pára

Az egyik legbosszantóbb probléma, amikor a külső jég eltávolítása után sikeresen bejutunk végra az autóba, kiderül, hogy belül is vár minket egy réteg. Ez bizony elronthatja a vidám reggeli hangulatot.
Mielőtt neki állnánk harcolni a belső jéggel, tudni kell, hogy azt mi okozza. Elsősorban a lábbelikről a fűtött autóban összegyűlő leolvadt hó tehet a jelenségről. De ne felejtsük az autóban nyitott italos palackokat, félig kihűlt kávét. A saját lehelletünk is az ablakra fagyhat. Cseréljük ki a szokásos átázó szövet szőnyeget gumira, amelyből könnyen eltávolítható a nedves szennyeződés. Olcsón lehet kapni páramentesítő (silica gél) tartalmú zsákocskákat, amelyek többször is felhasználhatók. Ha van macskája, a (tiszta 🙂 ) szintetikus macskaalmot tartalmazó zsákból töltsön meg egy zoknit és télen hagyja az autó belsejében. A macskaalom nagyon jó páramegkötő hatású, csodálatos találmány!
Hogyan lehet a páralecsapódást az ablakon megelőzni drága vegyszerek nélkül? Mossal le néhányszor az ablakot borotvahabbal.

Havazás esetén

A hó eltávolítása az autóról időbe telik. Ha olyan helyen lakunk, ahol gyakori a havazás, fontoljuk meg egy takaró ponyva beszerzését, amely sok időt megtakaríthat: csak le kell szedni a ponyvát, lerázni a havat és már készen is áll az autó az indulásra.

Amennyiben a parkolóból való elindulás nehézségekbe ütközik, egy darab karton papírt teríthetünk a kerekek elé, hogy legyen elég lendület, de az is jó ötlet, ha előző este a tiszta aszfaltra teszünk a hajtott kerekek elé egy kis kartonpapírt, amelyet egy kővel biztosítunk, hogy másnap reggel felszedjük onnan.
Amennyiben nincs kéznél semmi más, végszükség esetén az autó belső szőnyegét is használhatjuk az elindulás megkönnyítésére, de elképzelhető, hogy a szőnyeg ilyenkor megsérül. A csomagtartóba egy kis zsák homokot vagy finom murvát, vagy akár macskaalmot is elhelyezhetünk, amelyet egy kis lapáttal kiszórhatunk. Ha annyira csúszós a talaj, hogy a fentiek sem segítenek, nincs más hátra, hogy meglökjük kissé az autót. Hogy saját cipőnk tapadását növeljük, felhasználhatunk egy régi zoknit arra, hogy kívülről a lábbelire húzzuk.

Orrmotoros hátsó hajtású autóknál ajánlott egy kis nehezéket a csomagtartóba helyezni. Ez lehet maga a homokzsák is, amelyből elakadás esetén a talajra szórhatunk.

Bosszantó apróságok

 
Üveghez fagyott ablaktörlő lapát: Ha nem várható nagyobb szél, egyszerűen hajtsa fel az ablaktörlőket, ügyelve arra, hogy az arra járók ne akadjanak fel bennük. Ám, ha erős a szél, akkor az ablaktörlőt a szélvédőre csaphatja. Újabb brilliáns zokni felhasználással a lehajtott ablaktörlőt is megóvhatjuk a ráfagyástól. 🙂

Jeges tükrök: A tükröket egyszerűen meg lehet óvni a jegesedéstől. Helyezzen rá nejlonzacskót, a száránál szorítson rá egy erősebb gumikarikát vagy befőttes gumit.

Ha nem mozdul a jármű

Amennyiben utazás során előfordul, hogy a jármű lerobban, a legfenyegetőbb az utasok számára egyértelműen a hideg, a tél során az éjszakai lehűlés veszélyes lehet Pokrócot, meleg ruhadarabokat tartalékként helyezzünk el a csomagtartóban. Szükség lehet valamilyen tartósabb élelmiszerre, mint pl. keksz és néhány szem szőlőcukor. Ellenőrizzük, hogy a pótkerék használható állapotban van és lehetőség szerint téli gumi legyen rajta. Legyen bekészítve vontató kötél és indítókábel (“bika kábel”) is, előfordulhat, hogy szükség lesz rá. Ezek nem tú drága holmik, de nagyon megkönnyíthetik az életünket.
Amennyiben rendszeresen gyógyszereket kell szednünk, készítsünk be tartalék adagot a kesztyűtartóba. És igen, tartsunk kesztyűt is a kesztyűtartóban, valamint egy zseblámpát.

Amint láthatja,a tél kevesebb meglepetést tartogat, ha idejében felkészülünk rá. Ráadásul a hidegebb körülményekre fel lehet készülni drága termékek használata nélkül is. Egy kis képzelőerővel a legtöbb kereskedelemben kapható termék kiváltható otthon található eszközökkel.

Függetlenül attól, hogy házilagosan készíti el, vagy megvásárolja a professzionális termékeket, ne feledje, hogy a legfontosabb az előrelátás. Ne felejtse el megvédeni autóját a fagyos téli éjszakától, így sokkal jobb reggele lesz.

Ötletek

Téli előkészületek néhány pontban

Küldte
Tél: Nehéz időszak a járművezetők számára. Különösen, ha nem készülnek fel rá.
Legyen szó az autó általános műszaki állapotának rendszeres ellenőrzéséről, vagy akár a hosszabb utazásokra való felkészítésről. Különös tekintettel arra, ha gyerekeket is viszünk magunkkal. Nem szívesen fagyoskodnának egy lerobbant autóban. Szerencsére a legtöbb télen felmerülő feladatra fel lehet készülni, legfeljebb egy kis időt és pénzt kell áldozni rá és már élvezheti is a téli tájban való suhanást. A téli előkészületek elvégzése előtt érdemes az őszre is készülni.

Házilag is elvégezhető feladatok

A téli felkészítő feladatokat két részre oszthatjuk: amit magunk is meg tudunk tenni, illetve azon feladatok, amelyekhez szakember segítsége szükséges. Szerencsére a legtöbb lépés otthon is megoldható.

Ablaktörlő lapátok cseréje: A legtöbben úgy gondolkodnak, hogy “minek cseréljem ki az ablaktörlőt, ha a fokozott téli igénybevétel amúgy sem tesz jót neki. Inkább tavasszal!” A szomorú valóság viszont az, hogy a leharcolt, lógó gumidarabok képtelenek lesznek biztosítani a kilátást.

Átállás téli szélvédő mosó folyadékra: Fröcsköljük ki a maradék nyári folyadékot, hogy az ne fagyhasson bele a tartályba vagy a csövekbe. Töltsük fel fagyálló szélvédőmosó folyadékkal a tartályt. (A fagyálló szélvédőmosó folyadék nem összetévesztendő a fagyállóval!)

Ellenőriztessük a fagyállót: A motor hűtőközegének fagyállónak kell lennie, hogy a nagyobb hideg beálltával ne fagyhasson bele a hűtőkörbe, mert komoly károsodásokat okozhat. A hűtőközeg (“hűtővíz”) fagytűrése a használat során csökken. A benzinkutaknál tankolás közben ingyen megmérethetjük, hogy hány fokig képes a jegesedésnek ellenállni. Az elmúlt időszakban előfordult, hogy -20 fok alá esett a hőmérséklet. Tehát ennél azért kicsivel többet kel kibírnia.

Gumiszőnyeg: Érdemes a hagyományos szövet szőnyegeket lecserélni gumiszőnyegekre, amelyek felfogják az olvadt hólét és sarat, tisztításuk egyszerűbb és gyorsabb.

Ajtókeret gumi szigetelése: Fújjuk be a gumitömítéseket az erre a célra gyártott vegyszerrel, amely megakadályozza, hogy az ajtók odafagyjanak a gumikhoz. Az odafagyott ajtók csak nehezen, vagy egyáltalán nem nyílnak. Utóbbi esetben előfordulhat, hogy a feszegetéstől az ajtó zármechanizmusa vagy kilincse eltörik.

Zárak védelme: Fújjuk be víztaszító folyadékkal a zárakat, hogy könnyen nyithatóak legyenek. Ne hagyjuk ki a tanksapka ajtót és a tanksapkát sem.

Szakember segítségével megoldható feladatok

Gumi csere: Bár otthon is sokan ki tudnák cserélni a nyári gumiabroncsokat télire, ha azok már egy másik felnire fel vannak szerelve, de kevesen tudnak centírozni házilagosan. A gumicserét inkább bízzuk a szerelőre. Ha van még egy garnitúra felnink a téli gumik számára, akkor a csere gyorsabb lesz és a gumikat is kíméljük a folytonos feszegetés elkerülésével. Ellenőriztessük, hogy a szelepek tartják-e a nyomást és jól illeszkednek a felniben kialakított nyíláshoz. A használt téli abroncsok újbóli felrakása előtt szükség lesz a kerék újbóli kiegyensúlyozására is, mivel nem feltétlenül egyenletesen kopnak az abroncsok, változhat a kerék súlypontja.

Hűtőfolyadék cseréje: Amennyiben kiderül, hogy a fagyálló már nem garantálja a nagy hidegben a biztonságot, cseréltessük le szakemberrel.

Fűtés és klíma javítás: Előfordulhat, hogy az autó nem fűti eléggé az utasteret, vagy a klímából elszükött a gáz, javíttassuk meg. Senki sem szeret fagyoskodni az autóban. A működő fűtés segít leolvasztani a jeget az ablakokról, míg a működő klíma segít eltávolítani a párát a szélvédőről.

Elektromosság: Ellenőriztesse az akkumulátor állapotát és vizsgáltassa meg a generátor állapotát. A téli időszakban fokozottan szükség van rájuk.

Ötletek

Ha az autót vontatni kell

Küldte
Autót vontatni nem olyan nehéz, mint aminek látszik a vontatott jármű vezetőjének. Belátható, hogy a stresszt nem a feladat nehézsége okozza. Belétható, hogy nincs szükség az autó vontatására, ha az működik, igy a vezető már eleve idegesebb, hiszen az autó, amelyet vontatnak elromlott. Maga vontatás és a vontatás közbeni feladatok, bár szokatlanok, de nem különösebben nehezek. Annak dacára, hogy az autónk még soha nem hagyott cserben, egy kis felkészüléssel egyszerűsíthetjük a dolgunkat, ha váratlan helyzet adódik.

Megelőzés

Legegyszerűbb, ha rendszeres megelőző karbatartással elkerüljük a vontatás lehetőségét.
Amennyiben megtapasztaljuk azt a kellemetlen érzést, hogy a jármű cserben hagyott egy utazás közben, már késő idegeskedni azon, hogy meg kellett volna vizsgáltatni azt a csörgő hangot… Szerencsésebb gondoskodni az autó jó általános műszaki állapotán, mint az út szélén szomorkodni. Rendszeres karbantartások során kiderülhet egy-két probléma, amelyeknek korai javítása nem költséges. Ezek elhárítása után az apró problémák nem vezetnek egy későbbi nagyobb meghibásodáshoz. Hosszabb utazások előtt készítsük fel autónkat.

Segélyszolgálat igénybe vétele

Egy idegen helyen nem biztos, hogy találunk szakembert, aki képes megjavítani a járművet. Ilyenkor célszerű valamilyen segélyszolgálat igénybe vétele. Akad olyan gyártó, amely európai assistance szolgálatot működtet. Létezik olyan kereskedő, aki 24 órás segélyszolgálatot kínál. Van olyan biztosítás, amely tartalmazza a segélyszolgálat igénybevételének lehetőségét, vagy köthető ilyen jellegű kiegészítő biztosítás (különböző szolgáltatási szintekkel, javítási költség hozzájárulástól a külföldról való szállításig). A Magyar Autóklub segélyszolálatának nagy hagyománya van, 1965 óta működik a Sárga Angyal, feltehetőleg mindenki hallott már róla.
Nagyon ajánlott tájékozódni a megfelelő szolgáltatás kiválasztásához, és előfizetni a legalkalmasabbra. Ez által sok bosszúságtól megkimélhetjük magunkat, valamint egyfajta biztonságérzetet is kapunk a pénzünkért.
Említendő még, hogy sok olyan “nem annyira” legális autómentő szolgáltatás is van, amelyek elsősorban a pórul járt autós pénzére hajtanak, nem pedig a probléma megoldására. Tehát egy ismert szolgáltató partnereként a szándékos megtévesztés sem fordulhat elő.

Megjegyzések néhány KRESZ passzushoz

Az elromlott járművet vontatva fokozott óvatossággal, lehetõleg kisforgalmú úton és idõszakban kell közlekedni. Autópályáról és autóútról az elromlott járművet vontató járművel a legközelebbi lehajtásra szolgáló úton, illetõleg útkeresztezõdésben le kell térni. Sok országban autópályán csak erre készített mentőjárművek vontathatnak!
Vontatni csak olyan járművel szabad, amelynek tényleges súlya eléri a vontatott jármű tényleges súlyának a felét; ha azonban az üzemi fékberendezés romlott el, vontatásra csak olyan járművet szabad használni, amelynek tényleges súlya eléri a vontatott jármű tényleges súlyát.
Itt nagyon fontos megjegyezni, hogy egy személygépkocsit nem igazán lehet fék nélkül vontatni, tehát ne tegye! Hívjon inkább autómentőt, amely elszállítja a járművet.
Olyan járművet, amelynek kormányszerkezete romlott el, csak emelve szabad vontatni. Emelve vontatásnál a vontatott jármûvet úgy kell rögzíteni, hogy a megemelt rész oldalirányban ki ne lenghessen. Jármûvet emelve úgy vontatni, hogy a kormányozott kerekein gördüljön, csak abban az esetben szabad, ha a kormányzott kerekeket elfordulás ellen megfelelõen rögzítették.
Ebben az esetben is az a javasolt eljárás, ha ezt egy erre a célra kialakított autómentő jármű végzi. Házilag nem kivitelezhető!
A vontatott jármûben a vezetõn kívül utas nem tartózkodhat!
A vontatókötélnek olyan hosszúnak kell lennie, hogy a két jármű kanyarodás közben össze ne érhessen; nem lehet azonban hosszabb, mint a vontatott jármű. Ha három méternél hosszabb, azt feltűnő módon (pl. zászlóval, lámpával) meg kell jelölni.
A vontatott jármű féklámpáját és irányjelzõ berendezését – kivéve ha a járművet emelve vontatják – mûködtetni kell, továbbá – éjszaka és korlátozott látási viszonyok között – a vontatott járművet is ki kell világítani.

A gyakorlatban nem vontatható az autó

  • Nincs fék
  • Nincs irányjelző / elakadás jelző, világítás
  • Nem kormányozható
  • Automata váltós!

A legtöbb automata váltó nem alkalmas a vontatásra. Erre a gyártó is felhívja a figyelmet. (Ennek ellenére néhány “szaki” ellentmond a gyártói utasításnak. Vajon ők jobban tudják, mint akik a járművet tervezték és gyártják?) Ez a tilalom azonban az úgynevezett robotizált v. félautomata váltókra (amelyek a kuplungolást végzik csupán a sofőr helyett) a legtöbb esetben nem vonatkozik. Mindenképpen tájákozódjon már vásárláskor arról, hogy lehet-e a gépkocsit vontatni.

Nem érdemes kockáztatni

Előfordulhat, hogy a fékezéshez a szokottnál jóval intenzívebb erőt kell kifejtenünk. Ez azért van, mert a fékrásegítő rendszer nem működik. Ettől még a jármű fékezhető marad. Amennyiben mégsem, az azt jelenti, hogy maga a fék hibásodott meg. Ez vonatkozik a kormányzásra is. Lehet, hogy nehezebb lesz a kormányt forgatni. Amennyiben úgy itéli meg, hogy veszélyes az autót így vontatni, vagy félelmetesek az ismeretlen jelenségek, inkább hívjon szállító járművet.
Amennyiben úgy gondolja, hogy nehezére fog esni a vontatott jármű kezelése, kérje meg egy tapasztaltabb ismerősét, hogy vezesse azt ön helyett.

A vontatni kivánt jármű előkészítése

Ha nem sikerült megakadályozni a nagyobb meghibásodást, elsőként a barátok vagy a családtagok segítségére számíthatunk. Szükség lesz valakire, aki elhúzza az autót, lehetőleg a javítás helyszínére. Mielőtt vontatni kezdenék az autót, meg kell győződni róla, hogy az vontatható állapotban van. A fékek, a kormányzás, a futómű, a lámpák, az irányjelzők és a kürt működése egyaránt szükséges és hasznos. Az esti órákban ki kell világítani a vontatott járművet, így az akkumulátor is idejekorán lemerülhet. Amennyiben az elakadásjelző háromszög elfér a hátsó ablakban, érdemes használni, mert figyelemfelhívó, hamarabb feltünik, hogy vontatott jármű közlekedik az úton.
Egyezzen meg arról a vontató járművet vezető személlyel, hogy milyen jelzéseket fogunk használni (kürt, fény, stb.). A mobiltelefon használata vontatás közben kifejezetten baleset veszélyes, arról nem is beszélve, hogy a tárcsázás időt vesz igénybe. A telefonon kívül mellőzzük a zene hallgatását is, hogy halljuk az esetleges hangjelzéseket.
A kötelet csak az arra kialakított helyre szabad rögzíteni. Bármely más elemhez rögzíteni tilos és egyben veszélyes. A vontató könnyen leszakíthatja a még oly masszívnak látszó alkatrészeket is. A modernebb autókon a rögzítésre alkalmas fül rejtett helyen van, előfordulhat, hogy kis fedél takarja. Olyan megoldás is van, amely a fedél alatt egy menetes nyílást tartalmaz, amelybe bele kell csavarni az autó szerszámkészletében található vonószemet.
Sokan tapasztalták, hogy a szupermarketekben kapható “nagy teherbírású” kötél szinte azonnal elszakad. Inkább egy autós szakboltban vásároljunk kötelet vagy hevedert. Sajnos népszerű a drótkötél használata. Ez nem túl jó ötlet, mert a drótkötél teljességgel rugalmatlan és nagy rántásokat közvetít a két autó között. Akár ki is tépheti a menetből a vonószemet vagy letörheti a vonófület, a leszakadt alkatrész pedig betörheti a szélvédőt. Ugyancsak leszakadhat a vonószem a vontatott autó túl erős fékezésétől is.

A vontató jármű

A két jármű csatlakoztatása után a vontató jármű kapcsolja fel a világítást. A helyzetjelző önmagában nem elégséges. Az elindulás óvatosan, kevésbé intenzív kigyorsátással történjen, hogy ne terhelje feleslegesen a vontató járművet és kímélje a vontatottat az erős rántásoktól.
Mindkét járművezető törekedjen arra, hogy a kötél ne lazuljon le, elkerülve a kötélre való ráfutást és az erős rántásokat.

Mókásabb, de veszélyes vontatási hibák

  • Fények hiánya: Nincs világítás és/vagy nincs elakadás jelző. Vagy éppen túl sok is a fény. Nem kell a zseblámpát sem a tetőre ragasztani
  • Néha hajlamosak az emberek megfeledkezni arról, hogy a vontatott autót is vezetni kell. Ide tartozik az is, hogy véletlenül bekattan a kormányzár a kanyarban. Inkább legyen gyújtáson az autó, még ha az akkumulátor hamarabb le is merül.
  • Néha hajlamosak az emberek megfeledkezni arról, hogy autót vontatnak. Ilyenkor könnyen felgyorsulhatnak egy már igen kényelmetlen tartományba vagy előzésbe kezdenek, tetézve ezt akár azzal is, hogy nem hagynak helyet és időt a vontatott járműnek a szemközti sávból való visszatérésre.
  • A folyamatosan fékező sofőr. Általában a vontató helytelen sebessége miatti félelem okozza, de az is előfordulhat, hogy a kötelet kívánja ilyen módon feszesen tartani.
  • Ellenkező irányú vontatás. A vontatni kivánt autó vonóhorga jó helynek látszik a vontató kötél rögzítéséhez. De nem az! Ne vontasson hátrafelé!
  • Elakadás jelző háromszög helytelen használata. Lehet, hogy nem lát tőle a sofőr hátra. Vagy esetleg az üvegen kívül sikerült elhelyezni. Rövid ideig ott maradhat…

Lerobbanás mentes közlekedést kívánunk!