News

Black Friday 2019

Küldte 28 november 2019

Érvényesítse a 50 %-os kedvezményes kódot autoDNA járműtörténeti lekérdezésekhez.

A promóció 2019. november 29-től2019. December 3-ig tart.

Az árengedmény kódot weboldalunkon 2019.11.29.-án megadjuk.

Hogyan használhatom a kódot?

1. Adja meg a lekérdezni kívánt autó alvázszámát az autoDNA.hu oldalon.

2. A webhelyen válassza ki az Ön által érdekelt jelentést (eket). Ne feledje, a -50% -os kedvezmény a kosárba betett összes jelentésekre számolódik.

3. Adja meg e-mail címét és jelszavát és fogadja el a kedvezménykódok feltételeit.

4. A fizetési mód kiválasztásakor kattintson a “Kedvezmény kódja” gombra és töltse ki a mezőt kedvezményes kóddal. A járműelőzményekről szóló jelentések kifizetése 50% -kal csökken.

A nyikorgó fékek problémája – mit érdemes egy laikus tulajdonosnak tudni?

Küldte 5 október 2019

A fékekről röviden

Csendben működnek, esetleg folyamatosan csikorognak? Problémát okozhatunk az ápolásukkal? Megpróbáljuk a rejtvényt megoldani.

A fékek több elemből álló szerkezetek. Ezek közül a legfontosabbak a következők:

fékbetét: a fékpedál lenyomásával az átviteli rendszer (jellemzően hidraulikus, de létezik több más megoldás is) továbbítja a fékezési utasításnak megfelelő erősségű nyomást a fék munkahengerre, amely a fékbetétet hozzászorítja a megfelelő intenzitással a féktárcsához (fékdobhoz). A szorítás hatására súrlódás keletkezik, amely lassítja a járművet. A súrlódás felemészti a jármű mozgási energiáját és közben hő termelődik. A fékbetét és a féktárcsa kis mértékben, de folyamatosan kopik. A fékbetétek élettartama rövidebb, mint a féktárcsáké.

féktárcsák: együtt forognak a kerékkel ezen fémből készült tárcsák, melyek vagy mind a négy keréken vagy pedig az első kerekeken vannak felszerelve. Ez utóbbi esetben hátul dobfék működik, melynek felépítése más, de működése hasonlatos a tárcsával ellátott fékekhez. A féktárcsához vagy a fékdob felületéhez préselődik hozzá a fékbetét. Egy átlagos középkategóriás autón átlagos használati körülmények között egy féktárcsa élettartama hozzávetőlegesen 150 000 km. Gumicsere esetén kérdezzünk rá a betét és a tárcsa kopottságára.

pedál: a jármű vezetője szándékai szerinti mértékben a fékpedál lenyomásával vezérli a fékezés erősségét és időtartamát.

főfékhenger: a pedál lenyomásával a főfékhenger nyomást hoz létre a fékvezetékben található hidraulika folyadékban (fékolaj).

fékmunkahenger: nyomás hatására a fékbetétet a tárcsához szorítja.

fékcső / fékvezeték: a fékfolyadékot továbbítja a fékmunkahengerhez. Állapotának ellenőrzését, szükség esetén javítását bízzuk szakemberre.

fékolaj: érdemes meggyőződni róla, hogy a fékolaj megfelelő állapotú-e és megfelelő hőtűrő képességgel rendelkezik. A jármű kezelési utasításának megfelelően rendszeres időközönként szakszervizben cserélni kell. Néhány országban már ellenőrzik a fékfolyadék állapotát a műszaki vizsga során is.

Mikor nyikorognak a fékek?

A fékezés kellemetlen hangja különösen akkor hallható, ha:

  • Valamilyen kemény tárgy (jellemzően kavics) szorult a fékbetét és a tárcsa közé
  • Az egyes fékalkatrészek egyenetlenül működnek
  • A betét egyenletlen erővel nyomja a tárcsát
  • A betétek súrlódási ereje nem egyenletes
  • A fékbetétről lekopott a súrlódó felület (Néhány esetben kopásjelzőt is építenek a betétre, amely erős karcolás jellegű hanggal figyelmeztet a sürgős cserére. Ha elhallgat, a figyelmeztetés, az nem jó jel, mert akkor már a kopásjelző is elfogyott!)
  • A betétet rosszul választották ki az autó típusához
  • A betétek és/vagy a tárcsák helytelenül vannak felszerelve
  • Korrózió lép fel a dobfékekben
  • Laza betétek rögzítése
  • Az új betétek nem működnek jól a régi erősen elkopott kopott tárcsákkal
  • A féknyereg laza
  • Vannak olyan hornyok a féktárcsákon, amelyek egyenetlen nyomást gyakorolnak a fékbetétre
  • Felhalmozódott kemény üledék (cementit) jelenik meg a túlmelegedett betéteken
  • A fékbetétek vagy a tárcsák piszkosak

Apró hanyagság, amely nagyobb veszteségeket okozhat

Az autó állapota nagyon hasonló az emberi egészséghez. Még az enyhe gondatlanság is messzemenő következményekkel járhat. Kiváló példa erre a fékek által kibocsátott hangok figyelmen kívül hagyása.

Amikor ez a hang nagyon kellemetlen csiszolássá válik, ez csak egy dolgot jelent: a féktárcsa is használhatatlanná vált. Ahelyett, hogy csak a betéteket cserélnék, új tárcsákat kell vásárolni. Ha nem tette volna tönkre a teljesen elkopott betét, valószínű hosszabb maradt volna az élettartama.

Bízzuk inkább a szakemberre

Bár az interneten sok praktikus tanácsot és konkrét útmutatást lehet találni a témában, de véleményünk szerint bölcsebb és főként biztonságosabb ezt a feladatot egy gyakorlott szerelőre bízni, aki gyorsabban és összehasonlíthatatlanul jobban fogja megoldani, mint egy laikus, aki először próbálkozik otthoni fékjavítással.

Összegzés / figyelmeztetés

A fékek minden autó kulcsfontosságú elemei. Az autóban utazó személyek biztonsága közvetlenül függ a fékberendezés hatékonyságától. A helytelenül működő fékek nem csak a féktávolság jelentős növekedésével járnak, akár komoly balesetet is okozhatnak.

A jó hír az, hogy a fékrendszerhez kapcsolódó meghibásodás kijavítása nem fogja a tulajdonost anyagi csődbe juttatni, ha időben és rendszeresen elvégezteti annak alapvető karbantartását.

nyikorgó fékek
Photo by Maxime Agnelli on Unsplash
Újdonságok

AutoDNA járműtörténet most már észtországi járművekhez is!

Küldte 17 január 2018
Büszkén mutatjuk be Önnek az új autoDNA járműtörténeti jelentést az észt járművek számára.
Mostantól rendszerünkben elérhetővé váltak az észtországi származású gépjárművek adatai.
Az észt autók előéletének eseményei az észt közlekedési hatóság részletes adatai alapján készülnek.

A riportban megtalálhatja, hogy az járművet pl. taxinak vagy mentőként használták-e.
Ellenőrizni tudja a műszaki vizsgák időrendi listáját és az ellenőrzések eredményeit is. Magkapja az autó jelzálog státuszát, illetve ezen bejegyzések információit is.
További részletek: ITT

Ön autótulajdonos?

Tél – Nyár – Mikor váltsunk gumiabroncsot?

Küldte 18 október 2017
Tél és nyár, az örök körforgás. A gumicserék is hasonlóan zajlanak. Tekintsük át, hogy mikor kell nyáriról téli gumikra váltani. Az AutoDNA tanácsai.

Valóban tél idején kell téli gumikra váltani?

A népi hiedelem szerint téli gumiabroncsokra akkor kell váltani, amikor lehull első hó. Ez nem igaz! Amikor az első hó esik, már régen a téli abroncsokon kellene járni. Miért is? Mivel a téli gumiabroncsok nem csak azért vannak, hogy segítsenek az úton maradni, amikor azt hó borítja. Az ok, amiért szükség van rájuk, az, hogy a nyári gumiabroncsok menet és biztonsági tulajdonságai jelentősen csökkennek, amikor a hőmérséklet 7 °C alá esik.

A nyári gumiabroncsot úgy tervezték, hogy jól szolgáljon, ha az abroncs hőmérséklete meleg; ezen üzemi hőmérséklet tartományban a legoptimálisabbak a tulajdonságai és itt képes csökkenteni az üzemanyag-fogyasztást és a utazás közben keletkező kerékzajt. Amikor a hőmérséklet csökken, a gumiabroncs felkeményedik, elveszíti funkcionalitásainak egy részét. Ennek eredményeként az autó könnyen elveszítheti tapadását nedves felületeken. Ezért váltsunk idejébe téli gumiabroncsokra; puhább anyagból készültek, amelyek fognak megkeményedni. Bonyolultabb futófelületei vannak, ahol a víz és a hó még alacsony hőmérsékleten is képes távozni. Ennek köszönhetően kissé emelkedik a vezetés közben tapasztalt zaj és növekszik az üzemanyag-fogyasztás is. Valamit valamiért.

Mikor a legalkalmasabb téli abroncsokra váltani?

Ha a hőmérséklet 7 °C körüli abban az időszakban, amikor ön a leggyakrabban vezet. Ha ön reggel 5-kor indul útnak valószínűleg hamarabb kell váltania, mint a szomszédnak, aki 9-re jár dolgozni.
Miért 7 °C? Ilyenkor már jelentkeznek a hajnali fagyok és növekszik a megcsúszásos balesetek száma. A merevebbé vált nyári gumik jobban csúsznak ilyen körülmények között. Tévhit, hogy csak a havas vagy jeges úton csúszhat meg az autó. Elég a hidegebb nedves aszfalt (főleg, ha nedves lehullott falevelek is borítják) a megcsúszáshoz.
Több szakértő azt állítja, hogy már 11 °C környékén legkésőbb már elérkezett a gumicsere ideje.

Mire érdemes figyelni a téli gumicsere során?

Például a keréknyomásra, ahol a téli és a nyári gumik előírt nyomása eltérhet. Négy évszakos gumikat használjak-e télen? Nyilván kitalálta már a kedves olvasó, hogy a négyévszakosnál jobb tulajdonságokkal rendelkezik a kifejezetten téli körülnényekre fejlesztett gumi. Ugyanakkor elmondható, hogy a nyári gumiknál ezeknek előnyösebb a tapadásuk a hidegben. A magunk részéről arra voksolunk, hogy tartsunk nyári és téli gumi garnitúrát, lehetőleg felnire szerelve. Ám a csere alkalmával centíroztassuk újra azokat, mielőtt az autóra kerülnek.

Ötletek

Biztonságos vezetés a sötétben

Küldte

Sötétben vezetés

A sötétben való biztonságos vezetés nehezebb, ám, ha a vezető előre felkészül és kész néhány szabály betartására, nem okozhat különösebb erőfeszítést.

Biztonságos vezetés a sötétben: egyáltalán lehetséges?
Néhány autóvezető szeret éjszaka közlekedni. Azt állítják, sokkal biztonságosabb, ha sötét van. Miért van ez így? Először is kevesebb autó közlekedik az utakon. Azok a sofőrök, akikkel éjszaka találkozni fognak, szintén tapasztaltabbak lesznek, így kevésbé hajlamosak arra, hogy kiszámíthatatlan manőverekbe kezdjenek. (Ellentétben azokkal a kevésbé tapasztalt vezetőkkel, akiknek napközben gyakorta találkozni lehet.) Ennek eredményeképpen kevésbé valószínű, hogy veszélyes közlekedési helyzetekbe kerülhetünk.
Ugyanannyi sofőr van, aki azt állítja, hogy a sötétben nem biztonságos a vezetés. Sokkal kevesebbet látni. A lakott területeken kívül, ahol nincsenek utcai lámpák, a szemünk általában csak annyit lát, amennyire az autó fényei el tudnak érni. Sokkal nehezebb, hogy elkerülni egy gyalogost vagy egy állatot, ha hirtelen megjelenik az úton. Ráadásul éjszaka több az esélye, hogy ittas, vagy drogos ember támolyoghat az úton. A reakcióidő is hosszabb, mint a nap folyamán: éjjel egyszerűen fáradabb az ember. Előfordulhat, hogy a fáradt vezető ténylegesen elalszik az úton, ilyenkor a baleset szinte garantált.
Mindegy, hogy melyik csoportba tartozunk, ha a körülmények arra kényszerítenek, hogy éjszaka vezessünk, el kell indulni. Nehéz elérni egy távolabbi országot, ha csak a nap folyamán autózunk. Különösen bonyolult a dolog, ha gyerekek utaznak a hátsó ülésen. Túlságosan sok szünetet kell tartani ahhoz, hogy egy nap alatt eljuthassunk az uticélhoz. De sötétben való vezetésre kényszerülhet az ember olyan egyszerű esetekben is, ha haza indul egy buliból vagy moziból. Bármi is legyen a vezető véleménye véleményed a sötétben való vezetésről, valószínű, hogy időről-időre meg kell tennie ezt. Emiatt mindannyian tudjuk, hogyan kell este biztonságosan vezetni. Szokás szerint ebben az esetbi is a felkészülés a legfontosabb.

Előkészületek a vezető számára

Ha rendszeresen közlekedik sötétben, akkor meg kell vizsgálnia a látását, különösen akkor, ha úgy érzi, hogy rosszabbodik, vagy észrevesz más tüneteket, amelyek miatt aggasztóak lehetnek. Lehet, hogy vezetés közben szemüveget kell viselnie? Ha igen, fontolóra kell venni a befektetést tükröződésgátló bevonattal rendelkező darabra. Ha látási problémái akadnak szürkületben vagy éjjel, talán célszerű felhagyni az éjszakai vezetéssel. Ez esetben mindenképp vizsgáltassa meg látását, hiszen, ha rosszabbodik, akár a jogosítványát is elveszítheti.
Amennyiben nincs problémája a látásaval, akkor is hasznos lehet a sárga vezetés segítő szemüveg, bár megoszlanak a vélemények hasznosságáról. Természetesen sok gyártó kínál modernebb megoldásokat is.
A sötétben való biztonságos vezetés nem csak a látástól függ. Ha tudja, hogy sötétben kell vezetnie, célszerű aludni délután. Ha ez nem lehetséges, akkor legalább az előző este próbáljon meg többet pihenni. Egy kis vásárlással is fel lehet készülni az útra: koffeinos édesség, dobozos kávé. Ha egyedül fog utazni, bekészíthet néhány kellemes zenét, szórakoztató hangoskönyveket vagy podcastokat, amiket út közben hallgathat. Ha van társaság, kérje meg az utasokat, hogy beszéljenek önhöz, vagy olvassanak fel valamit. Egy újság hír vagy online cikk is megteszi, amelyet utazás közben megvitathatnak.

Az autó előkészítése

Csakúgy, mint sofőrnek, az autónak is szüksége van néhány előkészületre. Vannak olyan dolgok, amiket már korábban meg kell tenni, és vannak olyanok, amelyeket közvetlenül az autóba való bejutás előtt.
Ami az korábbi dolgokat illeti, győződjön meg róla, hogy az autója megfelelő világítással rendelkezik. Ha nem tudja, milyen típusú izzókra van szüksége, de legtöbbször a benzínkúton és az autós szaküzletekben is tudnak segíteni. Ellenőrizheti az izzókra vonatkozó adatokat az autójának használati útmutatójából, vagy ha nincs kéznél, akkor valószínűleg megtalálja az információkat Interneten is.
Győződjön meg róla, hogy a lámpák tiszták a belső oldalon is és a megfelelő szögben világítanak. Azt is ellenőrizni kell, hogy az ablaktörlő lapátok jó állapotban vannak-e. Ha a szennyeződést a szélvédőre keni, ahelyett, hogy tisztítaná azt, akkor nem tud biztonságban vezetni. (különösen a sötétben).
Indulás előtt ellenőrizze, hogy tiszták-e a lámpák és irányjelzők, szükség szerint tisztítsa meg őket, hogy messzebbre világítsanak. Ha kapcsolható automatikusan sötétedő tükröket használ, állítsa be azokat éjszakai állásba. Ha manuálisan állítható a belső tükör, kattintsa a másik állásba. Ez meg fogja akadályozni, hogy a többi autó fénye elvakítsa önt. A műszerfal világításának erősségét kissé csökkentse le (amennyiben erre van mód). Ha nem automata szintszabályzós a fényszóró, kattintsa olyan állásba, amely nem vakítja a szemközt közlekedőket. Minél nehezebb az autó hátulja (utasok, csomagok) annál lejjebb kell állítani a lámpát.

Biztonságos vezetés a sötétben: hogyan kell vezetni

Az előkészületek ugyan fontosak, de nem segítenek, ha a sofőr nem fordít kellő figyelmet a jármű vezetésére. Akkor lehet biztonságosan vezetni, ha ki is tudjuk használni a felkészülés előnyeit. Először is, bármennyire is pihentek vagyunk a monontónia és az ingerszegény környezet hatással van ránk. Ha észleljük magunkon az álmosság első jeleit, ne hagyjuk figyelmen kívül. Vegyünk magunkhoz egy kis koffeint, energiaitalt, hallgassunk valamit a rádióban. Amennyiben van rá lehetőség, tartsunk egy kis szünetet. Ilyenkor lehetőség van kicsit átmozgatni tagjainkat, hogy felfrissüljünk. Ne halogassa a megállást sokáig, ha úgy érzi, hogy elálmosodott.
Amennyiben biztonságos körülmények között meg tudott állni egy parkolóban, és szüksége van egy kis pihenőre, tegye meg.
Vezetés közben próbálja meg elkerülni, hogy belenézzen a többi autó fényeibe. Ügyeljen arra, hogy ne vakítsa el Ön sem a többi vezetőt a távolsági fények szükségtelen használatával. Ha a tud a másik biztonságban vezetni, akkor ön sem lesz biztonságban.

A hideg idő beálltával a fény és útviszonyok is megváltozhatnak. Korábban közöltünk néhány tippet az őszi és téli felkészülésről és adtunk néhány tippet a fagy ellen. Ajánljuk ezeket is!