Buying a Car?

Benzin, Dízel vagy LPG? Melyiket válasszam?

Küldte 19 február 2017

Amikor autót cserélünk mindenkiben feltevődik a kérdés: milyen motorral szerelt típust válasszunk? Benzin Dízel vagy LPG?  Nálunk mindhárom üzemanyag kapható. Mindegyiknek van előnye és hátránya is. Ezzel a cikkel a kiválasztásban próbálunk segíteni.

Kompresszió gyújtású motorok, Diesel üzemű járművek

Előnyök

  • Hasonló teljesítmény eléréséhez kisebb méretű és fogyasztású motor kell mint egy benzines motor.
  • Tartós (főleg a régebbi konstrukciók) – furcsa de a régebbi típusok jól bírják a gyűrődést. Ha azonban megállnak, a javításuk többe kerül, mint a benzineseké. Ez főleg a modern konstrukciókra vonatkozik. Az extrém nagy üzemanyag nyomás (1600-2000 bár!) szuper technikát kíván. A nagynyomású fúvókák, üzemanyag szivattyúk, turbófeltöltő, kettős tömegű lendkerék mind-mind drága alkatrészek.
  • Nyomaték rugalmasság – A dízelmotoros járműveket sokkal egyszerűbb gazdaságosan vezetni mint egy benzinest.

Hátrányok

  • Kevésbé tartósak mint a benzinesek: A régi szívó dízelek lementek a térképről, ha megkapták a sofőrtől ami járt nekik. Volt amelyik 1 millió km.-t is kibírt. A mostani modern változatok nagyon kihegyezett technikák. Kicsi motor gyárilag felhúzva, hogy az emissziós besorolás minél kedvezőbb legyen. Multipoint befecskendezés, gyakran biturbó, kettős tömegű lendkerék (a váltó megóvása és a kényelem miatt). Ha ezek elromlanak, sokkal drágább a javításuk, mint egy benzines motornak.
  • Drágábbak mint a benzinesek – az üzemanyag takarékosság és a “régi szívó” dízelek strapabíróssága miatt jobb az áruk a piacon. Ez az új és a használt piacon is érvényes trend.

    Dízelautókat a világutazók választják. Nagy távolság, kisebb fogyasztás = kézzel fogható eredmény. A várható javítási költség elvész a megspórolt üzemanyag árhoz viszonyítva. Arany igazság: dízel autó = teherautó… Nem egy hétköznapi használatra való futkosó autó.

Beznimotoros autó.

A benzin motoros járművek egyszerűen más kategóriát képviselnek, mint a kerregő dízelesek:

Előnyök:

  • Olcsóbbak mint a dízelek – hasonló felszereltségű benzines autó olcsóbb gázolajos változata
  • olcsóbb a javítása – egyszerűbb technikát olcsóbb fenntartani, ez egy 100 éves szabály
  • megjelenés – vannak, akik a spórolós dízel változatot elvből nem veszik meg
  • További üzemanyag takarékosségi lehetőség az LPG átalakítás lehetősége.

Hátrányok:

  • üzemanyag költség – nemcsak a fogyasztás miatti üzemanyag költség a magasabb, hanem néha a motorolaj fogyasztás is előtérbe előkerül.

Benzines autót gyakran a azért választanak a vásárlók, mert ezeket a típusokat egyszerűen át lehet alakítani Gázüzeműre. A kisebb motorral szelelteket gyakran városi futkosónak, vagy melóba járós céllal veszik.

LPG-átalakított autók

LPG átalakításnak egyértelműen a takarékosság az oka. Nálunk majdnem fele annyiba kerül az LPG mint a benzin. Ez az üzemanyagokat terhelő eltérő adók miatt van.  Ha ilyen autót válaszunk gondolnunk kell az alábbiakra:

Hátrányok

  • át kell alakítani az autót ( hacsak nem gyárilag kettős üzemanyagra találták ki). Dupla műszaki vizsga ellenőrzés a gázüzemre képzett minősítő szerelőnél is.
  • kisebb csomagtér –  a gáztartály jelentősen csökkenti a raktér nagyságát. Kitalálták a pótkerék helyére szerelhető gáztartályt. Ez jó megoldás, viszont a mérete nem túl nagy, illetve defekt esetén kerékjavító sprayt kell használnunk.
  • hosszabb ideig tart és ráadásul gyakrabban kell tankolnunk – LPG tankolni sokkal hoszabb ideig tart mint egy sima benzint vagy gázolajat. Nálunk a tartályt csak a kútkezelő személyzet töltheti.  A gáztartály mérete miatt az autó hatótávolsága is kisebb.
  • kisebb teljesítmény – az LPG-vel üzemeltetett benzines autók több mint 10% al kevesebb teljesítményt adnak le.
  • néhány helyre nem lehet behajtani velük – az LPG üzemű autókkal nem hajthatunk be pl. mélygarázsokba, zárt parkolókba. Mindig figyelnünk kell a tiltó táblákat.
  • nem lehet mindenhol LPG-t tankolni –  hosszabb út esetén tájékozódjunk, tervezzük megy tankozási pontjainkat.

Mielőtt átalakíttatnánk benzin-gáz üzeműre az autónkat gondoljuk meg, hogy megéri-e a befektetést?  Az átalakítás 150 000 -200 000 Ft.os költsége mikorra fog megtérülni. Van aki idegenkedik a gázüzemtől, mert veszélyesnek tartja. Őket kell megnyugtatnunk, hogy ezt a rendszert csak külön vizsgával rendelkező szerelők végezhetik. Vannak országok, ahol motorkerékpárok és csónakmotorok  (MIZU GmbH. Németország) átalakításával is foglalkoznak.

A gázos átalakítást azoknak ajánljuk, akik sokat utaznak, megelégednek egy kisebb csomagtartóval. Nem bosszantja Őket a gyakoribb és hosszabb ideig tartó tankolás. Ha Ön gyakran kis távolságra használja az autóját, akkor megéri átalakítani a kocsit.

Az előzőeket összefoglalva két dologra figyeljünk, mielőtt a kiszemelt autótípus motorját kiválasztanánk. Mennyit fogunk autózni évente és ezt mekkora távolságokban “hozzuk össze”. Ha nem megyünk sokat, akkor benzines autót válasszunk.  Ha sokat megyünk és apró rövid távolságokból tevődik össze, akkor megéri LPG  üzemre átalakíttatni az autót. Ha hosszú távon autózunk, akkor a dízel autó a leggazdaságosabb megoldás

Nemcsak az üzemanyag kiválasztása az egyetlen eldöntendő kérdés az autó motorjának megválasztásában. Vezetési élményben a dízel sokkal nyomatékosabb, alulról húz, hamarabb feléled mint egy benzines. A kormolás miatt néhány európai város a dízelautó kitiltásáért lobbizik (Madrid). A dízel valóban takarékos, de ha elromlik a technika, akkor sokkal drágább javítani, mint egy benzinest. Statisztikailag is gyakrabban hibásodnak meg a dízelautók mint a benzinesek.  Ha LPG átalakítású autóban gondolkodunk, ellenőrizzük le, hogy az illető típusú motor átalakítható-e gázüzeműre?

Megjegyzések összege: 0

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük