Ötletek

Tél – Házi praktikák autósoknak

Küldte 17 október 2017

Tél. A hideg évszak hamarosan megkezdődik

Ez a legjobb alkalom, hogy átnézzük, hogy hogyan kezelhetjük a leggyakoribb gondokat, amelyekkel az autónak szembe kell néznie télen. Tudjuk, hogy számos fantasztikus termék áll rendelkezésre, hogy segítsen, de az AutoDNA elkészítette ezt a gyors útmutatót, hogy ne kelljen megvásárolni őket. 🙂

A legtöbb autós nem szereti a telet. Az egész autót hó borítja, az ablakokra fagynak az ablaktörlők, a zárak befagynak, az akkumulátor lemerülhet és még a parkolóhelyet is körülményes elhagyni a hókupacoktól. Ismerős dolgok azok számára, akik szabad ég alatt parkolnak le éjszakára. A szupermarketek tele vannak olyan termékekkel, amelyek megkönnyítik Ön és az autó számára a téli “túlélést”. A probléma az, hogy sokba kerülnek, és akkor fogynak el, amikor szükségük lenne rájuk. Mielőtt pénzt költenénk a csodatermékre, inkább tanuljuk meg, hogyan orvosolhatunk házilagosan néhány problémát.

Jeges, havas üvegek

A téli vezetés együtt jár azzal, hogy eltávolítsuk a havat vagy jeget az ablakokról. Ez általában több időt vesz igénybe, mint amennyire számítunk, így aztán rohanással kezdhetjük a napunkat.
Hogyan lehetne megakadályozni az ablakok befagyását. Egyszerűen vásárolhatunk ablakra helyezhető védőhuzatot, és ne felejtsük el azokat a nap végén az autóra helyezni. A profi felszerelést egyszerűen helyettesíthetjük egy használt ágynemű huzattal. (Amíg nem szakadnak el végleg.) Csak száraz szélvédőre szabad felhelyezni, csakúgy, mint a gyáriakat, hogy ne fagyjanak az ablakhoz. Ugyan nem védik az ablakot teljes mértékben a jégfoltoktól, de a havat és a nagyobb jegesedést távol tartják.
Ha számíthatunk arra hogy az éjszaka jegesedhet, az is jó megoldás, ha 1:3 arányú víz-ecet keverékkel lefújjuk az ablakot.
Amennyiben ezt elfelejtettük és jeges az ablak, semmiképp ne használjunk az eltávolításához forró vizet, mert az üveg megrepedhet. A jeget semmiképp ne próbáljuk meg fémtárgyakkal eltávolítani, mert megkarcolhatják az üveget.
Használhatjuk a víz-ecet keveréket a könnyebb eltávolításhoz. Ha nincs hókaparó kéznél, egy áruházi kedvezménykártya is megteszi. A bankkártyát inkább kíméljük meg az ilyen használattól.

Befagyott zárak

A zárvédő műanyag dugaszok legnagyobb hátránya, hogy varázslatos körülmények között eltűnnek, amikor szükségünk lenne rá. A jégoldoldó spray pedig a bezárt ajtó mögött pihen a kesztyűtartóban.
Hogyan olvaszthatjuk ki a befagyott zárakat. Egy egyszerű műanyag szívószálba fújva a kilélegzett meleg levegő segítségével. Ha a szívószálat nem találja eléggé higénikusnak, vagy dohányzik, további lehetősegek is adódnak. Több olyan anti-bakteriális kéztisztító gél is van, amely megolvaszthatja a jeget a zár körül és a zárban. Végső esetben öngyújtóval is óvatosan megmelegíthetjük a zárat.

Ablak belsején lefagyott pára

Az egyik legbosszantóbb probléma, amikor a külső jég eltávolítása után sikeresen bejutunk végra az autóba, kiderül, hogy belül is vár minket egy réteg. Ez bizony elronthatja a vidám reggeli hangulatot.
Mielőtt neki állnánk harcolni a belső jéggel, tudni kell, hogy azt mi okozza. Elsősorban a lábbelikről a fűtött autóban összegyűlő leolvadt hó tehet a jelenségről. De ne felejtsük az autóban nyitott italos palackokat, félig kihűlt kávét. A saját lehelletünk is az ablakra fagyhat. Cseréljük ki a szokásos átázó szövet szőnyeget gumira, amelyből könnyen eltávolítható a nedves szennyeződés. Olcsón lehet kapni páramentesítő (silica gél) tartalmú zsákocskákat, amelyek többször is felhasználhatók. Ha van macskája, a (tiszta 🙂 ) szintetikus macskaalmot tartalmazó zsákból töltsön meg egy zoknit és télen hagyja az autó belsejében. A macskaalom nagyon jó páramegkötő hatású, csodálatos találmány!
Hogyan lehet a páralecsapódást az ablakon megelőzni drága vegyszerek nélkül? Mossal le néhányszor az ablakot borotvahabbal.

Havazás esetén

A hó eltávolítása az autóról időbe telik. Ha olyan helyen lakunk, ahol gyakori a havazás, fontoljuk meg egy takaró ponyva beszerzését, amely sok időt megtakaríthat: csak le kell szedni a ponyvát, lerázni a havat és már készen is áll az autó az indulásra.

Amennyiben a parkolóból való elindulás nehézségekbe ütközik, egy darab karton papírt teríthetünk a kerekek elé, hogy legyen elég lendület, de az is jó ötlet, ha előző este a tiszta aszfaltra teszünk a hajtott kerekek elé egy kis kartonpapírt, amelyet egy kővel biztosítunk, hogy másnap reggel felszedjük onnan.
Amennyiben nincs kéznél semmi más, végszükség esetén az autó belső szőnyegét is használhatjuk az elindulás megkönnyítésére, de elképzelhető, hogy a szőnyeg ilyenkor megsérül. A csomagtartóba egy kis zsák homokot vagy finom murvát, vagy akár macskaalmot is elhelyezhetünk, amelyet egy kis lapáttal kiszórhatunk. Ha annyira csúszós a talaj, hogy a fentiek sem segítenek, nincs más hátra, hogy meglökjük kissé az autót. Hogy saját cipőnk tapadását növeljük, felhasználhatunk egy régi zoknit arra, hogy kívülről a lábbelire húzzuk.

Orrmotoros hátsó hajtású autóknál ajánlott egy kis nehezéket a csomagtartóba helyezni. Ez lehet maga a homokzsák is, amelyből elakadás esetén a talajra szórhatunk.

Bosszantó apróságok

Üveghez fagyott ablaktörlő lapát: Ha nem várható nagyobb szél, egyszerűen hajtsa fel az ablaktörlőket, ügyelve arra, hogy az arra járók ne akadjanak fel bennük. Ám, ha erős a szél, akkor az ablaktörlőt a szélvédőre csaphatja. Újabb brilliáns zokni felhasználással a lehajtott ablaktörlőt is megóvhatjuk a ráfagyástól. 🙂

Jeges tükrök: A tükröket egyszerűen meg lehet óvni a jegesedéstől. Helyezzen rá nejlonzacskót, a száránál szorítson rá egy erősebb gumikarikát vagy befőttes gumit.

Ha nem mozdul a jármű

Amennyiben utazás során előfordul, hogy a jármű lerobban, a legfenyegetőbb az utasok számára egyértelműen a hideg, a tél során az éjszakai lehűlés veszélyes lehet Pokrócot, meleg ruhadarabokat tartalékként helyezzünk el a csomagtartóban. Szükség lehet valamilyen tartósabb élelmiszerre, mint pl. keksz és néhány szem szőlőcukor. Ellenőrizzük, hogy a pótkerék használható állapotban van és lehetőség szerint téli gumi legyen rajta. Legyen bekészítve vontató kötél és indítókábel (“bika kábel”) is, előfordulhat, hogy szükség lesz rá. Ezek nem tú drága holmik, de nagyon megkönnyíthetik az életünket.
Amennyiben rendszeresen gyógyszereket kell szednünk, készítsünk be tartalék adagot a kesztyűtartóba. És igen, tartsunk kesztyűt is a kesztyűtartóban, valamint egy zseblámpát.

Amint láthatja,a tél kevesebb meglepetést tartogat, ha idejében felkészülünk rá. Ráadásul a hidegebb körülményekre fel lehet készülni drága termékek használata nélkül is. Egy kis képzelőerővel a legtöbb kereskedelemben kapható termék kiváltható otthon található eszközökkel.

Függetlenül attól, hogy házilagosan készíti el, vagy megvásárolja a professzionális termékeket, ne feledje, hogy a legfontosabb az előrelátás. Ne felejtse el megvédeni autóját a fagyos téli éjszakától, így sokkal jobb reggele lesz.

Ötletek

Téli előkészületek néhány pontban

Küldte
Tél: Nehéz időszak a járművezetők számára. Különösen, ha nem készülnek fel rá.
Legyen szó az autó általános műszaki állapotának rendszeres ellenőrzéséről, vagy akár a hosszabb utazásokra való felkészítésről. Különös tekintettel arra, ha gyerekeket is viszünk magunkkal. Nem szívesen fagyoskodnának egy lerobbant autóban. Szerencsére a legtöbb télen felmerülő feladatra fel lehet készülni, legfeljebb egy kis időt és pénzt kell áldozni rá és már élvezheti is a téli tájban való suhanást. A téli előkészületek elvégzése előtt érdemes az őszre is készülni.

Házilag is elvégezhető feladatok

A téli felkészítő feladatokat két részre oszthatjuk: amit magunk is meg tudunk tenni, illetve azon feladatok, amelyekhez szakember segítsége szükséges. Szerencsére a legtöbb lépés otthon is megoldható.

Ablaktörlő lapátok cseréje: A legtöbben úgy gondolkodnak, hogy “minek cseréljem ki az ablaktörlőt, ha a fokozott téli igénybevétel amúgy sem tesz jót neki. Inkább tavasszal!” A szomorú valóság viszont az, hogy a leharcolt, lógó gumidarabok képtelenek lesznek biztosítani a kilátást.

Átállás téli szélvédő mosó folyadékra: Fröcsköljük ki a maradék nyári folyadékot, hogy az ne fagyhasson bele a tartályba vagy a csövekbe. Töltsük fel fagyálló szélvédőmosó folyadékkal a tartályt. (A fagyálló szélvédőmosó folyadék nem összetévesztendő a fagyállóval!)

Ellenőriztessük a fagyállót: A motor hűtőközegének a tél beálltával fagyállónak kell lennie, hogy a nagyobb hideg beálltával ne fagyhasson bele a hűtőkörbe, mert komoly károsodásokat okozhat. A hűtőközeg (“hűtővíz”) fagytűrése a használat során csökken. A benzinkutaknál tankolás közben ingyen megmérethetjük, hogy hány fokig képes a jegesedésnek ellenállni. Az elmúlt időszakban előfordult, hogy -20 fok alá esett a hőmérséklet. Tehát ennél azért kicsivel többet kel kibírnia.

Gumiszőnyeg: Érdemes a hagyományos szövet szőnyegeket lecserélni gumiszőnyegekre, amelyek felfogják az olvadt hólét és sarat, tisztításuk egyszerűbb és gyorsabb.

Ajtókeret gumi szigetelése: Fújjuk be a gumitömítéseket az erre a célra gyártott vegyszerrel, amely megakadályozza, hogy az ajtók odafagyjanak a gumikhoz. Az odafagyott ajtók csak nehezen, vagy egyáltalán nem nyílnak. Utóbbi esetben előfordulhat, hogy a feszegetéstől az ajtó zármechanizmusa vagy kilincse eltörik.

Zárak védelme: Fújjuk be víztaszító folyadékkal a zárakat, hogy könnyen nyithatóak legyenek. Ne hagyjuk ki a tanksapka ajtót és a tanksapkát sem.

Szakember segítségével megoldható feladatok

Gumi csere: Bár otthon is sokan ki tudnák cserélni a nyári gumiabroncsokat télire, ha azok már egy másik felnire fel vannak szerelve, de kevesen tudnak centírozni házilagosan. A gumicserét inkább bízzuk a szerelőre. Ha van még egy garnitúra felnink a téli gumik számára, akkor a csere gyorsabb lesz és a gumikat is kíméljük a folytonos feszegetés elkerülésével. Ellenőriztessük, hogy a szelepek tartják-e a nyomást és jól illeszkednek a felniben kialakított nyíláshoz. A használt téli abroncsok újbóli felrakása előtt szükség lesz a kerék újbóli kiegyensúlyozására is, mivel nem feltétlenül egyenletesen kopnak az abroncsok, változhat a kerék súlypontja.

Hűtőfolyadék cseréje: Amennyiben kiderül, hogy a fagyálló már nem garantálja a nagy hidegben a biztonságot, cseréltessük le szakemberrel.

Fűtés és klíma javítás: Előfordulhat, hogy az autó nem fűti eléggé az utasteret, vagy a klímából elszükött a gáz, javíttassuk meg. Senki sem szeret fagyoskodni az autóban. A működő fűtés segít leolvasztani a jeget az ablakokról, míg a működő klíma segít eltávolítani a párát a szélvédőről.

Elektromosság: Ellenőriztesse az akkumulátor állapotát és vizsgáltassa meg a generátor állapotát. A téli időszakban fokozottan szükség van rájuk.

Ötletek

Ha az autót vontatni kell

Küldte
Autót vontatni nem olyan nehéz, mint aminek látszik a vontatott jármű vezetőjének. Belátható, hogy a stresszt nem a feladat nehézsége okozza. Belétható, hogy nincs szükség az autó vontatására, ha az működik, igy a vezető már eleve idegesebb, hiszen az autó, amelyet vontatnak elromlott. Maga vontatás és a vontatás közbeni feladatok, bár szokatlanok, de nem különösebben nehezek. Annak dacára, hogy az autónk még soha nem hagyott cserben, egy kis felkészüléssel egyszerűsíthetjük a dolgunkat, ha váratlan helyzet adódik.

Megelőzés

Legegyszerűbb, ha rendszeres megelőző karbatartással elkerüljük a vontatás lehetőségét.
Amennyiben megtapasztaljuk azt a kellemetlen érzést, hogy a jármű cserben hagyott egy utazás közben, már késő idegeskedni azon, hogy meg kellett volna vizsgáltatni azt a csörgő hangot… Szerencsésebb gondoskodni az autó jó általános műszaki állapotán, mint az út szélén szomorkodni. Rendszeres karbantartások során kiderülhet egy-két probléma, amelyeknek korai javítása nem költséges. Ezek elhárítása után az apró problémák nem vezetnek egy későbbi nagyobb meghibásodáshoz. Hosszabb utazások előtt készítsük fel autónkat.

Segélyszolgálat igénybe vétele

Egy idegen helyen nem biztos, hogy találunk szakembert, aki képes megjavítani a járművet. Ilyenkor célszerű valamilyen segélyszolgálat igénybe vétele. Akad olyan gyártó, amely európai assistance szolgálatot működtet. Létezik olyan kereskedő, aki 24 órás segélyszolgálatot kínál. Van olyan biztosítás, amely tartalmazza a segélyszolgálat igénybevételének lehetőségét, vagy köthető ilyen jellegű kiegészítő biztosítás (különböző szolgáltatási szintekkel, javítási költség hozzájárulástól a külföldról való szállításig). A Magyar Autóklub segélyszolálatának nagy hagyománya van, 1965 óta működik a Sárga Angyal, feltehetőleg mindenki hallott már róla.
Nagyon ajánlott tájékozódni a megfelelő szolgáltatás kiválasztásához, és előfizetni a legalkalmasabbra. Ez által sok bosszúságtól megkimélhetjük magunkat, valamint egyfajta biztonságérzetet is kapunk a pénzünkért.
Említendő még, hogy sok olyan “nem annyira” legális autómentő szolgáltatás is van, amelyek elsősorban a pórul járt autós pénzére hajtanak, nem pedig a probléma megoldására. Tehát egy ismert szolgáltató partnereként a szándékos megtévesztés sem fordulhat elő.

Megjegyzések néhány KRESZ passzushoz

Az elromlott járművet vontatva fokozott óvatossággal, lehetõleg kisforgalmú úton és idõszakban kell közlekedni. Autópályáról és autóútról az elromlott járművet vontató járművel a legközelebbi lehajtásra szolgáló úton, illetõleg útkeresztezõdésben le kell térni. Sok országban autópályán csak erre készített mentőjárművek vontathatnak!
Vontatni csak olyan járművel szabad, amelynek tényleges súlya eléri a vontatott jármű tényleges súlyának a felét; ha azonban az üzemi fékberendezés romlott el, vontatásra csak olyan járművet szabad használni, amelynek tényleges súlya eléri a vontatott jármű tényleges súlyát.
Itt nagyon fontos megjegyezni, hogy egy személygépkocsit nem igazán lehet fék nélkül vontatni, tehát ne tegye! Hívjon inkább autómentőt, amely elszállítja a járművet.
Olyan járművet, amelynek kormányszerkezete romlott el, csak emelve szabad vontatni. Emelve vontatásnál a vontatott jármûvet úgy kell rögzíteni, hogy a megemelt rész oldalirányban ki ne lenghessen. Jármûvet emelve úgy vontatni, hogy a kormányozott kerekein gördüljön, csak abban az esetben szabad, ha a kormányzott kerekeket elfordulás ellen megfelelõen rögzítették.
Ebben az esetben is az a javasolt eljárás, ha ezt egy erre a célra kialakított autómentő jármű végzi. Házilag nem kivitelezhető!
A vontatott jármûben a vezetõn kívül utas nem tartózkodhat!
A vontatókötélnek olyan hosszúnak kell lennie, hogy a két jármű kanyarodás közben össze ne érhessen; nem lehet azonban hosszabb, mint a vontatott jármű. Ha három méternél hosszabb, azt feltűnő módon (pl. zászlóval, lámpával) meg kell jelölni.
A vontatott jármű féklámpáját és irányjelzõ berendezését – kivéve ha a járművet emelve vontatják – mûködtetni kell, továbbá – éjszaka és korlátozott látási viszonyok között – a vontatott járművet is ki kell világítani.

A gyakorlatban nem vontatható az autó

  • Nincs fék
  • Nincs irányjelző / elakadás jelző, világítás
  • Nem kormányozható
  • Automata váltós!

A legtöbb automata váltó nem alkalmas a vontatásra. Erre a gyártó is felhívja a figyelmet. (Ennek ellenére néhány “szaki” ellentmond a gyártói utasításnak. Vajon ők jobban tudják, mint akik a járművet tervezték és gyártják?) Ez a tilalom azonban az úgynevezett robotizált v. félautomata váltókra (amelyek a kuplungolást végzik csupán a sofőr helyett) a legtöbb esetben nem vonatkozik. Mindenképpen tájákozódjon már vásárláskor arról, hogy lehet-e a gépkocsit vontatni.

Nem érdemes kockáztatni

Előfordulhat, hogy a fékezéshez a szokottnál jóval intenzívebb erőt kell kifejtenünk. Ez azért van, mert a fékrásegítő rendszer nem működik. Ettől még a jármű fékezhető marad. Amennyiben mégsem, az azt jelenti, hogy maga a fék hibásodott meg. Ez vonatkozik a kormányzásra is. Lehet, hogy nehezebb lesz a kormányt forgatni. Amennyiben úgy itéli meg, hogy veszélyes az autót így vontatni, vagy félelmetesek az ismeretlen jelenségek, inkább hívjon szállító járművet.
Amennyiben úgy gondolja, hogy nehezére fog esni a vontatott jármű kezelése, kérje meg egy tapasztaltabb ismerősét, hogy vezesse azt ön helyett.

A vontatni kivánt jármű előkészítése

Ha nem sikerült megakadályozni a nagyobb meghibásodást, elsőként a barátok vagy a családtagok segítségére számíthatunk. Szükség lesz valakire, aki elhúzza az autót, lehetőleg a javítás helyszínére. Mielőtt vontatni kezdenék az autót, meg kell győződni róla, hogy az vontatható állapotban van. A fékek, a kormányzás, a futómű, a lámpák, az irányjelzők és a kürt működése egyaránt szükséges és hasznos. Az esti órákban ki kell világítani a vontatott járművet, így az akkumulátor is idejekorán lemerülhet. Amennyiben az elakadásjelző háromszög elfér a hátsó ablakban, érdemes használni, mert figyelemfelhívó, hamarabb feltünik, hogy vontatott jármű közlekedik az úton.
Egyezzen meg arról a vontató járművet vezető személlyel, hogy milyen jelzéseket fogunk használni (kürt, fény, stb.). A mobiltelefon használata vontatás közben kifejezetten baleset veszélyes, arról nem is beszélve, hogy a tárcsázás időt vesz igénybe. A telefonon kívül mellőzzük a zene hallgatását is, hogy halljuk az esetleges hangjelzéseket.
A kötelet csak az arra kialakított helyre szabad rögzíteni. Bármely más elemhez rögzíteni tilos és egyben veszélyes. A vontató könnyen leszakíthatja a még oly masszívnak látszó alkatrészeket is. A modernebb autókon a rögzítésre alkalmas fül rejtett helyen van, előfordulhat, hogy kis fedél takarja. Olyan megoldás is van, amely a fedél alatt egy menetes nyílást tartalmaz, amelybe bele kell csavarni az autó szerszámkészletében található vonószemet.
Sokan tapasztalták, hogy a szupermarketekben kapható “nagy teherbírású” kötél szinte azonnal elszakad. Inkább egy autós szakboltban vásároljunk kötelet vagy hevedert. Sajnos népszerű a drótkötél használata. Ez nem túl jó ötlet, mert a drótkötél teljességgel rugalmatlan és nagy rántásokat közvetít a két autó között. Akár ki is tépheti a menetből a vonószemet vagy letörheti a vonófület, a leszakadt alkatrész pedig betörheti a szélvédőt. Ugyancsak leszakadhat a vonószem a vontatott autó túl erős fékezésétől is.

A vontató jármű

A két jármű csatlakoztatása után a vontató jármű kapcsolja fel a világítást. A helyzetjelző önmagában nem elégséges. Az elindulás óvatosan, kevésbé intenzív kigyorsátással történjen, hogy ne terhelje feleslegesen a vontató járművet és kímélje a vontatottat az erős rántásoktól.
Mindkét járművezető törekedjen arra, hogy a kötél ne lazuljon le, elkerülve a kötélre való ráfutást és az erős rántásokat.

Mókásabb, de veszélyes vontatási hibák

  • Fények hiánya: Nincs világítás és/vagy nincs elakadás jelző. Vagy éppen túl sok is a fény. Nem kell a zseblámpát sem a tetőre ragasztani
  • Néha hajlamosak az emberek megfeledkezni arról, hogy a vontatott autót is vezetni kell. Ide tartozik az is, hogy véletlenül bekattan a kormányzár a kanyarban. Inkább legyen gyújtáson az autó, még ha az akkumulátor hamarabb le is merül.
  • Néha hajlamosak az emberek megfeledkezni arról, hogy autót vontatnak. Ilyenkor könnyen felgyorsulhatnak egy már igen kényelmetlen tartományba vagy előzésbe kezdenek, tetézve ezt akár azzal is, hogy nem hagynak helyet és időt a vontatott járműnek a szemközti sávból való visszatérésre.
  • A folyamatosan fékező sofőr. Általában a vontató helytelen sebessége miatti félelem okozza, de az is előfordulhat, hogy a kötelet kívánja ilyen módon feszesen tartani.
  • Ellenkező irányú vontatás. A vontatni kivánt autó vonóhorga jó helynek látszik a vontató kötél rögzítéséhez. De nem az! Ne vontasson hátrafelé!
  • Elakadás jelző háromszög helytelen használata. Lehet, hogy nem lát tőle a sofőr hátra. Vagy esetleg az üvegen kívül sikerült elhelyezni. Rövid ideig ott maradhat…

Lerobbanás mentes közlekedést kívánunk!

Ötletek

Készüljünk az őszre!

Küldte 13 október 2017
Általában eszünkbe sem jut, hogy előkészítsük az őszi hónapokra az autónkat. Meglepő lehet, de az ősz is tartogatgathat kihívásokat.

Arra fel vagyunk készülve, hogy a tél hideg lesz, a sofőrök óvatosabban vezetnek mivel hó és fagy várható. Néhány autós ilyenkor inkább lemond a vezetésről is, vagy a nagy havazás miatt, vagy azért, mert az autó be sem indul. Ennek eredményeként a téli reggeleken előfordulhat, hogy kisebb a forgalom, mint a nyári iskolaszünet idején.
Ősszel azonban az autósok többsége elindul, akkor is, ha esik az eső. Az utcák forgalmasak, több a csapadék, kevesebb a napsütéses órák száma, így hamarabb sötétedik. Így a vezetési körülmények nehezebbek lesznek mint nyáron voltak. Néhány egyszerű lépés végrehajtásával felkészültebben várhatjuk az őszt:

Szélvédő és ablaktörlő

Ősszel nagyon fontos, hogy az autót és különösen a szélvédőt tiszta állapotban tartsuk. Nem csak vezetése közben érheti a csapadék és a sár az autó elejét, de parkolás közben is. Ráadásul a előfordulhat, hogy el kell távolítani az autóról a ráhullott faleveleket is. Nem csak esztétikai okokból, de a vizes leveleket a szél nem fogja eltávolítani a szélvédőről, az ablaktörlő pedig elkeni őket, így a kilátást is akadályozhatják. A szélvédő megtisztítása a sártól és a levelektől nem csak a kilátást garantálja, de egyúttal az ablaktörlő lapátok élettartamét is növeli. Rendszeresen vizsgáljuk meg az ablaktörlő lapátokat is, hogy a gumi felületük tiszta és sértetlenek-e. A sérült ablaktörlő lapátokat mihamarabb le kell cserélni, mert karcolhatják a szélvédőt.

Gumik

Az ősz több csapadékot és csúszósabb útfelületet jelent. Ez megnöveli a féktávot. A gumiabroncsoknak jó állapotban kell lenniük, ha biztonságosan szeretnénk vezetni. Bár a szabályok megengedőbbek, de javasoljuk, hogy a nyári gumiabroncsok minimális futófelületi mélysége 2.5-3 mm legyen A téli gumiabroncsoknál legalább 4,5 mm-nek kellene a profilmélységnek lennie. Ha a gumiabroncsok már elérték a ezt az értéket, cserélni kell őket. Akkor is szükséges a csere, ha az abroncsok elöregednek. Általánosságban elmondható, hogy nem biztonságos az 5-6 évesnél idősebb téli gumiabroncsok használata, a nyári gumiabroncsok tovább is tarthatnak. Az egyes gumiabroncsok oldalán megtalálható a gyártási dátum, amely 6 számjegyből áll (2 jelzi a hét sorszámát, 4 pedig az évet). Például a 152015 azt jelenti, hogy a gumiabroncsot a 2015. évi 15. héten gyártották.
Mielőtt az időjárás hidegre fordul, a nyári abroncsokat le kell cserélni a hidegebb körülmények között optimálisabban viselkedő téli abroncsokra. Amikor a hőmérséklet kb. 7 Celsius fok környékén marad, a gumiabroncsokat már biztosan cserélni kell. Ne feledje: nem érdemes az utolsó pillanatig várni a cserével, így elkerülhető a hosszú várakozás. Foglaljon időpontot a gumisnál előre!

Ajtózárak

Az őszi csapadék bekerülhet a zárakba, amelyek az esetleges éjszakai lehűléseknél belefagyhat. Ez a többszöri folyamat tönkreteheti a zárat is. Víztaszító készítményekkel (szilikonos folyadékok, WD40, stb.)

Világítás

Az ősszre való felkészüléshez talán a leggyorsabbak a lámpák, hiszen fontosak a biztonságos vezetéshez. Mindig jó ötlet a világítás rendszeres ellenőrzése. Legalább havonta egyszer, de inkább hetente érdemes megtenni. Akár utastársát is megkérheti, hogy segítsen ellenőrizni a világítótestek működését, beleértve az irányjelzőt és a ködlámpát is.

Az elektromos elemek vizsgálata

A gépkocsi megnövekedett villamosenergia-fogyasztási idénye ősszel kezdődik. Fűteni kell a belső teret, és hamarosan használni kell a páramentesítő funkciókat: meg kell melegíteni a tükröket és a hátsó szélvédőt is. Az ősz elején a legjobb, ha ellenőrizzük, hogy minden elektromos alkatrész jól működik-e. Teszteljük a belső fűtést, a légkondícionálót, az ülésfűtést, a belső világítást és ellenőrizzük, hogy az ablakok és a tükrök megfelelően mozognak-e. Próba közben érdemes járatni a motort, hogy az akkumulátort ne terhelje meg a sok fogyasztó.

Az akkumulátor ellenőrzése

Még most jobb ellenőrizni az akkumulátort, mint hideg téli reggel sietősen akkumulátort cserélni vagy töltögetni. Az akku jól van-e rögzítve a helyén? Az akkumulátor sarui lerakódás ész szennyeződés mentesek? Meg van szorítva a saru? Ellenőrizzük a feszültséget! A feltöltött akkumulátor 12,8 és 12,6V között tekinthető működőképesnek. 12,4-12,2 vagy ezek alatt az akkumulátor lemerült vagy rossz. Az autó nyugalmi áramfelvételét is célszerű ellenőrizni. Vannak olyan autók, amelyek a leállítás után kb. 2 perccel kerülnek csak alap állapotba, célszerű várni egy kicsit az ellenőrzéssel. A felvett áram nem lehet több, mint 50 mA. Figyelem! Amennyiben az akkumulátorsarut eltávolítja, előfordulhat, hogy néhány elektronikai kiegészítő elfelejti az eddigi beállításokat. Kéznél van a rádió kódja?

A hűtőfolyadék ellenőrzése

A hűtőkfolyadékot a legkönnyebb figyelmen kívül hagyni amikor ősszel felkészíti autóját. Különösen a késő őszi hőmérsékletek lehetnek nagyon alacsonyak, ezért jó ötlet ellenőrizni, hogy a hűtőközeg megőrizte a fagyálló tulajdonságait. A motor károsodása sokba kerülhet!

A fék

A fékek ellenőrzése abszolút szükséges az őszi felkészítés során. Sötét reggel és délután, csúszós utak és ködszitálás gyakran kényszerítik a sofőrt hirtelen fékezre. Győződjön meg róla, hogy a fék jól működik, a fékhatás pedig megfelelő!

Emberi tényező

Az őszi felkészülés során a legfontosabb az emberi tényező. Ez gyakrolja a legnagyobb hatást a közlekedési biztonságra. Az Ön felelőssége a felsorolt elemeket ellenőrzése. Ez által megbizonyosodhat, hogy az utasok és a közlekedés többi résztvevője nincs veszélyeztetve a műszakilag nem megfelelő autótól. Az őszi vezetés több figyelmet kiván. Sebességünket az útviszonyoknak megfelelően csökkentsük. Ha szükséges, induljunk néhány perccel korábban, hogy ne kelljen feleslegesen sietni az úton.

Ötletek

Utazás gyerekekkel: amit tudni érdemes a tökéletes szervezéshez

Küldte 15 szeptember 2017

A gyermekekkel való utazás nem kis dolog, legyen szó autóról, repülőről, vonatról vagy éppen buszról. Minél hosszabb a út, annál valószínűbb, hogy a gyerekek unatkozni fognak, éhesek lesznek vagy kimerülnek. Szerencsére ha Ön úgy dönt, hogy saját gépkocsival utazik, sokkal rugalmasabbá módon tudja az utat úgy megszervezni, hogy könnyebbé váljon mind az Ön, mind pedig a gyermekek számára.

Az által, hogy Ön szabja meg hogy az utazás során mi történjen, dönthet a pihenő időkről is, akár egy órára vagy egy-egy éjszakára hosszú út esetén. Szintén előre eldönthető, hogy milyen holmik kerüljenek a csomagtartóba, milyenek az utastérbe, mi az, amire szükség lehet az út során. Néhány extra játék az útra? Nem lehet probléma. Annak érdekében, hogy a legfiatalabb utasok is élvezhessék az autóban töltött időt, szánjon egy kis időt az utazás megtervezésére és a felkészülésre

Alternatív időpontok

Jobb lenne, ha a gyerek egész idő alatt aludna, amíg vezet? Hát persze. Akkor zavartalanabb lenne a vezetés, nem kellene extra szüneteket beiktatni, vagy szórakoztatni az kis utasokat a kormány mögül. Ezért sok szülő úgy dönt, hogy éjszaka utazik. Plusz előny, hogy így nem kerülnek forgalmi dugóba. Ugyanakkor az éjszakai vezetés nem mindenkinek való: ha hajlamos ebben az időszakban elaludni vagy az éjszakai vezetés koncentrációs problémákat okoz, célszerű inkább az ágyban maradni. Nincs értelme kockáztatni ilyenkor jobb aludni, és inkább korán, 4-5-kor elindulni. Az első néhány reggeli óra legalább olyan alkalmas az utazásra, mint az éjszaka közepe. Nincs forgalom és nincs magas hőmérséklet. Ugyanakkor a gyermek valószínűleg aludni fog az út első részében.

Amit tudnia kell az utazás tökéletes megszervezéséről

Az út megtervezése során arra is gondolni kell, hogy az mikor fejeződik be. Amennyiben a gyerek(ek) nem alvással töltik az odőt utazás közben, nyilvánvaló, hogy nem a GPS által jelzett utazási idő alatt fog célba érni. A tényleges idő kiszámításához például hozzá lehet adni negyedórás pihenőket minden második órában. Ha lehetséges, akkor a szüneteket kisebb parkolóban tartsuk, ahol nyugodtabb és kissé csendesebb lesz a környezet. Néhány parkoló kínál pihenésre alkalmas padokat, asztalokat vagy akár mini játszóteret is. Így gyerekeknek esélye lesz egy kicsit futkározni, mozogni is.

Amennyiben egy távolabbi ország a célpont, célszerű éjszakára megszállni valahol. Nyilván egy távolabbi országhoz más országokon keresztül vezet az út. Ilyen esetekben úgy érdemes tervezni a szállás foglalásokat, hogy lehetőség szerint az ottani rövid tartózkodás ideje alatt jusson idő egy kis városnézésre, a nevezetességek megtekintésére is. Ne kényszerpihenő legyen egy-egy ilyen megálló, inkább gazdagítsa az utazási élményeket.

Mivel célhoz jutás hosszabb időt vesz igénybe, jó lenne ha a lehető leghosszabb időt töltenék a gyerekek a nyaralással. Szakemberek azt állítják, a gyerekek számára az új környezethez való alkalmazkodás hosszabb időt vesz igénybe, így ők az első napokban fáradékonyak és feszültebbek lesznek, csakúgy, mint a rövid pihenő utáni hazatérés esetén. A kutatások szerint az optimális nyaralási hossz 6 hét. Sajnos a valóságban ez a legtöbbünk számára irreális, már a három hét is luxus. Így a gyerekek érdekében inkább egy nyugodtabb környezetet válasszunk nyaralási célpontként, elkerülve a forgatagot és az aktív éjszakai élet nyüzsgését.

Még a látszólag legtökéletesebb tervezéssel sem lehet felkészülni minden felmerülő problémára. Nem érdemes foggal-körömmel ragaszkodni a tervekhez, rugalmasabb hozzáállással mindenki elégedettebb lesz a végén.

A jó szervezés kulcsfontosságú a gyerekekel való autózás során

Nincs olyan általános terv, amely garantálná, hogy az út teljesen probléma mentes lesz. A siker kulcsa a szervezésben rejlik.

Elsőként megfelelően fel kell készíteni a gyerekek számára az autó hátsó traktusát ahol utazni fognak. Szükség lesz biztonsági gyermek ülésre, amely tökéletes állapotban van és a gyerek számára kényelmes. Magát a hátsó ülést érdemes a gyerek számára kellemes érintésű, de könnyen tisztítható takaróval leteríteni. Így a kárpitot is óvhatjuk az esetlegesen leejtett nasi darabkáktól, szennyeződésektől.

Szükség lehet árnyékolásra is. Amennyiben nincsenek az autóba beépített árnyékolók, érdemes beszerezni függönyt vagy napellenzőt az oldalablakokra. Hogy a gyerekek jól aludjanak utazó párnára is szükség lehet (ha nincs a gyerekülésbe beépítve ilyen). Készítsük elő kedvenc meséit, hangoskönyveket, vagy olyan mesekönyvet, amelyet felolvashatunk az út során.

Készítsünk elő egy könnyen hozzáférhető táskát minden olyan “felszereléssel”, amelyre a gyermekeknek az autóban szüksége lehet. Ilyen szükséges tárgyak lehetnek a következők: pelenka, száraz és nedves törlőkendő, víz (akár kézmosáshoz is jó), antibakteriális gél, ruházat, takaró, elsősegélykészlet, különböző italok és harapnivalók, változatos játékok. Ne egyszerre adjuk a gyereknek az összes játékot, mert unatkozni fog mielőtt elérik az célt. Csecsemőknek készítsünk tartalékokot a következőkből: cumit, cumisüveg, rágóka, csörgő, krémek, uti tisztálkodó szerek. Ez a csomag a felnőttek számára hozzáférhető helyen az utastérben kerülhet elhelyezésre, így, ha bármire szükség van, nem kell parkolót keresni, hogy kivegyük a csomagtartóból. Egyre több szülő úgy dönt, hogy hordozható médialejátszót vásárol, amely a fejtámlába telepíthető. Ennek távvezérlőjét és a gyermek holmikkal teli táskát egy felnőtt utas kezelje, hogy a sofőr a vezetésre tudjon öszpontosítani.

Ha elfogynak a filmek és az összes játék unalmassá válik, egy kis kreativitással leköthetjük a gyerekek figyelmét: pl. melyik felhő milyen állatra hasonlít, vagy számoljuk meg a bocikat és gólyákat az út menti mezőn, stb. Közös éneklés vagy gyermek versek, modókák is élvezetessé tehetik a gyerekek számára az autóban töltött időt.

A gyerekek hajlamosak rosszul lenni, vagy alvásból felébredni. A vezetési stílusunkat igazítsuk utasaink igényéhez, fokozatosan gyorsítsunk, finoman fékezzünk, ezzel is csökkentsük a gyerekek fizikai megterhelését.

Ami a legfontosabb hogy legyen pozitív! A gyerekekkel való utazás biztosan bonyolultabb, mint egyedül utazni, de a családdal töltött idő kellemesebb. Mosolyogjon és élvezze a nyaralást!