Buying a Car?

Robotpilóta az autóban

Küldte 5 december 2016

Robotpilóta az autóban

Az  autóipari média szélesedésével egyre  közelebb kerülhetünk a műszaki újdonságok „emberi” megismeréséhez. Ugyanakkor, kevés szó esik a hamarosan  mindennapi vezetésünket aktívan megkönnyítő robotpilótával „kiegészített” autóról. Bizonyos értelemben ez a megoldás lesz majd az simább átmenet a vezető által irányított és a vezető nélküli autók között.

Hogyan működik a robotpilótával felszerelt autó?

Kezdjük azzal, hogy a robotpilóta asszisztenssel felszerelt autóban is, mint a hagyományos autóban is, szükség van a vezetőre. A hagyományos autó alapvető elemein túl – kormánykerék, gáz- és fékpedál- ezek az  autó egy sor kiegészítő am mindennapi használat célszerűségét megkönnyítő rendszert is tartalmaznak.

A robotpilóta célja az, hogy hagyja például a vezetőt hogy a sofőr az utazás alatt is tudja használni okos telefonját vagy tablet PC-jét. Akár ez lehet az álma minden olyan elfoglalt embernek, aki internetes csatornán e-maileket, információkat ad/kap, céget irányít, azonnali döntéseket hozhat akár egy forgalmi dugóban is. A robotpilótával közvetve irányított autók környezet tisztábbak is, mivel  haladási útvonaluk ésszerűsített, külső információkat felhasználva  optimalizált ezért kevesebb káros anyagot bocsájtanak ki.

Hogyan segíti a robotpilóta autó vezetőjét?

A robotpilóta mind belvárosi, mind autópálya utazás alatt is számos módszerrel segítheti a sofőr feladatát, ezzel közreműködik a gyors, zökkenőmentes és biztonságos utazáshoz. Az alábbiakban felsoroljuk a legfontosabb robotpilóta feladati elemeket:

  • sávváltás asszisztens – speciális érzékelőkkel, az autó elemzi a körülötte lévő forgalmat, gyorsít/lassít kormányoz: sávot vált.
  • vezetés szűk helyen – elférek-e vagy sem? Vagy elterelés autópályán. Hú de közel van ez a fránya kamion…. Ugye Ön is átérezte már a szituációt. Ez könnyű feladat a robotpilótának: stabilan képes tartani az oldaltávolságot, ami nagyban növeli az utazás biztonságát.
  • optimalizálás sebesség – vajon a jelzőlámpa zöldhullám programozás mindig igaz? Néha nem. Egy jó robotpilóta erről időben tájékoztatja a vezetőt és kiszámolja a megfelelő sebességet a következő zöld eléréshez.
  • fék asszisztens – városnézés, azta milyen szép az az épület. 2 másodperc „elbambulás” és adódhat egy meleg helyzet. Akár éles figyelmeztető csipogás, akár fékezés a pilóta helyett. Ez pusztán csak a rendszer programozásától függ. Mekkora 5-let!
  • utat enged mentőautónak – belváros, a magas házak ide-oda tükrözik a sziréna hangját. Már szinte szédülünk, a fejforgatástól, hogy honnan jön a NÉ-NÓ? A robotpilóta megmutatja, hogy merre adjunk utat.
  • aktív közreműködés a forgalom és infrastruktúra információ megosztásával: V2V (jármű járműnek) vagy V2I (jármű infrastruktúra). Merre van dugó, elterelés, útépítés, vagy akár KFC mert a gyerkőc szeretne egy Longert befalni. Ezek naprakész információk ezentúl.
  • jelzőlámpa zöld reakció – Ügye Ön is bealudt már 1×2 a lámpánál? Legyen ezen túl segítsége: ne dudáljanak hátulról a gyökerek…
  • parkolás – egy két prémium márka már alkalmazza: csipog: ide befér az autó, csak engedjük el a kormánykereket, a többit a számítógép megoldja. Ne kételkedjünk, a szenzorok mindig jól dolgoznak!

Vajon ki lesz az első gyártó, aki bevezeti robotpilótás autót?

Szinte mindenki fejleszt: Tesla, Mercedes, Volvo, Skoda és a Volkswagen is. Talán a Volvo és a VW képviseli a legmerészebb állítást: az első robotpilóta megjelenését a svéd utakon 2017-re tervezik, a németek 2016-ra ígértek eredményt. Jelenleg mindenki a tesztel, mert a vezető helyett „beavatkozni” felelősség teljes feladat.

Az biztos, hogy ez az innováció új fejlődési irányt jelölt ki a járművezetés és biztonság innovációjában. Aki nap mint nap beszáll az autójába, utazik, ezt robotpilótával minél kényelmesebben, biztonságosabban, takarékosabban teheti. Manapság a gyártók új és új vezetőt segítő rendszereket vezetnek be. Csak idő kérdése, amíg az összes, a cikkünkben felsorolt rendszer mindennapunk részeivé válik.

Megjegyzések összege: 0

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük