
Utasbiztonság: milyen passzív biztonsági felszereltségű autót válasszunk?
Az autó választásakor az egyik legfontosabb szempont az utasbiztonság megfelelő mértéke. Addig, amíg a biztonság mértéke több tényező összességének az eredménye, általánosan nem lehet kijelenteni, hogy egy autó “biztonságos”, vagy “nem biztonságos”. Írásunk általánosan összefoglalja napjaink autóinak utasbiztonságot növelő berendezéseit, műszaki megoldásait; mely alapján Ön is elgondolkodhat következő autójának kiválasztásakor.
Ha Ön komolyan gondolja az utazás kockázatának esetleges sérülésekkel járó következményeit, akkor akkor nézze meg az autók töréstesztjeit végző EuroNCAP (European New Car Assessment Programme) aktuális személykocsira vonatkozó értékelését. Minden gyártó új típusát azonos módon tesztelnek -törnek össze-: frontális ütközés, oldalt becsapódás, gyalogos- és oszlopütközés.
Az ütközések eredményeit az utasvédelem szempontjából 1 és 5 közötti csillaggal értékelik. Az 5 csillagos töréstesztű jármű a legbiztonságosabb, az 1 csillagos a legkevésbé biztonságos.
Az új autók hirdetésein is egyre gyakrabban láthatunk 5 csillagos EuroNCAP matricát az értékesíteni kívánt autó adatlistáján. Ettől függetlenül az autógyártók is a biztonság növelésére törekednek, de az a szervezet mindenkinek jól értelmezhető összehasonlítási minősítést szolgáltat. A szervezet a járművek tervezőinek is olyan egyértelmű fejlesztési irányt ad, ahol az utasok biztonságának javítása a cél.
Íme az utasbiztonságot legjobban szolgáló rendszerek felsorolása:
Biztonságunk nagyrészt a járművünk aktív és passzív biztonsági felszereltségétől függ. Ha használt autót keresünk, ne hagyjuk figyelmen kívül ezeket a feltételeket sem:
Légzsákok
Az egyik legfontosabb biztonságot növelő szerkezeti elem. Az első generációs légzsákokat a frontális ütközésre tervezték. A későbbi fejlesztések az alábbi műszaki megoldásokat eredményezték:
- oldallégzsákok az ülésben vagy az ajtók belső felületén: az oldalirányú ütközések kivédésére,
- térd légzsákok: a kormányoszlop és a műszerfal alatt: frontális ütközés
- floor airbag mounted under the floor; it protects the driver’s feet,
- middle rear seat airbag placed on the hip belt,
- curtain airbag mounted at the top of the door rails, which protects the passengers from the effects of roll-over and side impact
ISOFIX (International Organisation for Standardisation – ISO Fixture)
Gyermekeink utasülésének rögzítésére kifejlesztett rögzítési módszer, melynek lényege, hogy a gyermekülés nem az autó üléséhez, hanem a karosszériához van rögzítve.
ABS (Anti-Lock Braking System, Antiblockiersystem)
Ha a kerék fékezéskor megcsúszik, akkor az oldalvezetési erő 0-ra csökken: a jármű fékezéskor irányíthatatlanná válik. Ez a rendszer ezt kontrollálja.
ASR (Acceleration slip regulation, Antriebsschlupfregelung)
Kipörgésgátló. Ha a kerék gyorsításkor elkapar, első kerék meghajtáskor “felkönnyül” a kormány és az autó eleje kezd kicsúszni. Hátsó kerék meghajtás esetén nagyobb lesz a baj: a jármű szinte azonnal meg fog pördülni.
Néhány gyártó (különösen a motorkerékpár szegmensben) TRC traktion kontrollnak nevezi.
ESP (Electronic Stability Program, Fahrdynamikregelung)
Menetstabilizátor: ez a rendszer az autó haladásakor az ABS és az ASR rendszer “tehetségét” használva a jármű biztonságos haladását segíti; egyes gyártók VSC és STC rendszernek nevezik.
ACC (Adaptive Cruise Control, Abstandsregeltempomat)
Ez a rendszer a tempómat és a biztonságos követési távolság betartásának az egyesítése. A rendszer automatikusan beavatkozik, ha a pilóta “elbambul” és autópálya 130 km/h-val ráfut egy 90 km/h-val “döcögő”kamionra. Egyes gyártók ICC (Intelligent Cruise Control) vagy DTR (Distronic, Speedtronic) rendszernek nevezik.
LDP – Lane Departure Prevention, Lane Assist, Spurhalteassistent)
Sávkövetés/sávváltás kontroll: irányjelző használata nélküli a rendszer figyelmeztet, beavatkozik, hogy a jármű elhagyta a haladási sávot. Ha az érzékelők sávelhagyást detektálnak, akkor automatikusan visszatérítik a járművet és figyelmeztetnek a veszélyre.
Holttér figyelő
Minden járműnek van a vezető által nem látható un. “holt tere”. Ez a rendszer figyelmeztet, ha jármű számunkra láthatatlan helyről érkezik. A rendszer nagyon hatásosan csökkenti a sávváltás kockázatának a veszélyét.
Eső érzékelő (Regensensor)
A rendszer automatikusan bekapcsolja az ablaktörlőt, ha esőcsepp megjelenését érzékeli.
Automatikus fényszóró kapcsoló
Besötétedik, és magától bekapcsol. Sajnos mára kezd feleslegessé válni, mert a fényszórók használata több európai országban -eltérő módon- kötelező.
Elektromos aktív visszapillantó tükör
Ezek az intelligens visszapillantó tükrök “bólintanak” ha hátramenetet kapcsolunk, vagy ha egy hátulról közelítő autó belevilágít a képünkbe. Érzékelik akár a napsütés hatását is. A pilótának nem kell folyamatosan állítgatni a tükröket.
Tempomat, cruise control
Csak beállítjuk a megkívánt sebességet és az autó azzal halad. Jöhet hegy- vagy lejtmenet, mindig azonos a tempo. Az intelligens GPS-vezérelt változatok még a sebesség korlátozásokra is figyelnek.
GPS
Milyen egyszerű egyből megtalálni az ulticélunkat. Amikor térképet figyeljük, akkor elmarad, hogy itt éppen nem lehet balra fordulni, mert ez az utca egyirányú… Egy jó GPS még azt is tudatja velünk, hogy éppen ma reggel kezdték a budai rakpart felújítását, így jobb ha elkerüljük ezt a vidéket… A rendszer figyelmeztet, hogy 1-2 100 méter után merre kell fordulnunk, hogy célhoz érjünk.
Parkolást segítő rendszer
Sokunkkal előfordult már: az előző autóval ide tuti befértem, de most valahogyan bizonytalan vagyok… Bár esik az eső, mégis jobb lesz kiszállni, nehogy meghúzzam a kocsit. Bekapcsoljuk és lassan haladunk a parkoló autók mellett. Ha van “szabad” hely, akkor a rendszer figyelmeztet, hogy kövessük az utasításait: engedjük el a kormánykereket és az autó magától beparkol.
Első- és hátsó parkoló szenzorok
Egyre népszerűbbek napjaink széria autókban; ha közeledünk valamihez, szinte cm pontosan megadják, hogy mennyi hely “maradt” még. Eleinte bittyegnek, aztán jobban hisztiznek. A végén jön a folyamatos sípolás: ne menjük tovább, mert jön a koccanás…
Tolató kamera
A kamera bekapcsol, ha hátramenetet kapcsolunk; a menetképet a központi konzolon látjuk. Néhány típusnál segédvonalak mutatják az autó várható mozgási irányát. A nagylátószögű kamera figyelmeztet, hogy a kocsi mögött van családi kedvencünk “Betyár”.
Egyéb utasbiztonságot növelő berendezések az autóban
A vezetés biztonságosabb, ha van állófűtésünk, fűtött első szélvédőnk, vagy visszapillantó tükrünk. Ezek télen nagymértékben növelik a járműből való kilátás feltételeit. A multifunkciós kormány is növeli a biztonságot: nem kell többé buzerálni a váltó box HIFI gombjait, hogy másik csatornát keressünk, így tekintetünk az úton maradhat.
A fenti hasznos berendezések felsorolását követve megállapíthatjuk, hogy bármilyen extra is van autónkban, a vezetés legfontosabb részesei mi vagyunk. A bemutatott biztonsági rendszerek, nem helyettesítik a vezetőt, csak a pilóta munkáját könnyítik meg.
Az autoDNA weboldalán elérhető alvázszám-ellenőrzés segíthet egy ismeretlen múltú autó megvásárlásával járó további költségektől való védekezésben. A szolgáltatás egész évben, éjjel-nappal elérhető – mindössze internet-hozzáférésre és az ellenőrizni kívánt jármű alvázszámára van szükséged.
